Стотици останаха без работа за дни
Казанлъшкият завод "Аркомат" затвори, работници в "Неохим" излизат на протест срещу съкращения
/ брой: 194
Близо 800 човека от работещите в казанлъшката фирма "Аркомат" са без работа от началото на октомври. От 30 септември фирмата, която произвежда кабели за автомобили на "Фолксваген", е затворена. Причината била липсата на поръчки и преместването на производството в Турция.
Работници от "Неохим" в Димитровград пък излизат днес на организиран от синдикатите протест. Те искат да защитят работните си места след обявявани съкращения от ръководството, поради влошено финансово състояние на дружеството. В завода работят над 850 души.
От мениджъмънта на завода са оставили все още като част от персонала 20 човека, предимно началници на цехове и други ръководни кадри, при положение, че събитията се променят. От едно от работещите на три смени, с близо 1500 заети в производството и добра социална политика предприятие, за две десетилетия "Аркомат" се оказа без възможност да осигури работа за своите работници и бе принудено да ги освободи. Засега не е ясно дали фирмата ще отвори врати и след колко време на територията на Казанлък или ще остане да работи само цеха в Карлово. Голяма част от оборудването в нея е собственост на фирмите, чиито поръчки са изпълнявани в цеховете в Казанлък. "Аркомат" България е подизпълнител на DELPHI AUTOMOTIVE LTD - Турция, и произвежда основно кабелни комплекти/снопове за автомобили на Фолксваген Груп (VW Group).
Преди по-малко от две седмици стана ясно, че обещаните от премиера Бойко Борисов две големи инвестиции няма да се случат. Окончателно бе обявено, че новият завод на "Фолксваген" отива в Турция, а за обещаните от премиера вложения от Корея за 1,5 млрд. долара корейците не казаха нищо по време на неговото посещение там.
Според икономическия анализатор Румен Гълъбинов "до 5-10 години компаниите с големи стойностни вериги, каквито са автомобилните, ще се изтеглят всички от България. Тенденцията от последните години е чуждестранни инвеститори да напускат страната, често продавайки бизнеса на местни играчи, които се оправят по-добре с тукашните институции и бизнес среда." Според него у нас вече били налице първите признаци за изчерпване на бизнеса с авточастите. България отстъпва вече и като аутсорсирнг дестинация, тъй като нископлатените работни места, на които разчиташе, все повече се автоматизират. Има и недостиг на кадри със специфични умения.