26 Декември 2024четвъртък17:22 ч.

АБОНАМЕНТ:

АБОНАМЕНТ за онлайн изданието на вестник „ДУМА“ в PDF формат - в редакцията или на имейл abonament@duma.bg: 12 месеца - 105 лв., 6 месеца - 55 лв., 3 месеца - 30 лв., 1 месец - 10 лв. АБОНАМЕНТ за вестник „ДУМА“ 2025 година - каталожен номер 6: „Български пощи“ АД до 15 декември 2024 г.; „Доби прес“ ЕООД до 28 декември 2024 г.; в редакцията на вестника до 20 декември 2024 г. Цени: 12 месеца - 204 лв., 6 месеца - 102 лв., 3 месеца - 51 лв., 1 месец - 18 лв. За повече информация тел. 02 9705 203 и 02 9705 216 отдел „Разпространение” на в-к ДУМА на ул. „Позитано” 20 А. E-mail: abonament@duma.bg АБОНАМЕНТ за онлайн изданието на вестник „ДУМА“ в PDF формат - в редакцията или на имейл abonament@duma.bg: 12 месеца - 105 лв., 6 месеца - 55 лв., 3 месеца - 30 лв., 1 месец - 10 лв. АБОНАМЕНТ за вестник „ДУМА“ 2025 година - каталожен номер 6: „Български пощи“ АД до 15 декември 2024 г.; „Доби прес“ ЕООД до 28 декември 2024 г.; в редакцията на вестника до 20 декември 2024 г. Цени: 12 месеца - 204 лв., 6 месеца - 102 лв., 3 месеца - 51 лв., 1 месец - 18 лв. За повече информация тел. 02 9705 203 и 02 9705 216 отдел „Разпространение” на в-к ДУМА на ул. „Позитано” 20 А. E-mail: abonament@duma.bg

Руснак с интересна алтернатива на ситикара Smart

/ брой: 48

автор:Дума

visibility 3245

Московчанинът Александър Малишев е направил проект за широк четириместен градски автомобил с име Mirrow Provocator, който на дължина е равен на микрокара Smart Fortwo. Докато втората част на името - Provocator, не се нуждае от превод и обяснение, то в случая с първата част – Mirrow, това се налага. Думата е образувана от сливането на английските думи Mirror (огледало) и Tomorrow (утре), а авторът я тълкува като “машина, отразяваща бъдещето”. Достъпът в салона става през задна врата с размери 170/60 см, а седалките са разположени от двете страни на централния проход в колата. Конструкцията ползва носеща рама, а купето е модулно с комбинация от полимери, някои от които получени от рециклирани материали. Авторът на разработката е 42-годишен бизнесмен, несвързан с автомобилната промишленост. 
Дължината на концепта е точно като на предишния модел Smart Fortwo - 2695 мм, но колата е доста по-широка дори от новия Smart Forfour (1665 мм) - 1980 мм без страничните огледала. Височината пък въобще е несъпоставима - 2045 мм, като вътре в купето от пода до тавана е 1800 мм. Отстрани има малки врати, които са предназначени само за аварийна евакуация на пътниците от автомобила. За да се постигне максимална коравина на купето от гледна точка на пасивната безопасност, вратите са разположени високо над земята и са снабдени със силов елемент, играещ ролята на щит за пътника. Впечатлява и броят на предвидените предпазни въздушни възглавници – цели 12.
Широкият централен проход се използва за качване на пътниците и за превоз на багаж като няколко куфара или два велосипеда. За да не се разлитат по купето по време на движение или катастрофа, за тях са предвидени специални закрепващи елементи. 
В проекта не са указани целевите еконормативи, нито предполагаемият разход на гориво, но е показана желаната динамичност – 0-100 км/ч за 8,7 сек и максимална скорост от 140 км/ч.
Предвижда се предно задвижване, а според автора напъно достатъчен за целта ще е бензинов или дизелов трицилиндров турбомотор с ходов обем до 1,5 литра. Конструкцията позволява използването на всякакво предаване – механично, автоматично или вариоматик.
Малишев няма намерение да прави редица прототипи, а смята да продава лицензи по проекта си и евентуално да доставя на заинтересованите фирми купета, направени в действащи предприятия за полимерно производство. Той твърди, че базовата цена на колата може да бъде удържана в рамките на 3500-4500 евро.
Идеята за проекта е възникнала през 2013-а година. Собствените му разчети са показали, че намаляването на дължината на автомобила е ефективен начин за борба със задръстванията, защото по-късите коли повишават пропускателната способност на улиците и пътищата. Тук той вижда предимство, което може да бъде подкрепено и от държавата. 
Първият му проект се наричал OneDoorCar (ODC) и в съответствие с името си имал само задна врата. После дошло разбирането за проблема с евакуацията при форсмажорни обстоятелства, довело до добавянето на малките странични врати. В момента за решението по компановката на колата са подадени международни патентни заявки, а за работата върху проекта Малишев привлича фриленсъри.
Платформата, моторът и трансмисията авторът има намерение да търси при съответните производители, включително и азиатски. Под пода има място за разполагане на акумулатори, а конструкцията позволява развитието на хибридно силово задвижване или на пълен електромобил с пробег с едно зареждане от порядъка на 350-400 км. Малишев вижда като потенциални пазари тези на Индия, Китай и даже Япония.
Засега налице е само 3D-модел, въз основа на който са направени и представените картинки на колата. В момента върви търсене на инвеститори и спонсори за създаване на пълномащабно “муле”, което да се кара по различни изложби. Малишев води преговори с химически концерни и казва, че те проявяват интерес. Авторът е убеден, че за автомобили като неговия има перспектива и в други транспортни сектори – например на търговските автомобили за куриерски или доставни услуги на дребногабаритни товари. При необходимост има възможност да се създаде удължен до габарит от 3,5 м вариант с шест места или за по-голям обем товар.



Външните сменяеми полимерни блокове могат да изпълняват не само защитна функция, но и да бъдат средство за индивидуализация на автомобилчето. Малко парадоксално е, че създателят на проекта се вози на огромен пикап Nissan Titan с четириместна кабина.

Има ли нелегален внос на добитък от съседна страна

автор:Дума

visibility 31415

/ брой: 244

Неизвестна болест покоси 200 овце във ферма в Карнобатско

автор:Дума

visibility 29279

/ брой: 244

65% срив на чуждите инвестиции

автор:Дума

visibility 32709

/ брой: 244

Банките уличени в нелоялни практики при отпускане на кредити

автор:Дума

visibility 33895

/ брой: 243

Путин готов за диалог с Тръмп и Зеленски

автор:Дума

visibility 31262

/ брой: 244

Русия без условия за преговори с Киев

автор:Дума

visibility 30516

/ брой: 244

Белград минава на безплатен транспорт

автор:Дума

visibility 27344

/ брой: 244

Левите в Румъния се оттеглят от преговорите

автор:Дума

visibility 27251

/ брой: 244

Светът през 2024

автор:Дума

visibility 43346

/ брой: 244

Турбулентната политическа 2024 година

автор:Юлия Кулинска

visibility 37211

/ брой: 244

БСП се нуждае от радикална промяна

автор:Юлия Кулинска

visibility 31293

/ брой: 244

2024 - историческата година за БСП

автор:Александър Симов

visibility 31415

/ брой: 244

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ