28 Януари 2025вторник16:10 ч.

АБОНАМЕНТ:

АБОНАМЕНТ за онлайн изданието на вестник „ДУМА“ в PDF формат - в редакцията или на имейл abonament@duma.bg: 12 месеца - 105 лв., 6 месеца - 55 лв., 3 месеца - 30 лв., 1 месец - 10 лв. АБОНАМЕНТ за вестник „ДУМА“ 2025 година - каталожен номер 6: „Български пощи“ АД до 15 декември 2024 г.; „Доби прес“ ЕООД до 28 декември 2024 г.; в редакцията на вестника до 20 декември 2024 г. Цени: 12 месеца - 204 лв., 6 месеца - 102 лв., 3 месеца - 51 лв., 1 месец - 18 лв. За повече информация тел. 02 9705 203 и 02 9705 216 отдел „Разпространение” на в-к ДУМА на ул. „Позитано” 20 А. E-mail: abonament@duma.bg АБОНАМЕНТ за онлайн изданието на вестник „ДУМА“ в PDF формат - в редакцията или на имейл abonament@duma.bg: 12 месеца - 105 лв., 6 месеца - 55 лв., 3 месеца - 30 лв., 1 месец - 10 лв. АБОНАМЕНТ за вестник „ДУМА“ 2025 година - каталожен номер 6: „Български пощи“ АД до 15 декември 2024 г.; „Доби прес“ ЕООД до 28 декември 2024 г.; в редакцията на вестника до 20 декември 2024 г. Цени: 12 месеца - 204 лв., 6 месеца - 102 лв., 3 месеца - 51 лв., 1 месец - 18 лв. За повече информация тел. 02 9705 203 и 02 9705 216 отдел „Разпространение” на в-к ДУМА на ул. „Позитано” 20 А. E-mail: abonament@duma.bg

Само обещания

/ брой: 6

автор:Евгени Гаврилов

visibility 1929

Евгени ГАВРИЛОВ


За прохода Петрохан се заговаря обикновено през зимата, когато една от основните връзки между двете части на България става жертва на лошото време. Затова и темата за тунел под Петрохан продължава да бъде доста актуална. Явно и тази зима, доколкото я има, няма да направи изключение от това правило. Вчера в Монтана служебният регионален министър Иван Шишков призна, че дългоочакваното стратегическо съоръжение може да се превърне в поредната строителна илюзия у нас. 

В най-новата история на България плановете за пробив на Стара планина са рестартирани няколко пъти. Паметливите си спомнят, че първата идея за изграждането на тунел под прохода Петрохан датира още от 1916 година. Проект има и по времето на социализма от 60-те години на миналия век. През 1991 г. "Транспроект" беше разработил няколко варианта. През октомври 2003 г. покойният вече регионален министър Валентин Церовски дори обяви, че тунелът под Петрохан ще е готов до 2007 година. През 2012 г. също имаше процедури за предпроектни проучвания за тунел под Петрохан. 

През 2008 г. Министерството на транспорта бе обявило открита процедура за предпроектно проучване на пътя София-Гинци-Петрохан-Монтана като експресен, с възможност за изграждане на тунел под прохода. Тя обаче бе прекратена.

И така повече от век само приказки, обещания и добри намерения. А съоръжението е повече от необходимо. Статистиката на Пътната агенция сочи, че за денонощие през прохода минават до около 20 хил. автомобила. Тунелът би направил трафика и по-бърз, и много по-безопасен. 

Евентуален тунел намалява разстоянието между София и Монтана с над 60 километра. Затова е логичен въпросът защо изграждането му се бави. Едно от обясненията е, че проектът е сложен и скъп. Според експерти няма друг вид обект, който трябва да бъде толкова много изменян по време на самото строителство. Цялата технология трябва да се базира върху геоложките проучвания, които също се променят. Освен това дължината на тунела би трябвало да бъде най-малко седем километра, което е два бъти повече от дължината на тунела "Железница" на магистрала "Струма". Прогнозната стойност на необходимите инвестиции е около 200 милиона евро.

Сегашният регионален министър вижда като единствено спасение за проекта отдаването му на концесия. Стига обаче концесионерът да не е като "Автомагистрали" ЕАД, благодарение на който магистрала "Хемус" се е запътила към небитието, а тунелът под Петрохан да остане само на обещания и през следващите сто години.

Да се чуди човек как току-що падналите от власт не можаха да си намерят някоя друга фирма като "Автомагистрали". За десет години те доказаха, че са факири на подобни врътки.

 


Последвайте или харесайте в-к "ДУМА" във ФЕЙСБУК   --> ТУК <--

Споделяйте нашите публикации.

 

 

 

 

Съюзът на съдиите съди правосъдното министерство

автор:Дума

visibility 229

/ брой: 17

11 области са в грипна епидемия

автор:Дума

visibility 229

/ брой: 17

Освобождават цената на тока от 1 януари

автор:Дума

visibility 213

/ брой: 17

Освобождават цената на тока от 1 януари догодина

автор:Дума

visibility 227

/ брой: 17

Година след откриването тунел "Железница" се ремонтира

автор:Дума

visibility 243

/ брой: 17

С 32% скочиха продажбите на имоти в София само за 3 месеца

автор:Дума

visibility 233

/ брой: 17

Призиви и в Босна за бойкот на веригите

автор:Дума

visibility 254

/ брой: 17

Лукашенко спечели седми президентски мандат

автор:Дума

visibility 207

/ брой: 17

ЕС вдига част от санкциите срещу Сирия

автор:Дума

visibility 207

/ брой: 17

Швеция задържа български кораб

автор:Дума

visibility 209

/ брой: 17

Задава се нова вълна

автор:Евгени Гаврилов

visibility 212

/ брой: 17

Всичко ни е наред

автор:Зорница Илиева

visibility 226

/ брой: 17

Кой освободи затворниците от Аушвиц?

visibility 232

/ брой: 17

Който забравя историята, е обречен да я повтаря

visibility 247

/ брой: 17

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ