14 Февруари 2025петък04:04 ч.

АБОНАМЕНТ:

АБОНАМЕНТ за онлайн изданието на вестник „ДУМА“ в PDF формат - в редакцията или на имейл abonament@duma.bg: 12 месеца - 105 лв., 6 месеца - 55 лв., 3 месеца - 30 лв., 1 месец - 10 лв. АБОНАМЕНТ за вестник „ДУМА“ 2025 година - каталожен номер 6: „Български пощи“ АД; „Доби прес“ ЕООД ; в редакцията на "ДУМА". Цени: 9 месеца - 153 лв., 6 месеца - 102 лв., 3 месеца - 51 лв., 1 месец - 18 лв. За повече информация тел. 02 9705 203 и 02 9705 216 отдел „Разпространение” на в-к ДУМА на ул. „Позитано” 20 А. E-mail: abonament@duma.bg АБОНАМЕНТ за онлайн изданието на вестник „ДУМА“ в PDF формат - в редакцията или на имейл abonament@duma.bg: 12 месеца - 105 лв., 6 месеца - 55 лв., 3 месеца - 30 лв., 1 месец - 10 лв. АБОНАМЕНТ за вестник „ДУМА“ 2025 година - каталожен номер 6: „Български пощи“ АД; „Доби прес“ ЕООД ; в редакцията на "ДУМА". Цени: 9 месеца - 153 лв., 6 месеца - 102 лв., 3 месеца - 51 лв., 1 месец - 18 лв. За повече информация тел. 02 9705 203 и 02 9705 216 отдел „Разпространение” на в-к ДУМА на ул. „Позитано” 20 А. E-mail: abonament@duma.bg

Вера Немирова, Снимка ДО - Варна

Вера Немирова: В операта мислим с мозъка на театъра

Новата постановка на "Дама Пика" във Варненската опера поставя началото на юбилейната програма за 75-годишнината на културния институт

/ брой: 72

автор:Дума

visibility 3066

Световноизвестната оперна режисьорка Вера Немирова поставя в морската столица "Дама Пика" от Чайковски, с която започва юбилейната програма за 75-годишнината на Държавната опера във Варна през 2022 г. Предпремиерните спектакли са на 15 и 16 април от 19 ч. в ДО - Варна, премиерата е на 26 юли от 21 ч. в рамките на "Опера в Летния театър" на ММФ "Варненско лято 2022".


- Госпожо Немирова, "Дама Пика" - 2022, във Варна има своята виенска предистория с вашата постановка във Виенската Щатсопера през 2007 г. и възстановката й в началото на тази година на сцената на един от най-престижните оперни театри в света. Защо ви интригува "Дама Пика"?

- Във Виенската Щатсопера "Дама Пика" имаше периодически няколко възстановки след премиерата през 2007 г., под диригентската палка на Сейджи Озава, от когото научих много в процеса на работа. Много интернационални оперни величия са играли в тази постановка - Аня Силя и Нийл Шиков, Мартина Серафин, Ангела Деноке, Надя Кръстева, Грейс Бамбри. Възстановката през 2015 г. бе с Александър Антоненко в главната роля и Мариана Липовшек - като старата Графиня, а сега, през 2022 г., участваше руски състав. Маестро Валерий Гергиев доведе целия солистичен състав на Мариинския театър във Виена - Олга Бородина бе Графинята, Лиза - Елена Гусева, Томски - Алексей Марков, Дмитрий Головин бе Герман и т.н. И ето сега, само 3 месеца по-късно, си позволявам лукса във Варна да направя изцяло нов прочит на "Дама Пика", който обръща много повече внимание на психологическата страна. "Дама Пика" е силна психологическа драма, но също така и разтърсваща социална трагедия, в която светът на богатите не отрежда място и право на любов на един беден и обикновен човек като Герман.

- Драматургията на операта хвърля светлина върху други аспекти, в сравнение с предшестващата я едноименна повест на Пушкин. Различията в сюжетното действие ли са причина за това?

  • Една от причините. Другата, разбира се, е самата музика, а тя е много силна. Либретото е написано от брата на Чайковски - Модест, но композиторът също има дял в него, като му придава своя собствена нотка. При Пушкин Герман е студен, пресметлив и още от самото начало търси печалбата, докато Герман на Чайковски е чувствителен и наистина влюбен в Лиза. Той е раздвоен между две страсти - любовта към една недостижима за него жена от висшето общество и страстта към хазартната игра, на която се поддава в един момент и това причинява гибелта му. Но не Герман, а Графинята е централният образ, затова и операта се казва "Дама Пика". Бившата "Московска Венера", обаятелна светска дама и страстна картоиграчка, която среща своя смъртен ангел в Герман, а той се оглежда в нея като холограма... За да изтръгне тайната на печелившите три карти от нея и да се сдобие с необходимото богатство, той трябва да изпълни "дяволското условие" да й се отдаде. Оплетени съдбовно в любовния триъгълник на Ерос и смърт, тримата герои - Герман, Графинята и Лиза, намират фаталния си край. Любовта и смъртта са големите теми на изкуството въобще, в операта да вземем образите на Кармен, Дон Жуан, Дама Пика... 
  • Момент от репетиция на "Дама Пика" Снимка Красимир Тодоров/БТА

- С какви иновативни решения ще изненада "Дама Пика" - 2022, на Вера Немирова?

- Основната презумпция, която отличава коренно "Дама Пика", е разбирането за операта като театър, в операта мислим с мозъка на театъра. А маестро Павел Балев, искам да подчертая, има специална трактовка за всеки такт, както и сериозни музикални изисквания към всеки изпълнител. Това се покрива напълно с моя начин на мислене и това творческо единомислие е прекрасна предпоставка да навлизаме все по-дълбоко в същината на нещата. Творческият процес тръгва от най-дълбокото и се развива отвътре навън, той не е привнесена реалност, а проникновено вникване във взаимоотношенията между персонажите, които трябва да се решат по нов, съвременен начин. Този подход е изведен, освен в музикалната и режисьорската интерпретация, също в хореографията, сценографията и костюмите.

Заедно с хореографката Анна Пампулова откриваме творбата и намираме движенчески език на тялото за всеки персонаж и за хоровия ансамбъл, а индивидуалната работа на Анна с танцьорите прави от сцената "Пастушок" истински шедьовър.

Сценографията и костюмите също са важни, те дават първия поглед. Нашият сценограф и костюмограф Юлиян Табаков, много интересен и своеобразен талант, внася нова, ярка естетика в "Дама Пика". Със своята изчистена визия тя помага както на изпълнителя да се експонира по-добре на сцената, така и на костюма да разкаже ясно характера на героя. От друга страна, тази абстрактност прави нещата по-трудни за мен, защото трябва да работя перфектно с 28-те солисти, става дума за два, някъде и за три солистични състава. 

Всеки жест, всеки поглед, всяко състояние се откроява като в обрамчена картина. В началото беше много трудно, но всички са всеотдайни и окрилени, така че нашият репетиционен процес е много креативен. Благодарна съм, че всички проявяват истинско доверие към мен като режисьор и към целия постановъчен екип.

(Из интервю на Виолета Тончева с Вера Немирова, предоставено на ДУМА)

КЗК призна, че е безсилна пред цените на храните

автор:Дума

visibility 4585

/ брой: 29

Магистрала "Струма" трябва бъде завършена до юни 2031 година

автор:Дума

visibility 4544

/ брой: 29

Всеки втори купувач на жилище в София иска до 15% отстъпка от цената

автор:Дума

visibility 4132

/ брой: 29

Такситата с право на 6 курса до Терминал 2 на ден

автор:Дума

visibility 4601

/ брой: 29

За Европа САЩ вече са партньор

автор:Дума

visibility 4195

/ брой: 29

Румънският премиер имал връзки с имотната мафия

автор:Дума

visibility 4468

/ брой: 29

Брюксел разреши хляб с прах от червеи

автор:Дума

visibility 4561

/ брой: 29

Накратко

автор:Дума

visibility 4718

/ брой: 29

Целта е постигната

автор:Евгени Гаврилов

visibility 4685

/ брой: 29

Искам да върна смисъла и политиката в БСП

автор:Юлия Кулинска

visibility 4621

/ брой: 29

Мога да направя БСП партия на бъдещето

автор:Юлия Иванова

visibility 4593

/ брой: 29

"Свобода" на пазара ли?

автор:Боян Дуранкев

visibility 4627

/ брой: 29

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ