18 Юли 2025петък17:32 ч.

Въвеждат правила за дефектните стоки в ЕС

Вече потребителят ще решава дали продуктът да бъде поправен или заменен без допълнително заплащане

/ брой: 21

автор:Дума

visibility 2001

Потребителите, пазаруващи през интернет или на място, ще имат еднакви права, ако закупят дефектен продукт, според нови вече договорени правила, предаде пресслужбата на Европейския парламент. Директивата за продажбата на стоки има за цел да гарантира високо ниво на защита на потребителите в ЕС и да създаде правна сигурност за предприятията, които искат да продават продуктите си в други държави членки. Тя хармонизира определени договорни права, например възможностите за защита, достъпни за потребителите, когато продуктът не работи както трябва или е дефектен, и начините за използване на тези възможности.

Правилата ще се отнасят както за онлайн, така и за офлайн (на място) продажбите, например няма да има значение дали потребителят купува електродомакински уред, играчка или компютър по интернет или на място в магазин. Стоките с цифрови елементи (като "интелигентни" хладилници, смартфони и телевизори или цифрови часовници) също са обхванати от тази директива. 

При дефектен продукт потребителят ще има правото да избере дали той да бъде поправен или заменен без допълнително заплащане. Той ще има право на незабавно намаление на цената или прекратяване на договора, както и да получи парите си обратно при определени случаи например, ако проблемът не е отстранен въпреки опитите на търговеца, ако поправката не е направена в определения "разумен период от време" или ако дефектът е прекалено сериозен. Търговецът ще бъде смятан за отговорен, ако дефектът се появи в рамките на две години от получаването на продукта от потребителя. Държавите членки могат обаче да въведат или продължат да спазват по-дълъг гаранционен период в националните си закони, за да се запази същото ниво на защита на потребителя, което вече съществува в някои държави.

В рамките на една или две години след доставка купувачът не е задължен да докаже, че продуктът е бил дефектен. Например в момента, ако потребител установи, че продукт, който е купил преди повече от шест месеца, е дефектен и поиска от продавача да го поправи или замени, от потребителя може да бъде поискано да докаже, че този дефект е съществувал в момента на доставката. Според новите правила в рамките на период от една или две години потребителят ще може да поиска от продавача да вземе мерки, без да е нужно да доказва, че дефектът е съществувал в момента на доставката.

Предстои директивата да бъде подложена на гласуване в пленарната зала и ще бъде представена за одобрение на Съвета на министрите на ЕС.

С 14% повече са банкрутите на фирми у нас

автор:Дума

visibility 264

/ брой: 131

Чуждите инвестиции нарастват с 47 на сто

автор:Дума

visibility 259

/ брой: 131

Сред първите в ЕС сме по поскъпване на имотите

автор:Дума

visibility 264

/ брой: 131

Испания има полза от мигрантите

автор:Дума

visibility 253

/ брой: 131

Украйна ще мобилизира и мъже над 60 години

автор:Дума

visibility 247

/ брой: 131

Четири държави отказаха да купуват оръжие от САЩ

автор:Дума

visibility 256

/ брой: 131

Накратко

автор:Дума

visibility 197

/ брой: 131

Касапинът на протест

автор:Александър Симов

visibility 260

/ брой: 131

Трагедията мигранти

автор:Таня Глухчева

visibility 220

/ брой: 131

Силата на корените ни вдъхновява

автор:Ина Михайлова

visibility 310

/ брой: 131

За какво ЕС ще изхарчи 2 трилиона евро... Евентуално

автор:Дума

visibility 273

/ брой: 131

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ