Провал на акцията със заседналия кораб край Яйлата
Разтоварването на азотния тор бе прекратено, не успя и опит за изтеглянето на плавателния съд
/ брой: 186
За по-малко от 24 часа се провалиха два опита за решаването на кризата с кораба "Vera Su", който заседна край защитената местност "Яйлата" в Черно море. Край Камен бряг в понеделник вечерта започна разтоварването на част от азотния тор, но вчера по обяд то бе прекратено от екоминистъра Асен Личев. В ранния следобед пък бе направен неуспешен опит за изтеглянето на кораба с помощта на два влекача. Те са сред най-мощните, с които страната разполага, но няма как да се използва пълният им капацитет, тъй като конструкцията на кораба не позволява да бъде дърпан с по-голяма теглителна сила. Втората причина за прекратяването на изтеглянето бе лошото време и прогнозата за засилващ се вятър и вълнение на морето.
Големи надежди се възлагаха на операцията по прехвърляне на товара на кораба, която започна в 21,30 ч. в понеделник. Разтоварването трябваше да стане чрез платнени денкове, които да се пълнят от грайфер на борда на кораба чрез специално съоръжение и след това да бъдат пренесени с кран до баржа. Между двата съда трябваше да бъде опънато платно, което да предотврати евентуално замърсяване. На практика обаче бяха приложени коренно различни действия от одобрените. Оказа се, че се е повредила машината, която на място трябвало да пакетира товара и така да го прехвърли безопасно. Затова торът, който е в насипно състояние, се е изгребвал с кофа тип "щипка" и голяма част от него се изсипа в морето, става ясно от видеозапис. Кадрите показват и отвяване на товара към сушата. Освен това баржата, която е трябвало да пренесе разтоварените количества, също е заседнала. Все пак до вчера сутринта са били претоварени около 300 тона тор. Не е ясно какво количество се е изсипало в морето. Отделен риск носи и течът, който се е образувал от пролука в кораба.
Заради всичко това министър Асен Личев е издал принудителна административна мярка на Изпълнителната агенция "Морска администрация" за спиране на дейностите по претоварване от кораба. Според него претоварването в този вид представлява непосредствена опасност от замърсяване на акваторията на Черно море.
Още през уикенда екозащитници алармираха, че всяко забавяне може да е фатално, тъй като се очаква влошаване на времето, а това би поставило под риск вятърът да разбие кораба в скалите и целият товар от азотни торове да се излее в морето.
Министърът на транспорта Христо Алексиев бе на мястото на инцидента и коментира, че морската администрация е дала прекалено много време на корабособственика да реагира. Той бе категоричен, че провалът на акцията се дължи на липсата на ресурсна обезпеченост през изминалите години, и я определи като престъпна безотговорност. "Никой нищо не е свършил години назад, а ние като екшън герои сега трябва да решаваме тази ситуация", заяви Алексиев и допълни, че ще провери кой е спал по веригата и ще има уволнения.
Товарният кораб, който е собственост на турска фирма, но плава под панамски флаг, заседна в скалите на 20 септември.
Коментар - в статията на Деси Велева "Екокриза".