545 директори от цялата страна се подписаха под писмо до министрите на образованието и на здравеопазването, в което се иска изменение на заповедта на здравното министерство за правене на тестове в училищна среда. Писмото е входирано тази сутрин в МОН, съобщи БНР. Директорите не смятат за редно и правилно на работещите в системата на средното образование да бъде вменявана важна задача, каквато е тестването. Те настояват на родителите да бъде дадена възможност да тестват децата си в домашни условия и след резултата от теста децата да бъдат водени в училище, като представят теста за доказателство.
Подписалите се под писмото смятат, че може да се има доверие на родителите и допълват, че правенето на тестове в училищна среда би довело до карантиниране на паралелки, а изискването детето да не се храни и да не пие вода 30 минути сутрин преди теста, практически е неизпълнимо.
Пътуващите ученици, които правят тестовете си в училище, са потенциални заразители, защото пътуват повече от 15 минути в автобус, изтъкват директорите. Те посочват още, че множеството учители отказват да извършват тестването, независимо от предложеното заплащане, и са силно обезпокоени за собственото си здраве и живот. Освен това директорите не могат да задължат никого от персонала да изпълнява задължения, извън неговите функционални такива.
Множество родители не искат да тестват децата си сами и в същото време не искат учителите и доброволци да тестват децата им, допълват директорите, които изтъкват и липсата на медицински специалисти за тестването в учебните заведения.
„Помислете за стреса и негативните емоции върху дете, дало положителен резултат при тестване в класната стая“, пишат директорите, които изтъкват още, че тестването в училищна среда води до изключително тежки нарушения на закона за здравето.
Правилният начин е там, където може, децата да се върнат в училище, каза за БНР Асен Александров, председател на Сдружението на директорите в средното образование и директор на столичното 51 СУ „Елисавета Багряна“ в столицата.
Александров е на мнение, че първоначално е трябвало да се даде възможност на определен брой училища да започнат тестването, за да се успокоят страховете, защото „това е нещо ново, което за първи път се случва“.
„Страховете пораждат големи аргументи. Ако учителите се бяха тествали с тестове, да се дадат безплатни тестове за учителите, ако ги бяха пипали, ако ги бяха използвали, те нямаше да се страхуват“, коментира Асен Александров.
„Много от родителите не дават съгласието си, защото не им е обяснено точно какво ще става.“
Училищният директор отправи критики към здравните власти „защо от петък вечерта до понеделник на обяд“ родителите трябва да се подпишат на декларациите за съгласие с тестването.
Асен Александров има забележки и към критериите за избор на тест – най-ниска цена и сравнително висока точност. Според него е следвало да има и критерий лекота на употреба от малки деца, а в изработването на критериите за тестовете е трябвало да участват хора, които ще ги извършват на терен.
Александров прогнозира, че в неговото училище от 420 ученици в началния етап 50-60 няма да учат присъствено след въвеждането на тестовете за най-малките ученици.