Северният Детроит
/ брой: 25
Южнокорейският автомобилен гигант Хюндай миналата есен откри свой завод в Санкт Петербург. В района вече действат предприятия на Дженеръл мотърс, Форд, Тойота и Нисан. На въпроса какво е привлекло корейския автомобилен бизнес край Нева вицепрезидентът на фирмата Сеунг Так Ким казва: "Първото условие е, че градът има пристанище, местните власти ни поддържат, предлага ни се добра инфраструктура и данъчни облекчения". Оборудваният с модерна технология завод на Хюндай е построен за две години и струва 500 милиона долара. Той произвежда новия модел Соларис, специално създаден за местния пазар. През тази година се очаква да бъдат произведени 105 хиляди коли, а през 2012-а - 150 хиляди. В околностите на Санкт Петербург втора година работи и завод на Нисан, който пък е инвестирал там 200 милиона долара.
"За да убедим чуждестранните автомобилни производители да дойдат и инвестират у нас, ние сме установили ясни правила. Административните процедури са опростени, бизнесът бива поддържан на всички етапи от производството до пласирането на продукцията, имаме добре подготвени кадри" - казва губенаторът на Санкт Петербург Валентина Матвиенко пред кореспондент на френския вестник "Les Echos". Според експерта от "Бостън кънсалтинг груп" Владислав Бутенко градът привлича чужденстранния капитал повече от Калужка област, където има заводи на Пежо и Фолксваген, и от Толиати - историческият център на руската автомобилна промишленост.
В Санкт Петербург, по мнението на западни мениджъри, има добър делови климат, много от жителите му говорят английски, а чужденците се чувстват добре. В града има и шведско предприятие Аутолив, производител на автомобилни атрибути и доставчик на Хюндай. По някаква случайност в деня на тържественото откриване на корейския завод канадският производител на резервни части "Магна" също откри в близост свой завод.
"Големият автомобилен план на Путин" е заглавието на обстоен репортаж в германския вестник "Ди велт". В него се подчертава, че Русия не желае повече да бъде зависима от вноса и че руският автомобилен пазар е постррадал много тежко от кризата - обемът на продажбите е съкратен наполовина. Но икономическото възстановяване в Русия е удивително бързо и надеждите на големите автоконцерни са се върнали. Миналата година Хюндай е увеличил продажбите си с 49 процента, Деу - със 17 процента. Днес всеки трети продаван в Русия автомобил е чуждестранно производство. Вносните нови возила се облагат с високи мита, стигащи до 30 процента от стойността им. Това се посреща критично дори в руските правителствени кръгове, но Владимир Путин не променя твърдата си линия - подчертава "Ди велт". Политиката му в това отношение се свежда до това Русия да бъде независима от вноса на автомобили, т. е. да си ги осигури сама и да направи това с помощта на чуждестранни концерни. По този начин вносните мита не само ще защитят местните производители, но и ще принудят чуждестранните компании да построят свои нови заводи в Русия. Този курс руското правителство провежда от 2005 г. и прави това с успех. Сега в Руската федерация действат заводи на Дженеръл мотърс, Форд, Фолксваген, БМВ, а също на Рено, Пежо и Ситроен, Нисан и Тойота.
След Китай и Индия Русия е пазар с голям потенциал. Днес на хиляда жители на федерацията се падат 240 коли. Руското правителство планира да доведе тези показатели до 360-380 коли на хиляда души. Не по-късно от 2015 г. Русия ще изпревари Германия и ще бъде най-големият автомобилен пазар в Европа - твърди директорът по продажбите на концерна Ауди Петер Шварценбауер.