Образование
Циганската работа на държавата
Ефективността от налетите стотици милиони за интеграция на ромите е почти нулева, отчита Сметната палата
/ брой: 245
Десетки стратегии, стратегически рамки, програми, проекти и планове за интегриране на циганите в обществото са приети в България за 25 години. В страната са налети милиарди левове за изпълнение на въпросната цел. Резултатът е почти нулев. Дори Десетилетие на ромското включване преживяхме и след него цигански гета и катуни никнат вече като гъби на всеки свободен терен в села, градове и столични квартали. Колкото повече стратегии и пари - толкова по-дезинтегрирани се оказват циганските общности.
Преди няколко дни Сметната палата публикува одитен доклад за образователната интеграция на деца от етническите малцинствени групи у нас за периода 2012 до 2014 г. Само за тези три години и само за образователната компонента на "интегрирането"
са похарчени на вятъра 26 млн. лв.
констатират одиторите - 3,4 млн. лв. са от бюджета на Центъра за образователна интеграция на деца и ученици от етническите малцинства, над 21,4 млн. лв. идват по Оперативна програма "Развитие на човешките ресурси" и близо 1,2 млн. лв. са от други европейски източници. Темата привлече общественото внимание, особено след като МОН обяви, че 600 циганчета ще получат по 30 евро месечна стипендия, за да продължат да учат в ІХ и Х клас или в последните две години за придобиване на средно образование. Ще им помагат в обучението 75 "ментори". Проектът бил съвместен между МОН и Ромския образователен фонд и ще бъде изпълняван от Центъра за образователна интеграция на децата и учениците от етническите малцинства, който бе създаден специално през 2005 г. към МОН.
Вярно, с циганите трябва нещо да правим. Но едва ли трябва да им плащаме. Тази мярка предизвика широко обществено недоволство, защото да ти плащат по етнически признак, че ходиш на училище, си е нова дискриминация и сегрегация, а не толкова приобщаване към знанието. Пък и не е приемливо при това живеещо в мизерия население да даваш на отличниците 35 лв. стипендия, а на циганетата с успех 3,50 - цели 60. Разбира се, Кунева отрече, че парите ще се дават просто на цигани, за тях ще се кандидатства, държавата ще дава само по 24 лв. (останалите са от Ромския образователен фонд) и било безотговорно да не се полагат грижи за ромите, които през 2020 г. щели да са една четвърт от излизащите на пазара на труда. Само тя си знае как точно е изчислила този процент, като е известно, че по данни на НСИ от преброяването на населението българската етническа група обхваща 5 664 624 (84,8 на сто от всички български граждани), турската група наброява 588 318 души (8,8%), а ромите са 325 343 души (4,9%).
Има обаче нещо по-важно от задявките с министърката и споровете за дискриминация, на което никой не обръща внимание. Винаги, когато МОН трябва да даде някоя стотинка на училища, университети или академични институти, започва надлъгване с мантрата: не е важно какви пари се дават,
а е важно как се харчат
сиреч - колко ефективно. Хайде сега да приложим мантрата към ромските пари. Колко ефективно се харчат стотиците милиони, дадени за циганите, знаем всички - статистиката сочи, че циганчетата все повече отпадат от училище, 23% от тях напускат преждевременно, докато при българчетата процентът е 5,3. Парите се харчат без резултат; потъват в 20-ина неправителствени организации, които се хранят от тях; пилеят се за безсмислени семинари, офиси, коли, обучение на администрация и на обучители, "ментори" (от разни фондации) и прочее "интеграционни екстри". Парите де факто не са отишли за ромите. Помним как Бойко Борисов и Цв.Цв се хвалеха още през 2010 г., че прокуратурата разследва многомилионни разхищения на ромски пари - някой да е чул да има обвинени? Шест години минаха оттогава. А добре се знае, че още преди да влезем в ЕС, само по програма ФАР за ромска интеграция са разходвани над 40 млн. евро; други близо 20 млн. евро, взети като заем от Европейската банка за развитие, са били инвестирани след 2000 г. за ромски жилища в София, Пловдив и Пазарджик. Стотици милиони евро потекоха за интегрирането на циганите по европейските програми след 2007 г., както и от различни институции в Европа. В програмния период 2007-2013 г. само за образователната интеграция на циганчетата са отишли 22,2 млн. лв. За интегриране на ромската общност отиват и около 10% от бюджетите на две други европейски програми, по които България получава финансиране - Норвежкия финансов механизъм и Българо-швейцарската програма. Отделно част от парите по националните образователни програми на МОН, финансирани от хазната, също е за ромите. А в годините до 2020 г. за "социално-икономическа интеграция на маргиналните общности" ще се дадат 130 млн. лв. Данните са официални - на МТСП.
Каква е ефективността на наливаните с пълни шепи пари за ромите и как работи споменатият Център на МОН за малцинствата, който ще изпълнява и програмата за "стипендиите за задържане в гимназията"? Отговорът е в одитния доклад на Сметната палата. Почти нулева е ефективността, а Центърът на МОН е удостоен единствено с фрази от рода на "не е изпълнил", "не работи", "не координира", "не отчита", "не оценява обективно", "не контролира" и пр.
Какви са основните заключения на Сметната палата? Първо е отчетена една важна "подробност" - че след като е дал едни 201 хил. лв,
Ромският фонд не е давал средства след 2012 г.
докато хазната е дала над 3,3 млн. лв. Освен това: "Приоритетът за "пълноценна интеграция" на ромските деца и ученици" не е изпълняван с ефективни дейности. В нормативната уредба лисва изчерпателност - в училищния закон не е предвиден държавен образователен стандарт за механизмите за интеграция на децата от етническите малцинства и решаване на специфичните проблеми на различните етноси. В системата на образованието няма координация между различните структури, работещи по образователната интеграция. Няма дори ред как да се събират данни за ромските деца, поради което не може да се оцени колко от тях и за какъв период реално ходят на училище. Не работи ефективно Управителният съвет на Центъра към МОН за образователна интеграция. Не са създадени условия за обективна оценка на проектните предложения, липсва адекватна система за оценяване, има възможности за субективизъм и корупция. Не е отчитано дали изпълняващата организация и партньорите имат капацитет за извършваната дейност. Поставяни са неясни, трудно измерими и непостижими цели, няма подходящи показатели, по които да се измери ефектът от вложените средства и постигната ли е някаква промяна. Няма мониторингови доклади за изпълнението на дейностите и това е недобро управленско решение при финансова оскъдица. Не са създадени условия за контрол за изпълнението на проектите. Няма контрол за установяване на качеството на договорите с външни организации за оценка на ефекта от дейностите".
В одитния доклад има и много конкретика. "Няма обосновка доколко необходими са направените разходи по проектите. Одиторите дават примери на много проекти, които навеждат на мисълта за корупция. Има такива, в които парите са завишавани допълнително в ход, като не се знае кой е разпоредил това. Има дори дадени в повече пари, преди те да бъдат поискани от изпълнителя! Има отчетени дейности, които не са извършвани; разплатени са суми за стоки, които не са доставяни в училище.
В Центъра на МОН за образованието на етническите малцинства няма дори информация колко от отпадащите ученици са от малцинствени групи. Нито пък колко ромчета са се възползвали от парите по националните образователни програми. Няма информация как и
колко циганчета са приемани по училища
нито дали въобще са влизали в училище. При проклетия социализъм учителите издирваха всяко циганче в района на училището и го довеждаха в класната стая. И това бе доста по-ефективно от сегашното раздаване на пари за ходене на училище. При "демокрацията" обаче законът премахна районирането, всяко дете може да учи в което си иска училище, а това прави трудно проследяването на всяко дете от ромски произход. Не невъзможно обаче. Да, има нерегламентиран начин за събиране на информация за етническата принадлежност на децата и учениците в системата, установява Сметната палата. Директорите на училища и учителите нямат достъп до единна база от информация на МОН за осъществяване на образователно-интеграционните дейности. Малко регионални инспекторати са планирали дейности, съобразени с конкретното етническо население на региона им. Не се следи дали след завършването на проекта циганчетата продължават да ходят на училище и не може да се прецени устойчивостта на резултата".
Общата убийствена констатация на Сметната палата след около 100 страници доклад е: "Осъществените дейности за образователна интеграция на деца и ученици от етническите малцинства през периода 2012-2014 г. в системата на образованието са недостатъчно ефективни за постигане на поставените цели и планираните ефекти".
Сметната палата дава 3 препоръки към министъра на образованието и науката и 18 към Управителния съвет и директора на Центъра за образователна интеграция към МОН. Тези препоръки не са изпълними от днес за утре. Това е проблемът. Как да се радваме, че Кунева налива в крайно неуредена и неефективна система едни нови милиони за интегриране на циганчетата? Те ще отидат там, където са отишли купищата пари досега - в общественото небитие. Е, ще допринесат с нещо за уреждането на нечие лично битие.