Не съм съгласен с ДУМА
Защо така?
/ брой: 232
Крум Василев
Възмутително е, че проф. Велислав Минеков нарече открития неотдавна в София Музей на социалистическото изкуство "помийна яма"! А в. ДУМА отпечата на 10 октомври т.г. това негово определение, без по някакъв начин да се разграничи, без да изрази несъгласие. ДУМА, левият вестник, отпечата без уговорки това във висша степен несправедливо определение за музей, събрал в залите си забележителни творби на цяла плеяда корифеи на скулптурата и живописта - Иван Лазаров, Марко Марков, Васил Радославов, Любомир Далчев, Васка Емануилова, Николай Шмиргела, Величко Минеков, Илия Петров, Ненко Балкански, Александър Поплилов, Стоян Венев, Златю Бояджиев, Дечко Узунов, Александър Жендов, Найден Петков и още, и още - в експозицията няма ни една посредствена творба, камо ли творба за "помийна яма".
Може проф. Велислав Минеков (не го познавам лично) да има свои основания за недоволство; може организаторите на музея да бъдат критикувани за едно или друго, в това число за фрапиращи празноти в експозицията, като например непонятното отсъствие на творби на Светлин Русев. Но прав в оценката си за музея е не г-н професорът, а г-н Давид Вейзман, френският културен аташе у нас, който не може да бъде обвинен в пристрастие или некомпетентност и който заяви при откриването на музея: "Чудесно е, че тук е съхранена паметта. Това показва, че държавата иска да запази миналото в цялото му многообразие. Концепцията е много интелигентна и модерна, европейска, може би и отгоре."
Отделен е въпросът какви намерения са имали и какви цели са преследвали създателите на Музея на социалистическото изкуство. Финансовият министър Симеон Дянков не крие, че за него водеща е финансовата изгода: той е изчислил, че музеят ще се изплати за две години. Известно е, че първоначалният замисъл е бил да се създаде Музей на тоталитарното изкуство, т.е. на "кича" от времето на "соца", обаче на практика това се оказва неосъществимо, защото голямото, истинското изкуство, създадено през 45-годишния социалистически период, не може да бъде подменено или скрито. В края на краищата здравият разум надделява и е създаден музей, който издига престижа на България. И обективно се оказва не критика, а възхвала на социалистическото изкуство. Жалко е, че се намират хора и среди у нас, които не оценяват тази голяма и определяща истина.