Туристически предпочитания
Социолозите са установили кои места в Москва са най-любими за жителите на столицата и регионите
/ брой: 231
Ирина Пуля
Най-любимото място в Москва както за самите столичани, така и за туристите, е Червеният площад. Това установиха социолозите от Левада-Център по време на направено наскоро изследване. Анкетирани са били по 500 жители на Москва и на Санкт Петербург, а също петстотин представители на различни други градове.
Малцина гости на столицата и жители на мегаполиса се отказват да видят и ВВЦ (Общоруския изложбен център - бел. ред.). Поне така излиза от отговорите на 46% и 91% съответно от анкетираните. Жителите на Петербург обаче, като пристигнат в Москва, първо бързат към Кремъл (56%) и към мавзолея (47 на сто).
Московчани еднакво обичат Кремъл и парка Горки, столичани са посещавали поне веднъж в живота си тези две места (по 84 процента). Паркът, трябва да отбележим, се ползва с повишеното внимание и на жителите на Петербург (посетили са го 28% от анкетираните), и на жителите на другите градове (26 процента). На четвърто място по популярност сред московчани е стадионът "Лужники", следва го Третяковската галерия (81 и 71% съответно). В предпочитанията на пришълците стадионът очевидно губи пред галерията. Сред предпочитаните места за гостите са също така Болшой театър, Пушкинският музей и телевизионната кула Останкино.
Предпочитанията на руснаците не се различават особено от тези на чужденците. Според официалните данни гостите от чужбина, като правило, си правят обиколка на града (обикновено спират на Воробьови гори, Новодевически манастир), след това отиват в Кремъл, Третяковската галерия и музея на Пушкин. Често ходят на театър. Не е ли жалко, че много от московските музеи, паркове, така и остават неизвестни за хората от други страни?
Столичните власти обаче смятат в скоро време да променят нещата. Предполага се, че през 2016 година в Москва ще пристигнат вместо сегашните 4,2 милиона туристи вече 7,32 милиона. От тях 3,8 млн. ще са от далечната чужбина. Затова обаче е необходима много работа. Става въпрос за модернизацията на парковете, разработване на железопътни маршрути на ретровлакове по интересните места на Москва и водни круизи, развитието на "зимни" програми за развлечение... И, разбира се, засилване на рекламата за интересните места на мегаполиса. Както обяви ръководителят на столичния комитет по туризма Сергей Шпилко, скоро ще бъде приета програма за развитието на индустрията за почивка и туризъм в Москва. Според плановете, към 2016 г. ще бъдат усвоени близо 2 милиарда рубли.
Работата по привличането на туристи вече е започнала. И резултатите не закъсняват. В една от последните класации на заявки, съставени от системата за търсене на билети Skyscanner, която е специализирана в намиране на онлайн информация за въздушни превози, позицията на Москва се е придвижила от 11-то място на 8-мо. Руската столица е изпреварила Амстердам, Мадрид и Малага.
Експертите отбелязват, че те гледат на туристическото бъдеще на Москва с оптимизъм и твърдят, че в близкото бъдеще популярността на мегаполиса само ще расте. Те дават следните аргументи за това: започна развитието на екскурзионния сектор, предприемат се мерки по подобряването на пътната инфраструктура и се увеличават възможностите за наем на не скъпо жилище. Последният фактор може би е най-важен за руснаците. До неотдавна малцина от жителите на регионите знаеха за възможността да си наемат евтина стая в хостел, където за легло ще ви вземат от 500 до 1,2 хиляди на нощ (11,6-27,84 евро - бел. ред.). Сега тази информация, благодарение на усилията на Комитета по туризма, стана по-достъпна за всички желаещи да дойдат в Москва.