20 Ноември 2025четвъртък13:02 ч.

АБОНАМЕНТ:

АБОНАМЕНТ за вестник „ДУМА“ за 2026 година. Можете да се абонирате в: „Български пощи“ АД до 15 декември 2025 г., „Доби прес“ ЕООД до 28 декември 2025 г., в редакцията на вестника до 20 декември 2025 г. Каталожен номер 6. Цени: 12 месеца - 149 € / 291,42 лв., 6 месеца - 75 € / 146,69 лв., 3 месеца - 40 € / 78,23 лв., 1 месец - 14 € / 27,38 лв. За повече информация тел. 02 9705 203 и 02 9705 216 отдел „Разпространение” на в-к ДУМА на ул. „Позитано” 20 А. E-mail: abonament@duma.bg АБОНАМЕНТ за вестник „ДУМА“ за 2026 година. Можете да се абонирате в: „Български пощи“ АД до 15 декември 2025 г., „Доби прес“ ЕООД до 28 декември 2025 г., в редакцията на вестника до 20 декември 2025 г. Каталожен номер 6. Цени: 12 месеца - 149 € / 291,42 лв., 6 месеца - 75 € / 146,69 лв., 3 месеца - 40 € / 78,23 лв., 1 месец - 14 € / 27,38 лв. За повече информация тел. 02 9705 203 и 02 9705 216 отдел „Разпространение” на в-к ДУМА на ул. „Позитано” 20 А. E-mail: abonament@duma.bg

Акценти

"Болестта" на световната търговия - има ли лек

Над 300 000 компании в САЩ и Европа изпитват затруднения с доставките от Русия и Украйна

/ брой: 122

автор:Дума

visibility 1224

Рязката промяна в начина на живот по време на пандемията, преминаването на работа онлайн и необходимостта от самоизолация доведоха до увеличаване търсенето на някои стоки, което впоследствие доведе до прекъсвания на доставките и засегна производствените вериги. Най-яркият пример е недостигът на чипове и микросхеми в цял свят, което най-много се отразява на автомобилната промишленост.

Постепенното връщане към нормалния начин на живот доведе до рязко нарастване на търсенето на енергоносители, което пък доведе до повишаване на цените на петрола и газа. Това пише в обширен анализ Лента.ру, базиран на експертни мнения и оценки.

"Масло в огъня" добави европейската енергийна криза, предизвикана от отминалата студена зима и напрегнатите отношения с Русия. Началото на 2022 г. обаче даде надежда, че всички негативни фактори най-после ще останат в миналото и световната икономика ще тръгне по пътя на стабилен растеж.

През зимата на 2022 г., когато логистиката все още не се беше възстановила от пандемичната криза, руската военна операция и западните ответни санкции нанесоха нов удар на световната икономика. Първата сериозна последица от ограниченията върху икономиката беше изолирането на европейски компании от транспортната инфраструктура на Русия за доставки от Азия.

Много фирми произвеждат компоненти и готови продукти в Китай и използват руските железници за транспортиране на продуктите до Източна и Западна Европа. Някои от тези стоки могат да бъдат изпратени по въздух, но този начин за доставка е значително по-скъп, особено сега, когато авиокомпаниите се налага да заобикалят небето на Русия.

Анализаторите от компанията Interos са изчислили, че над 300 000 компании в САЩ и Европа вече изпитат затруднения с доставките от Русия и Украйна. Партньор на консултантската компания Киърни Пър Хонг коментира, че дори компании, които не са пряко зависими от руски и украински доставчици, могат да пострадат от настоящата криза. Според него проблемите с транспортирането могат да "доведат до критични прекъсвания на доставките във всички сектори - от енергетиката до селското стопанство".

Конфликтът в Украйна нанесе осезаем удар и на европейската автомобилна индустрия. Volkswagen и BMW бяха принудени да затворят поточни линии в Германия заради недостиг на компоненти, произведени в Украйна от немската компания Leoni. Крупният производител на гуми Michelin също обяви, че може да затвори редица свои заводи в Европа поради логистични проблеми, възникнали след началото на руската военна операция.

Пренастройване на веригите за доставки на Европа и САЩ

Някои големи компании вече представиха планове за намаляване на зависимостта от чуждестранни доставки, особено от някои държави, например Китай. Крупният френски доставчик на електрическо оборудване Schneider Electric реши да построи три нови завода в САЩ. А автомобилните гиганти Ford, General Motors, Stellantis, Toyota и Volkswagen, както и енергийната компания SK Innovation, се обединиха, за да могат за построят 13 завода за производство на батерии за електрически превозни средства през следващите пет години. Подобни заявления направиха и компании за производство на полупроводници и от биотехнологичния отрасъл, както и производители на слънчеви панели.

Най-голямата френска държавна електроенергийна компания, която е и най-големият оператор на атомни електроцентрали в света - Electricite de France (EDF) - наскоро обяви, че купува част от бизнеса в областта на атомната енергия на американската General Electric. Франция се стреми да увеличи дела на атомната енергия при производството на електроенергия - понастоящем той вече е достигнал 70%. През февруари официално бе обявено, че страната ще се сдобие с 14 атомни реактора от ново поколение и група от малки атомни електроцентрали.

Държавите обръщат особено внимание на производството на полупроводници, които се превърнаха в дефицитна стока по време на пандемията. Правителствата на САЩ и Нидерландия забраниха на най-големия производител на литографско оборудване за микроелектрониката ASML да продава своите най-съвременни продукти на Китай. Американският производител на електронни устройства и компютърни компоненти Intel взе решение да вложи 20 милиарда долара за строителството в щата Охайо на два завода за производство на полупроводници.

Money.bg

Банкоматите спират за 2-3 часа в нощта на Нова година

автор:Дума

visibility 288

/ брой: 218

"Лукойл" настоява да продаде международните си активи накуп

автор:Дума

visibility 311

/ брой: 218

Предлагат таван на публичните разходи през бюджета

автор:Дума

visibility 287

/ брой: 218

Русия нанесе масиран удар по Западна Украйна

автор:Дума

visibility 244

/ брой: 218

Саудитска Арабия с нов статут от САЩ

автор:Дума

visibility 306

/ брой: 218

15 убити при удар на Израел в Ливан

автор:Дума

visibility 319

/ брой: 218

Принуждават Мадуро да се оттегли

автор:Дума

visibility 303

/ брой: 218

Две трасета на войната

автор:Юри Михалков

visibility 307

/ брой: 218

Забраните и цензурата

visibility 299

/ брой: 218

Феномен, какъвто световната военна история не познава

visibility 318

/ брой: 218

Румъния увеличава вноса на ток, у нас ТЕЦ спасяват положението

visibility 282

/ брой: 218

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ