20 Ноември 2025четвъртък01:31 ч.

АБОНАМЕНТ:

АБОНАМЕНТ за вестник „ДУМА“ за 2026 година. Можете да се абонирате в: „Български пощи“ АД до 15 декември 2025 г., „Доби прес“ ЕООД до 28 декември 2025 г., в редакцията на вестника до 20 декември 2025 г. Каталожен номер 6. Цени: 12 месеца - 149 € / 291,42 лв., 6 месеца - 75 € / 146,69 лв., 3 месеца - 40 € / 78,23 лв., 1 месец - 14 € / 27,38 лв. За повече информация тел. 02 9705 203 и 02 9705 216 отдел „Разпространение” на в-к ДУМА на ул. „Позитано” 20 А. E-mail: abonament@duma.bg АБОНАМЕНТ за вестник „ДУМА“ за 2026 година. Можете да се абонирате в: „Български пощи“ АД до 15 декември 2025 г., „Доби прес“ ЕООД до 28 декември 2025 г., в редакцията на вестника до 20 декември 2025 г. Каталожен номер 6. Цени: 12 месеца - 149 € / 291,42 лв., 6 месеца - 75 € / 146,69 лв., 3 месеца - 40 € / 78,23 лв., 1 месец - 14 € / 27,38 лв. За повече информация тел. 02 9705 203 и 02 9705 216 отдел „Разпространение” на в-к ДУМА на ул. „Позитано” 20 А. E-mail: abonament@duma.bg

Акценти

"Болестта" на световната търговия - има ли лек

Над 300 000 компании в САЩ и Европа изпитват затруднения с доставките от Русия и Украйна

/ брой: 122

автор:Дума

visibility 1221

Рязката промяна в начина на живот по време на пандемията, преминаването на работа онлайн и необходимостта от самоизолация доведоха до увеличаване търсенето на някои стоки, което впоследствие доведе до прекъсвания на доставките и засегна производствените вериги. Най-яркият пример е недостигът на чипове и микросхеми в цял свят, което най-много се отразява на автомобилната промишленост.

Постепенното връщане към нормалния начин на живот доведе до рязко нарастване на търсенето на енергоносители, което пък доведе до повишаване на цените на петрола и газа. Това пише в обширен анализ Лента.ру, базиран на експертни мнения и оценки.

"Масло в огъня" добави европейската енергийна криза, предизвикана от отминалата студена зима и напрегнатите отношения с Русия. Началото на 2022 г. обаче даде надежда, че всички негативни фактори най-после ще останат в миналото и световната икономика ще тръгне по пътя на стабилен растеж.

През зимата на 2022 г., когато логистиката все още не се беше възстановила от пандемичната криза, руската военна операция и западните ответни санкции нанесоха нов удар на световната икономика. Първата сериозна последица от ограниченията върху икономиката беше изолирането на европейски компании от транспортната инфраструктура на Русия за доставки от Азия.

Много фирми произвеждат компоненти и готови продукти в Китай и използват руските железници за транспортиране на продуктите до Източна и Западна Европа. Някои от тези стоки могат да бъдат изпратени по въздух, но този начин за доставка е значително по-скъп, особено сега, когато авиокомпаниите се налага да заобикалят небето на Русия.

Анализаторите от компанията Interos са изчислили, че над 300 000 компании в САЩ и Европа вече изпитат затруднения с доставките от Русия и Украйна. Партньор на консултантската компания Киърни Пър Хонг коментира, че дори компании, които не са пряко зависими от руски и украински доставчици, могат да пострадат от настоящата криза. Според него проблемите с транспортирането могат да "доведат до критични прекъсвания на доставките във всички сектори - от енергетиката до селското стопанство".

Конфликтът в Украйна нанесе осезаем удар и на европейската автомобилна индустрия. Volkswagen и BMW бяха принудени да затворят поточни линии в Германия заради недостиг на компоненти, произведени в Украйна от немската компания Leoni. Крупният производител на гуми Michelin също обяви, че може да затвори редица свои заводи в Европа поради логистични проблеми, възникнали след началото на руската военна операция.

Пренастройване на веригите за доставки на Европа и САЩ

Някои големи компании вече представиха планове за намаляване на зависимостта от чуждестранни доставки, особено от някои държави, например Китай. Крупният френски доставчик на електрическо оборудване Schneider Electric реши да построи три нови завода в САЩ. А автомобилните гиганти Ford, General Motors, Stellantis, Toyota и Volkswagen, както и енергийната компания SK Innovation, се обединиха, за да могат за построят 13 завода за производство на батерии за електрически превозни средства през следващите пет години. Подобни заявления направиха и компании за производство на полупроводници и от биотехнологичния отрасъл, както и производители на слънчеви панели.

Най-голямата френска държавна електроенергийна компания, която е и най-големият оператор на атомни електроцентрали в света - Electricite de France (EDF) - наскоро обяви, че купува част от бизнеса в областта на атомната енергия на американската General Electric. Франция се стреми да увеличи дела на атомната енергия при производството на електроенергия - понастоящем той вече е достигнал 70%. През февруари официално бе обявено, че страната ще се сдобие с 14 атомни реактора от ново поколение и група от малки атомни електроцентрали.

Държавите обръщат особено внимание на производството на полупроводници, които се превърнаха в дефицитна стока по време на пандемията. Правителствата на САЩ и Нидерландия забраниха на най-големия производител на литографско оборудване за микроелектрониката ASML да продава своите най-съвременни продукти на Китай. Американският производител на електронни устройства и компютърни компоненти Intel взе решение да вложи 20 милиарда долара за строителството в щата Охайо на два завода за производство на полупроводници.

Money.bg

Зимната ваканция у нас поскъпва с до 10 на сто

автор:Дума

visibility 2849

/ брой: 217

Пускат единен електронен билет в транспорта

автор:Дума

visibility 1881

/ брой: 217

Държавата печели от енергетика и военна промишленост

автор:Дума

visibility 2363

/ брой: 217

Взехме нов заем за 300 млн. лв.

автор:Дума

visibility 2315

/ брой: 217

СС на ООН прие резолюция за Газа

автор:Дума

visibility 2363

/ брой: 217

Проверки за глоби в Босна и Херцеговина

автор:Дума

visibility 2077

/ брой: 217

Мадуро е готов да се срещне с Тръмп

автор:Дума

visibility 2634

/ брой: 217

Армейски колапс грози Украйна

автор:Дума

visibility 2249

/ брой: 217

Сезон на добавките

автор:Аида Ованес

visibility 2557

/ брой: 217

Бойкот на заведенията

автор:Иван Бакалов

visibility 2405

/ брой: 217

Викане срещу празна обществена сграда

visibility 2132

/ брой: 217

Имаш ли спестени пари да ми услужиш?

автор:Аида Ованес

visibility 2354

/ брой: 217

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ