Ново в закона на Пеевски: 15 хил. лева глоба, ако медия не декларира собственик
Между 10 и 15 хиляди лева глоба да плащат печатни медии, които в срок не са декларирали собственика си и договорите за финансиране. Това предвиждат промени в медийния закон на Делян Пеевски, които ДПС смятат да вмъкнат между първо и второ четене на документа. Припомняме, че законпроектът вече мина на първо четене в парламента, но миналата седмица Йордан Цонев обяви, че ще има добавки преди второто четене в пленарна зала. Според промените всяка медия трябва да подава декларация до 30 юни с информация за действителния собственик и сключваните договори за финансиране за предходната година, съобщава Канал 3.
В декларацията ще се изреждат всички договори, както и стойността им, които са сключвани с държавата, с общините, с държавни и общински дружества, както и с такива с преобладаващо държавно и общинско участие. Декларацията ще се подава в Министерството на културата, а министърът ще ви отделен регистър.
Който наруши закона, не изпълни изискванията му и не подаде декларация за истинския собственик и източници на финансиране на медията си, ще бъде санкциониран. Законът въвежда глоби от 10 до 15 хил. лв., а при повторно нарушение санкциите скачат от 20 до 30 хил. лв.
Вносителите разширяват обхвата на закона, като допълват, че медията е длъжна да декларира съществени обстоятелства, свързани със собственика на доставчика на медийна услуга - дали е лице, заемащо публична длъжност, осъждано ли е с влязла в сила присъда за извършено престъпление и дали съответната медия е сключвала договори с общини и с държавата.
Трябва да се даде отговор още на въпроса дали въпросната медия е финансирана чрез банкови кредити, през еврофондове или обществени поръчки.
Според вносителите - отново депутатите от ДПС Делян Пеевски, Велислава Кръстева, Йордан Цонев и Хамид Хамид, тези данни, които отсъстват от първоначалния вариант на приетия на първо четене законопроект, са били във фокуса на медийния дебат след приемането му и целят да уведомят потребителя на медийната услуга каква политика води съответната медия, за да направи своя избор той дали да се информира от нея.