Колела
Идва не вълна, а цяло море от китайски паркетници
/ брой: 128
Първите китайски автомобили, напуснали пределите на Поднебесната империя преди десетина години, бяха всъдеходи, изключително лицензионни, най-вече с японски произход. И днес, завъртайки колелото в търсене на истинското си лице, китайската автоиндустрия отново се връща към началото с идващата не вълна, а цяло море от паркетни кросовъри и всъдеходи.
Днес обаче в огромната си част новите модели са компактни и модни, поне в смисъла, който влагат в тези неща китайците. В страната с най-големия народ в света се срещат „джипове“ и от световните марки, но големият натиск идва именно от местните производители в отговор на бясно растящия пазарен сегмент машини SUV – само за година с увеличение от 49%.
Своеобразен символ на новото веяние в тази област е концептуалният всъдеход BJ100, създаден от пекинския концерн BAIC. Абревиатурата BJ означава Beijing Jeep – името на първото съвместно автомобилно предприятие (джойнт-венчър) в Китай, което започна през 1984-та година производството на Jeep Cherokee за вътрешния пазар. И въпреки че от 2006-а година насам BAIC не произвежда автомобили Jeep, любовта на китайците към всъдеходите не слабее. А пък ако освен това са луксозни, с име и спортни, и по възможност малко по-големи и с обемисти салони, работата направо отива на изуй китайските си гащи... Пекинският BJ100 е като криво огледало на концепт-кара Mercedes Coupe SUV, купе-кросовъра, който също беше показан на автосалона в Пекин тази година.
Но какво да кажем за оригиналните, напълно разработени вече със собствени сили в Китай кросовъри и всъдеходи? Наистина са море. Но както и при морето има нещо удивително – еднаквостта на вълните, така и при новите китайски паркетници, след доста години лутане и търсене на собствен стил, използване на чуждо ноу-хау, в повечето случаи всичките изглеждат еднакви на „физиономия“. Не без изключения, разбира се - в компаниите Chery и Great Wall (заедно с новата му марка и подразделение Haval) вече доста дълго работят цели екипи от известни европейски и американски дизайнери.
Бившият Джи-Ем бой Джеймс Хоуп и привлеченият от Porsche Хакан Сорокогу доста последователно работят както над новите серийни модели, така и над концепт-карите на Chery, като експерименталният кросовър Chery може доста скоро да се превърне в новия малък кросовър на моделното семейство Tiggo – това, което не стана в случая с модела Indis.
А във фирмата Great Wall преосмислянето на дизайна продължава, защото привлеченият от Mercedes Андреас Дюфел, изпълняващ едновременно поста на шеф-дизайнер и ръководител на независимото дизайн-бюро TJ Innova, през миналата есен беше заменен от Пиер Леклерк, дотогава главен стилист на поделението М на BMW. Заедно с него в Great Wall приютиха и цял отбор беемвейци, специалисти по автомобилния екстериор и интерирор. Затова не е учудващо, че създаденият от тях концептуален кросовър Haval Coupe има толкова баварски изглед и формат, събрани в интересна смес от стиловете на купе и всъдеход.