16 Септември 2025вторник12:01 ч.

Акценти

"Болестта" на световната търговия - има ли лек

Над 300 000 компании в САЩ и Европа изпитват затруднения с доставките от Русия и Украйна

/ брой: 122

автор:Дума

visibility 1063

Рязката промяна в начина на живот по време на пандемията, преминаването на работа онлайн и необходимостта от самоизолация доведоха до увеличаване търсенето на някои стоки, което впоследствие доведе до прекъсвания на доставките и засегна производствените вериги. Най-яркият пример е недостигът на чипове и микросхеми в цял свят, което най-много се отразява на автомобилната промишленост.

Постепенното връщане към нормалния начин на живот доведе до рязко нарастване на търсенето на енергоносители, което пък доведе до повишаване на цените на петрола и газа. Това пише в обширен анализ Лента.ру, базиран на експертни мнения и оценки.

"Масло в огъня" добави европейската енергийна криза, предизвикана от отминалата студена зима и напрегнатите отношения с Русия. Началото на 2022 г. обаче даде надежда, че всички негативни фактори най-после ще останат в миналото и световната икономика ще тръгне по пътя на стабилен растеж.

През зимата на 2022 г., когато логистиката все още не се беше възстановила от пандемичната криза, руската военна операция и западните ответни санкции нанесоха нов удар на световната икономика. Първата сериозна последица от ограниченията върху икономиката беше изолирането на европейски компании от транспортната инфраструктура на Русия за доставки от Азия.

Много фирми произвеждат компоненти и готови продукти в Китай и използват руските железници за транспортиране на продуктите до Източна и Западна Европа. Някои от тези стоки могат да бъдат изпратени по въздух, но този начин за доставка е значително по-скъп, особено сега, когато авиокомпаниите се налага да заобикалят небето на Русия.

Анализаторите от компанията Interos са изчислили, че над 300 000 компании в САЩ и Европа вече изпитат затруднения с доставките от Русия и Украйна. Партньор на консултантската компания Киърни Пър Хонг коментира, че дори компании, които не са пряко зависими от руски и украински доставчици, могат да пострадат от настоящата криза. Според него проблемите с транспортирането могат да "доведат до критични прекъсвания на доставките във всички сектори - от енергетиката до селското стопанство".

Конфликтът в Украйна нанесе осезаем удар и на европейската автомобилна индустрия. Volkswagen и BMW бяха принудени да затворят поточни линии в Германия заради недостиг на компоненти, произведени в Украйна от немската компания Leoni. Крупният производител на гуми Michelin също обяви, че може да затвори редица свои заводи в Европа поради логистични проблеми, възникнали след началото на руската военна операция.

Пренастройване на веригите за доставки на Европа и САЩ

Някои големи компании вече представиха планове за намаляване на зависимостта от чуждестранни доставки, особено от някои държави, например Китай. Крупният френски доставчик на електрическо оборудване Schneider Electric реши да построи три нови завода в САЩ. А автомобилните гиганти Ford, General Motors, Stellantis, Toyota и Volkswagen, както и енергийната компания SK Innovation, се обединиха, за да могат за построят 13 завода за производство на батерии за електрически превозни средства през следващите пет години. Подобни заявления направиха и компании за производство на полупроводници и от биотехнологичния отрасъл, както и производители на слънчеви панели.

Най-голямата френска държавна електроенергийна компания, която е и най-големият оператор на атомни електроцентрали в света - Electricite de France (EDF) - наскоро обяви, че купува част от бизнеса в областта на атомната енергия на американската General Electric. Франция се стреми да увеличи дела на атомната енергия при производството на електроенергия - понастоящем той вече е достигнал 70%. През февруари официално бе обявено, че страната ще се сдобие с 14 атомни реактора от ново поколение и група от малки атомни електроцентрали.

Държавите обръщат особено внимание на производството на полупроводници, които се превърнаха в дефицитна стока по време на пандемията. Правителствата на САЩ и Нидерландия забраниха на най-големия производител на литографско оборудване за микроелектрониката ASML да продава своите най-съвременни продукти на Китай. Американският производител на електронни устройства и компютърни компоненти Intel взе решение да вложи 20 милиарда долара за строителството в щата Охайо на два завода за производство на полупроводници.

Money.bg

България е втора в ЕС по дял на живеещи в лишения

автор:Дума

visibility 136

/ брой: 172

С тържества в цялата страна бе открита новата учебна година

автор:Дума

visibility 122

/ брой: 172

Почина отец Иван от Нови хан

автор:Дума

visibility 131

/ брой: 172

Земетресение разлюля Ямбол и Бургас

автор:Дума

visibility 162

/ брой: 172

Българинът прави неразумни инвестиции преди еврото

автор:Дума

visibility 144

/ брой: 172

БДЖ с намаления за ученици и студенти

автор:Дума

visibility 128

/ брой: 172

Годишната инфлация се задържа на 5,3 на сто

автор:Дума

visibility 133

/ брой: 172

Банкнотите в обращение у нас намаляват с 9%

автор:Дума

visibility 117

/ брой: 172

Отново бум на нелегални мигранти

автор:Дума

visibility 122

/ брой: 172

Работещи и пенсионери в Гърция с повече пари

автор:Дума

visibility 133

/ брой: 172

Тръмп шокиран от "меките" санкции

автор:Дума

visibility 128

/ брой: 172

Накратко

автор:Дума

visibility 98

/ брой: 172

Военни комикси

автор:Александър Симов

visibility 118

/ брой: 172

Парите на инвалидите

visibility 127

/ брой: 172

Къде е реалното производство?

автор:Гарабед Минасян

visibility 131

/ брой: 172

Ще събарят ли старите панелки за нови жилища?

visibility 145

/ брой: 172

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ