21 Юли 2025понеделник07:56 ч.

Колела

Идва не вълна, а цяло море от китайски паркетници

/ брой: 128

автор:Дума

visibility 476

Първите китайски автомобили, напуснали пределите на Поднебесната империя преди десетина години, бяха всъдеходи, изключително лицензионни, най-вече с японски произход. И днес, завъртайки колелото в търсене на истинското си лице, китайската автоиндустрия отново се връща към началото с идващата не вълна, а цяло море от паркетни кросовъри и всъдеходи.
Днес обаче в огромната си част новите модели са компактни и модни, поне в смисъла, който влагат в тези неща китайците. В страната с най-големия народ в света се срещат „джипове“ и от световните марки, но големият натиск идва именно от местните производители в отговор на бясно растящия пазарен сегмент машини SUV – само за година с увеличение от 49%.
Своеобразен символ на новото веяние в тази област е концептуалният всъдеход  BJ100, създаден от пекинския концерн BAIC. Абревиатурата BJ означава Beijing Jeep – името на първото съвместно автомобилно предприятие (джойнт-венчър) в Китай, което започна през 1984-та година производството на Jeep Cherokee за вътрешния пазар. И въпреки че от 2006-а година насам BAIC не произвежда автомобили Jeep, любовта на китайците към всъдеходите не слабее. А пък ако освен това са луксозни, с име и спортни, и по възможност малко по-големи и с обемисти салони, работата направо отива на изуй китайските си гащи...  Пекинският BJ100 е като криво огледало на концепт-кара Mercedes Coupe SUV, купе-кросовъра, който също беше показан на автосалона в Пекин тази година.
Но какво да кажем за оригиналните, напълно разработени вече със собствени сили в Китай кросовъри и всъдеходи? Наистина са море. Но както и при морето има нещо удивително – еднаквостта на вълните, така и при новите китайски паркетници, след доста години лутане и търсене на собствен стил, използване на чуждо ноу-хау, в повечето случаи всичките изглеждат еднакви на „физиономия“. Не без изключения, разбира се - в компаниите Chery и Great Wall (заедно с новата му марка и подразделение Haval) вече доста дълго работят цели екипи от известни европейски и американски дизайнери.
Бившият Джи-Ем бой Джеймс Хоуп и привлеченият от Porsche Хакан Сорокогу доста последователно работят както над новите серийни модели, така и над концепт-карите на Chery, като експерименталният кросовър Chery може доста скоро да се превърне в новия малък кросовър на моделното семейство Tiggo – това, което не стана в случая с модела Indis.
А във фирмата Great Wall преосмислянето на дизайна продължава, защото привлеченият от Mercedes Андреас Дюфел, изпълняващ едновременно поста на шеф-дизайнер и ръководител на независимото дизайн-бюро TJ Innova, през миналата есен беше заменен от Пиер Леклерк, дотогава главен стилист на поделението М на BMW. Заедно с него в Great Wall приютиха и цял отбор беемвейци, специалисти по автомобилния екстериор и интерирор. Затова не е учудващо, че създаденият от тях концептуален кросовър Haval Coupe има толкова баварски изглед и формат, събрани в интересна смес от стиловете на купе и всъдеход.

 

 

С 14% повече са банкрутите на фирми у нас

автор:Дума

visibility 8883

/ брой: 131

Чуждите инвестиции нарастват с 47 на сто

автор:Дума

visibility 8298

/ брой: 131

Сред първите в ЕС сме по поскъпване на имотите

автор:Дума

visibility 10005

/ брой: 131

Испания има полза от мигрантите

автор:Дума

visibility 9227

/ брой: 131

Украйна ще мобилизира и мъже над 60 години

автор:Дума

visibility 8843

/ брой: 131

Четири държави отказаха да купуват оръжие от САЩ

автор:Дума

visibility 8874

/ брой: 131

Накратко

автор:Дума

visibility 8775

/ брой: 131

Касапинът на протест

автор:Александър Симов

visibility 8908

/ брой: 131

Трагедията мигранти

автор:Таня Глухчева

visibility 9096

/ брой: 131

Силата на корените ни вдъхновява

автор:Ина Михайлова

visibility 9659

/ брой: 131

За какво ЕС ще изхарчи 2 трилиона евро... Евентуално

автор:Дума

visibility 9251

/ брой: 131

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ