03 Януари 2025петък04:35 ч.

АБОНАМЕНТ:

АБОНАМЕНТ за онлайн изданието на вестник „ДУМА“ в PDF формат - в редакцията или на имейл abonament@duma.bg: 12 месеца - 105 лв., 6 месеца - 55 лв., 3 месеца - 30 лв., 1 месец - 10 лв. АБОНАМЕНТ за вестник „ДУМА“ 2025 година - каталожен номер 6: „Български пощи“ АД до 15 декември 2024 г.; „Доби прес“ ЕООД до 28 декември 2024 г.; в редакцията на вестника до 20 декември 2024 г. Цени: 12 месеца - 204 лв., 6 месеца - 102 лв., 3 месеца - 51 лв., 1 месец - 18 лв. За повече информация тел. 02 9705 203 и 02 9705 216 отдел „Разпространение” на в-к ДУМА на ул. „Позитано” 20 А. E-mail: abonament@duma.bg АБОНАМЕНТ за онлайн изданието на вестник „ДУМА“ в PDF формат - в редакцията или на имейл abonament@duma.bg: 12 месеца - 105 лв., 6 месеца - 55 лв., 3 месеца - 30 лв., 1 месец - 10 лв. АБОНАМЕНТ за вестник „ДУМА“ 2025 година - каталожен номер 6: „Български пощи“ АД до 15 декември 2024 г.; „Доби прес“ ЕООД до 28 декември 2024 г.; в редакцията на вестника до 20 декември 2024 г. Цени: 12 месеца - 204 лв., 6 месеца - 102 лв., 3 месеца - 51 лв., 1 месец - 18 лв. За повече информация тел. 02 9705 203 и 02 9705 216 отдел „Разпространение” на в-к ДУМА на ул. „Позитано” 20 А. E-mail: abonament@duma.bg

Провал на акцията със заседналия кораб край Яйлата

Разтоварването на азотния тор бе прекратено, не успя и опит за изтеглянето на плавателния съд

/ брой: 186

автор:Дума

visibility 404

За по-малко от 24 часа се провалиха два опита за решаването на кризата с кораба "Vera Su", който заседна край защитената местност "Яйлата" в Черно море. Край Камен бряг в понеделник вечерта започна разтоварването на част от азотния тор, но вчера по обяд то бе прекратено от екоминистъра Асен Личев. В ранния следобед пък бе направен неуспешен опит за изтеглянето на кораба с помощта на два влекача. Те са сред най-мощните, с които страната разполага, но няма как да се използва пълният им капацитет, тъй като конструкцията на кораба не позволява да бъде дърпан с по-голяма теглителна сила. Втората причина за прекратяването на изтеглянето бе лошото време и прогнозата за засилващ се вятър и вълнение на морето.

Големи надежди се възлагаха на операцията по прехвърляне на товара на кораба, която започна в 21,30 ч. в понеделник. Разтоварването трябваше да стане чрез платнени денкове, които да се пълнят от грайфер на борда на кораба чрез специално съоръжение и след това да бъдат пренесени с кран до баржа. Между двата съда трябваше да бъде опънато платно, което да предотврати евентуално замърсяване. На практика обаче бяха приложени коренно различни действия от одобрените. Оказа се, че се е повредила машината, която на място трябвало да пакетира товара и така да го прехвърли безопасно. Затова торът, който е в насипно състояние, се е изгребвал с кофа тип "щипка" и голяма част от него се изсипа в морето, става ясно от видеозапис. Кадрите показват и отвяване на товара към сушата. Освен това баржата, която е трябвало да пренесе разтоварените количества, също е заседнала. Все пак до вчера сутринта са били претоварени около 300 тона тор. Не е ясно какво количество се е изсипало в морето. Отделен риск носи и течът, който се е образувал от пролука в кораба.

Заради всичко това министър Асен Личев е издал принудителна административна мярка на Изпълнителната агенция "Морска администрация" за спиране на дейностите по претоварване от кораба. Според него претоварването в този вид представлява непосредствена опасност от замърсяване на акваторията на Черно море.

Още през уикенда екозащитници алармираха, че всяко забавяне може да е фатално, тъй като се очаква влошаване на времето, а това би поставило под риск вятърът да разбие кораба в скалите и целият товар от азотни торове да се излее в морето. 

Министърът на транспорта Христо Алексиев бе на мястото на инцидента и коментира, че морската администрация е дала прекалено много време на корабособственика да реагира. Той бе категоричен, че провалът на акцията се дължи на липсата на ресурсна обезпеченост през изминалите години, и я определи като престъпна безотговорност. "Никой нищо не е свършил години назад, а ние като екшън герои сега трябва да решаваме тази ситуация", заяви Алексиев и допълни, че ще провери кой е спал по веригата и ще има уволнения. 

Товарният кораб, който е собственост на турска фирма, но плава под панамски флаг, заседна в скалите на 20 септември.

Коментар - в статията на Деси Велева "Екокриза".

 

 

 

 

Има ли нелегален внос на добитък от съседна страна

автор:Дума

visibility 49311

/ брой: 244

Неизвестна болест покоси 200 овце във ферма в Карнобатско

автор:Дума

visibility 45782

/ брой: 244

65% срив на чуждите инвестиции

автор:Дума

visibility 49758

/ брой: 244

Банките уличени в нелоялни практики при отпускане на кредити

автор:Дума

visibility 49664

/ брой: 243

Путин готов за диалог с Тръмп и Зеленски

автор:Дума

visibility 49414

/ брой: 244

Русия без условия за преговори с Киев

автор:Дума

visibility 47093

/ брой: 244

Белград минава на безплатен транспорт

автор:Дума

visibility 44414

/ брой: 244

Левите в Румъния се оттеглят от преговорите

автор:Дума

visibility 45208

/ брой: 244

Светът през 2024

автор:Дума

visibility 67919

/ брой: 244

Турбулентната политическа 2024 година

автор:Юлия Кулинска

visibility 56091

/ брой: 244

БСП се нуждае от радикална промяна

автор:Юлия Кулинска

visibility 49843

/ брой: 244

2024 - историческата година за БСП

автор:Александър Симов

visibility 47215

/ брой: 244

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ