За рибата и тигана
/ брой: 178
"Печатницата за пари", разбирай дългоочакваната тол система, още не е заработила, а властта вече разписа празни чекове за близо един милиард лева, които трябва да дойдат от пътни такси. На последното си заседание правителството даде виртуални 420 млн. лв. за строителството на дълго чакания скоростен път Мездра - Ботевград. Седмица по-рано по същата схема отпусна до 447 млн. лв. за републикански пътища, застрашени от свлачища, и още 144 млн. лв. предизборно за околовръстния път на София. За сравнение километър нов път между Мездра и Ботевград ще струва близо 13 млн. лв., при 7 млн. лв. за новостроящата се магистрала "Хемус" и 11 млн. лв/км за отсечката Сливница - Калотина. Несериозно звучат обясненията, че оскъпяването идва от новия начин на плащане, при който строителите ще получат пари след въвеждането на пътя в експлоатация и така те поемали по-голям риск.
Проблемът тук е друг - няма никакви гаранции, че тол системата ще може да събере авансово изхарчените милиони. Уж "печатницата" трябваше да заработи преди месец, но тя се развали и нейният старт бе отложен, поне засега, за началото на март. Нищо чудно и тогава срокът отново да бъде удължен. През отминалото лято управляващите донесоха от девет кладенеца вода, за да се оправдаят за поредния си провал, който започна още в началото на годината с въвеждането на електронните винетки. Все още не бил постигнат консенсус с превозвачите за тарифите, не бил определен и обхватът на системата. Освен това все още не били сложени всички устройства по платените пътища, които ще засичат камионите, въпреки че монтажът им започна още през пролетта, а зимата наближава. Тези оправдания са опит за прикритие на факта, че въпреки обещанията и наринатите купища пари, с тол системата правителството се провали за пореден път. Иначе управляващите отлично умеят да слагат тигана на огъня, преди още да видят дали в морето изобщо има риба, пък даже авансово й глозгат костите.