Синдикалисти протестираха срещу концесията на Летище София
Служители очакват близо 30% съкращения, те заплашиха да блокират дейността на въздушния порт
/ брой: 141
Близо 150 души се събраха на Терминал 1 на протест на срещу концесията на Летище София. Причината за недоволството на транспортните синдикати и служителите на летището е, че концесията е неизгодна за държавата. Хората се опасяват и от драстично съкращаване на персонала, като очакванията им са близо 30% от работниците да бъдат уволнени.
Протестиращите смятат, че страната ни ще загуби много повече пари, ако летището бъде отдадено в частни ръце. "Нашата позиция е, че такова стратегическо предприятие, като Летище София, не трябва така лекомислено да се дава на концесия. Освен това смятаме, че за държавата има много повече полза да е държавно, отколкото да е в частни ръце. Ще се печели повече. Ще се загубят много работни места - който концесионер дойде, ще направи голямо съкращение", каза Анета Сидова от Съюза на транспортните синдикати в България.
Опитът в България показва, че няма и една успешна концесия, няма запазено предприятие в целостта, в която е било. Най-много ни притеснява, че ще ни бъдат орязани всички социални придобивки, споделиха участници в протеста. Както е тръгнало, в скоро време да концесионираме България ли, питат те.
"Когато дойде концесионер, той ще подхвърли 20, 7, 10 процента на вас, на мен, а всичко останало ще отиде в Германия, Франция, Италия. Това е тъмна сделка. Тези, които са за концесията в момента, ще харчат комисионите на някой екзотичен остров след време", беше коментирано на протеста.
Примерът от други концесионирани летища в Европа показва, че се стига до съкращаване на персонала с около 30%, което в случая означава 700 души да останат без работа. И това сериозно притеснява работещите на столичния Терминал 1 и Терминал 2. "При летища Варна и Бургас за тези 7-8 години откакто е концесията, там е подменен почти изцяло персоналът. Работят три пъти повече от това, което е било едно време, непрекъснато има съкращения", каза един от протестиращите.
От КТ "Подкрепа" смятат, че ако летището продължи да се управлява от държавата, в бюджета ще постъпят повече от 2 млрд. лева.
Министърът на транспорта Ивайло Московски обаче е категоричен, че концесията няма да бъде прекратена каквото и да правят профсъюзите.
Към момента процедурата по отдаване на концесия на Летище София е спряна временно поради подадена жалба в Комисията за защита на конкуренцията от арабски консорциум за неплатени суми по неустойки.
Неотдавна Ивайло Москов каза, че световни авиооператори проявяват интерес към концесията на Летище София. Сред тях са операторите на летищата в Цюрих, Мюнхен, Франкфурт, Лион, Дъблин, "Фиумичино" (Рим), "Венси" - третият по големина летищен оператор в Китай, турският "Тав". Очаква се за целия период на концесията - 35 г., ползите за държавата да бъдат над 1,2 млрд. лева.
По време на протеста не беше нарушена работата на Терминал 1. Синдикатите обаче са категорични, че следващите им действия ще включват стачка и блокиране на дейността на Летище София.