Авторовият и сценичният текст на "Майстори"
Ново изследване на доц. Николай Димков върху творчеството на Рачо Стоянов
/ брой: 17
Младен Енчев
Новата книга на Николай Димков (доцент, доктор по филология, дългогодишен преподавател в Шуменския университет) "Рачо Стоянов. "Майстори". Наблюдения върху авторовия и сценичния текст" е пример за стоящата извън времето притегателна сила на първата любов, на спонтанното научно увлечение, превърнало се в осъзнато и трайно дълбоко чувство.
Раждането на книгата е провокирано от новооткрития оригинален вариант на драмата "Майстори", който се публикува за първи път. Н.Димков съпоставя този вариант със сценичния, печатан през 1927 г. Съсредоточава се върху стилно-езиковите и смислови паралели между първоначалния авторов текст и неговия сценичен двойник.
Филологическото образование и професионалните занимания на автора на изследването не оставят съмнения в позициите, които то защитава (или би защитавало) в подобна неафиширана полемика. В същностната, дисциплинарно текстологична, част от работата си той събира и класифицира аргументи, привежда примери за негативното отражение на направените в сценичния вариант на пиесата промени върху нейното художествено въздействие. Толерантен към причините, предположили подобни промени - присъщият за театъра стремеж към осъвременяване на речта и предпочитание на книжовните пред диалектните форми, Димков не остава безразличен към рефлексиите на този стремеж върху литературния стил на Рачо Стоянов, ориентиран към "простотата на народната реч, своеобразния словоред и ритмиката на слога", върху речевата характеристика на героите и генетичната "народно-песенна атмосфера" на творбата.
Всъщност подобно впечатление се оказва органичен елемент от цялостното усещане, което внушава книгата, усещане за детайлно познаване на творчеството на Рачо Стоянов, за дълбоко навлизане в атмосферата на драмата "Майстори", в сложния свят на нейните персони, в същността на техните конфликти, а не по-малко и за познаване на българския фолклор, както и за солидна компетентност по темата за националното ни Възраждане. И за обич към едно литературно произведение...