Руснак с интересна алтернатива на ситикара Smart
/ брой: 48
Московчанинът Александър Малишев е направил проект за широк четириместен градски автомобил с име Mirrow Provocator, който на дължина е равен на микрокара Smart Fortwo. Докато втората част на името - Provocator, не се нуждае от превод и обяснение, то в случая с първата част – Mirrow, това се налага. Думата е образувана от сливането на английските думи Mirror (огледало) и Tomorrow (утре), а авторът я тълкува като “машина, отразяваща бъдещето”. Достъпът в салона става през задна врата с размери 170/60 см, а седалките са разположени от двете страни на централния проход в колата. Конструкцията ползва носеща рама, а купето е модулно с комбинация от полимери, някои от които получени от рециклирани материали. Авторът на разработката е 42-годишен бизнесмен, несвързан с автомобилната промишленост.
Дължината на концепта е точно като на предишния модел Smart Fortwo - 2695 мм, но колата е доста по-широка дори от новия Smart Forfour (1665 мм) - 1980 мм без страничните огледала. Височината пък въобще е несъпоставима - 2045 мм, като вътре в купето от пода до тавана е 1800 мм. Отстрани има малки врати, които са предназначени само за аварийна евакуация на пътниците от автомобила. За да се постигне максимална коравина на купето от гледна точка на пасивната безопасност, вратите са разположени високо над земята и са снабдени със силов елемент, играещ ролята на щит за пътника. Впечатлява и броят на предвидените предпазни въздушни възглавници – цели 12.
Широкият централен проход се използва за качване на пътниците и за превоз на багаж като няколко куфара или два велосипеда. За да не се разлитат по купето по време на движение или катастрофа, за тях са предвидени специални закрепващи елементи.
В проекта не са указани целевите еконормативи, нито предполагаемият разход на гориво, но е показана желаната динамичност – 0-100 км/ч за 8,7 сек и максимална скорост от 140 км/ч.
Предвижда се предно задвижване, а според автора напъно достатъчен за целта ще е бензинов или дизелов трицилиндров турбомотор с ходов обем до 1,5 литра. Конструкцията позволява използването на всякакво предаване – механично, автоматично или вариоматик.
Малишев няма намерение да прави редица прототипи, а смята да продава лицензи по проекта си и евентуално да доставя на заинтересованите фирми купета, направени в действащи предприятия за полимерно производство. Той твърди, че базовата цена на колата може да бъде удържана в рамките на 3500-4500 евро.
Идеята за проекта е възникнала през 2013-а година. Собствените му разчети са показали, че намаляването на дължината на автомобила е ефективен начин за борба със задръстванията, защото по-късите коли повишават пропускателната способност на улиците и пътищата. Тук той вижда предимство, което може да бъде подкрепено и от държавата.
Първият му проект се наричал OneDoorCar (ODC) и в съответствие с името си имал само задна врата. После дошло разбирането за проблема с евакуацията при форсмажорни обстоятелства, довело до добавянето на малките странични врати. В момента за решението по компановката на колата са подадени международни патентни заявки, а за работата върху проекта Малишев привлича фриленсъри.
Платформата, моторът и трансмисията авторът има намерение да търси при съответните производители, включително и азиатски. Под пода има място за разполагане на акумулатори, а конструкцията позволява развитието на хибридно силово задвижване или на пълен електромобил с пробег с едно зареждане от порядъка на 350-400 км. Малишев вижда като потенциални пазари тези на Индия, Китай и даже Япония.
Засега налице е само 3D-модел, въз основа на който са направени и представените картинки на колата. В момента върви търсене на инвеститори и спонсори за създаване на пълномащабно “муле”, което да се кара по различни изложби. Малишев води преговори с химически концерни и казва, че те проявяват интерес. Авторът е убеден, че за автомобили като неговия има перспектива и в други транспортни сектори – например на търговските автомобили за куриерски или доставни услуги на дребногабаритни товари. При необходимост има възможност да се създаде удължен до габарит от 3,5 м вариант с шест места или за по-голям обем товар.
Външните сменяеми полимерни блокове могат да изпълняват не само защитна функция, но и да бъдат средство за индивидуализация на автомобилчето. Малко парадоксално е, че създателят на проекта се вози на огромен пикап Nissan Titan с четириместна кабина.