19 Юли 2025събота10:05 ч.

Злободневно

Дивечът и автомобилите

/ брой: 120

автор:Милчо Андреев

visibility 4441

Преди време станах неволен свидетел на един инцидент: на междуградско шосе шофьор сгази сърне, изскочило в здрачевината ненадейно от съседната гора. Някой може би ще каже: голяма работа - и хора загиват под колелата на автомобилите, но това не значи, че трябва да ги спрем. Този случай ми припомни една снимка на немския фотограф Фридс-Мирке Конрад, спечелила златен медал на международна ловна фотоизложба. Беше хванал доста мил момент - гъска с малките си пресича шосето, а лека кола е спряла, давайки път на животните. Какво да се прави - "разни хора, разни идеали"!
Днес у нас броят на моторните превозни средства се увеличава с огромна бързина. Дивите животни също не са малко. Конфликтът е като че ли неизбежен, но нали се досещате от кого се очаква да прояви разум, търпение, внимание...
Основната причина да излизат дивите животни на автомобилните шосета е търсенето на храна (особено зиме). А там за ядене винаги може да се намери нещо. Някои птици правят прашни бани. Не са без значение и локалните миграции (например преминаването от една в друга горска местност, разделени от шосе). Да не говорим пък за сезонните премествания на дивеча.
В много европейски държави отдавна вече се вземат сериозни мерки срещу този род инциденти. Освен съответния знак в Русия например се поставят чучела на някои дивечови видове; другаде използват прибори, възпроизвеждащи тревожни птичи крясъци, лисичи лай. На някои места в Германия слагат огради, по които тече слаб електрически ток.
Крайпътните дървета в Швейцария отдавна вече се облепват със светлоотразяващо фолио, чиито отблясъци при осветяване от автомобилните фарове прогонват дивеча от шосето. Там могат да се видят и знаци: "Внимание, зайци!" По австрийските автомагистрали се поставят специални рефлектори - при осветяването те отразяват червена светлина встрани от пътя. И по този начин дивечът се пропъжда. Там, където има такива отражатели, произшествията с диви животни са намалели с 80 на сто. Сред дивите животни, изобразявани върху пътните знаци по световните шосета, първенство държат елените, зайците и таралежите. Даже някъде могат да се видят допълнителни табели с надпис: "Молим, не ни мачкайте!" По пътищата на Германия има изображения и на разперили огромни криле орли, на жаби и гущери. По афганистанските и пакистанските шосета се поставят знаци, на които са изобразени магарета и камили. Това са предупреждения за водачите на моторни превозни средства, че са възможни опасни срещи с тези животни. Подобни знаци, но с изображения на слонове, се поставят по някои африкански пътища. Ако шофьорът не вземе мерки, това може да му струва твърде скъпо.
Има подобни знаци и в България, но дали сме дорасли да ги забележим и да съхраним дивия живот, излязъл на пътя? Или ще продължаваме безсмислените убийства на таралежи, язовци, лалугери, зайци, невестулки и какво ли не още - кървав данък, който простотията ни взема от беззащитната природа.
 

С 14% повече са банкрутите на фирми у нас

автор:Дума

visibility 692

/ брой: 131

Чуждите инвестиции нарастват с 47 на сто

автор:Дума

visibility 654

/ брой: 131

Сред първите в ЕС сме по поскъпване на имотите

автор:Дума

visibility 700

/ брой: 131

Испания има полза от мигрантите

автор:Дума

visibility 642

/ брой: 131

Украйна ще мобилизира и мъже над 60 години

автор:Дума

visibility 679

/ брой: 131

Четири държави отказаха да купуват оръжие от САЩ

автор:Дума

visibility 630

/ брой: 131

Накратко

автор:Дума

visibility 583

/ брой: 131

Касапинът на протест

автор:Александър Симов

visibility 677

/ брой: 131

Трагедията мигранти

автор:Таня Глухчева

visibility 653

/ брой: 131

Силата на корените ни вдъхновява

автор:Ина Михайлова

visibility 759

/ брой: 131

За какво ЕС ще изхарчи 2 трилиона евро... Евентуално

автор:Дума

visibility 642

/ брой: 131

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ