Старият нов Datsun - глобална марка с различни национални особености
/ брой: 148
Благодарeние на ръста на продажбите в страните с развиващи се икономики на автомобилния небосвод светват нови или възродени звезди на автомобилни марки. Марки, които се позиционират на пазара като предлагащи евтини или по-модерно казано бюджетни автомобили, достъпни за далеч по-големи маси клиенти, заради приемливите си цени в рамките на 5-10 хиляди евро. Японско-френският алианс например скоро ще пусне почти едновременно в четири страни автомобилна марка с много богата история - Datsun. Първата страна, удостоена с тази чест, ще е Индия през юли, в септември маршът на марката ще продължи в Индонезия, през ноември ще дойде редът на Русия, а през втората половина на следващата година новата марка ще бъде чакана в Южна Африка.
Всъщност около цялата работа се върти доста сериозна загадка, защото под една и съща марка в четирите големи страни ще дебютират съвършенно различни модели, построени на платформи на местни модели. Целта на това упражнение и главна задача на дебютиращите под марката Datsun модели, според създателите им е да оправдаят на 100% очакванията на локалните потребители в четирите пазара, които доста сериозно се разминават едни с други.
Ако например пазарът на седемместни компактни автомобили е в зародишно състояние, то за големите семейства в Индия и Малайзия, подобна кола за неубийствени пари си е настоящо съкровище.
Сегментът на пазара, в който ще влязат новите датсуни, има потенциално голям ръст и обещава високо ниво на продажби. След излизането на проектна мощност в производството се очаква делът на новата марка в общите продажби на Nissan, смятано заедно с луксозната марка Infiniti, да достигне от една трета до 50%. Тези обеми се очакват към 2017 година, когато към първите два модела, представени на всеки пазар през първата година, ще се добави и трети.
Интересно е да се види какво е подготвено за руснаците? Руската версия ще е първият автомобил, който няма да е адаптиран за особеностите на Русия, а модел отначалото разработен за голямата северна страна. Вече две години хората на Nissan работят съвместно с инженерите и маркетолозите от Толиати, където, по последни данни, ще се прави и новата кола. А за да се избегне старата слабост на руския автопром - качеството, общото ръководство си остава при японците, които са световнопризнати лидери в областа на качеството.
Под купето с характерната за новата марка шестоъгълна радиаторна решетка ще се крие платформата на луските модели Калина и Гранта. Съгласно предпочитанията на луснаците, първо в серийно производство ще тръгне версията седан, малко по-късно хечбекът, а трети ще се качи на конвейера кросовър или комби вариант.
Обемът доработки на руската платформа е съпоставим с този, ако работата по нея тръгваше от нулата. Към стандартното настройване на спирачките, управляемостта и на основните агрегати конструкторите са поработили и над шумоизолацията, намаляването на вибрациите, върху комфорта на седалките. Цялата тази история ще добави на продукта автомобилна японска ДДНКУ.
Именно това е призвано да изиграе ключова роля при налагането на новата кола и марка на пазара. Смята се, ча още с началото на производството локализацията му ще е почти 100%! На компанията предстои да убеди потребителите, че пред тях не е Лада с подобрения, малко надписана ценова листа и непозната емблема, а пълноценен продукт, с японска "ДНК", направен по стандартите за качество на Nissan. Допълнително доказателство в тази посока ще е дилърската мрежа, в която шоу-румовете на Datsun ще са разположени в съседство на компанията-майка. Стандартите на сервизирането ще бъдат пренесени директно от Страната на изгряващото слънце, но с доста по-ниска цена на нормативен час, на резервните части и аксесоари. Не е лесно да се повярва, че качеството на местните коплектации ще отговаря на японските изисквания, но в това явно вярват от Nissan, хората на който не се плашат дори от кризисни колебания на пазара.
Марката Datsun е насочена към зараждащия се и растящ нов клас население в страните с развиващи се икономики. Това са семейства, които немного отдавна са почувствали икономическа стабилност и планиращи закупуването на първия си нов или въобще пръв автомобил, който трябва да им върши работа за всички техни нужди в бита и живота. Диапазонът на цените, в зависимост от страната, ще е между 8000 и 12 000 долара. С времето ще бъдат създадени модели на новата марка и от по-висок клас, за да може първите й клиенти, когато понатрупат пари, да й останат верни.