14 Юли 2025понеделник18:53 ч.

С парите от летището ще пълнят бюджетната дупка

КТ "Подкрепа" иска гаранция за работните места на столичния аеропорт

/ брой: 72

автор:Дума

visibility 533

Авансовото плащане от 660 млн. лв. по концесията на летище "София" няма да отиде по сметката на държавните железници, както бе обявено в процедурата, а ще влезе в държавния бюджет и ще запълни отворилата се дупка от 656 млн. лв. в края на март. За какво ще бъдат похарчени средствата след това, зависи от решенията на правителството. Както стана известно, кабинетът на ГЕРБ преди дни отложи с 10 години събирането на годишните концесионни такси от новия оператор на летището "Соф Кънект".

С авансовото плащане от концесията трябваше да се покрият дълговете на БДЖ и да се купи нов подвижен състав. От 2020 г. обаче има промяна в позицията, която управляващите не са афиширали. Тя е продиктувана от факта, че държавата изплати задълженията на БДЖ година по-рано и пусна няколко търга за покупка на локомотиви, вагони и мотрисни влакове, е казал пред "Медиапул" министърът на транспорта Росен Желязков.

Сделката за 250 млн. лв. за покупка на мотрисни влакове беше спряна ден след парламентарния вот заради оставането до финала само на един кандидат. "Спирането на търга няма нищо общо с пренасочването на парите към държавния бюджет. Това решение беше взето още през 2019 г. Тогава решихме да дадем финансова самостоятелност на БДЖ, а не да обвързваме развитието на дружеството с бъдещи приходи, които към този момент не беше ясно дали ще се случат", обясни Росен Желязков.

Авансовото плащане от 660 млн. лв. няма да отиде и в т.нар. Сребърен фонд за подкрепа на пенсионната система, който трябваше да се пълни със средства от приватизацията и концесии, но това не винаги се случваше по време на правителствата на Бойко Борисов. Няма яснота за какво ще бъдат похарчени очакваните до края на месеца 660 млн. лв. Средствата са достатъчни да запълнят появилата се в края на март дупка от 656 млн. лв.

Според КТ "Подкрепа" парите ще се използват за плащания във връзка с пандемията. "Сега се твърди, че с тях щели да се покриват разходи за икономически и социални мерки. Вярваме, че държавният бюджет се управлява добре и тези финансови средства могат и ще се използват по предназначение, не за текущи държавни разходи. Защото имаме само едно летище "София". И само една държавна железница", се казва в писмо на Федерацията на транспортните работници към КТ "Подкрепа".

Синдикатът настоява да бъде сключен анекс към концесионния договор, в който да бъдат заложени социални ангажименти за запазване на работните места на летище "София". Около 2400 са служителите на столичното летище, твърдят от КТ "Подкрепа". Според концесионния договор частният оператор "Соф Кънект" е задължен да преназначи целия досегашен персонал. След това обаче има право да съкрати работници според трудовото законодателство.

Синдикатът предупреждава, че предстои да бъде съкратена голяма част от работещите на аеропорта. Това показвала досегашната практика при всички приватизационни сделки и концесии. От КТ "Подкрепа" очакват уволненията да започнат след първата година, тъй като тогава изтича колективният трудов договор, който трябва да се предоговори отново. Притесненията за масови съкращения на персонал нямат основания, е заявил обаче Росен Желязков.

Според синдикалната организация е необяснимо как се очаква, че кризата за концесионера ще продължи цели 10 години, а за работниците - само една. Сметката на "Подкрепа" показва, че отсрочените плащания на концесионните такси на "Соф Кънект" за първите 10 години, които се равняват на около 500 млн. лв., са почти равни на фонд работна заплата на летището за същия период. Около 50-69 млн. лв. годишно са разходите за заплати.

"След като сте решили да правите подаръци за чуждите компании под формата на безлихвени кредити, минималното, което следва да извоювате за българските работещи, е това да бъде направено само и единствено срещу безусловен ангажимент на концесионера да запази служителите", заявяват от Федерацията на транспортните работници към "Подкрепа". "Няма банка, която да даде на въпросния концесионер безлихвен кредит в размер на 500 млн. лв. за цели 25 години, каквото държавата по същество направи през последните дни", се посочва в писмото.

ЕК предвижда нов данък за големите компании

автор:Дума

visibility 448

/ брой: 127

Получаваме 4,4 млрд. лв. по ПВУ

автор:Дума

visibility 412

/ брой: 127

Три агенции повишиха кредитния рейтинг на България

автор:Дума

visibility 490

/ брой: 127

БНБ пуска първите златни монети в евро

автор:Дума

visibility 459

/ брой: 127

Геополитиката е в основата на враждата

автор:Дума

visibility 466

/ брой: 127

Атина се бори с хилядите мигранти

автор:Дума

visibility 492

/ брой: 127

Лавров в Китай след пълна подкрепа от Ким

автор:Дума

visibility 519

/ брой: 127

Накратко

автор:Дума

visibility 383

/ брой: 127

47 години не стигат

автор:Аида Паникян

visibility 479

/ брой: 127

Антибългаризъм

visibility 403

/ брой: 127

Игри на мита

автор:Таня Глухчева

visibility 411

/ брой: 127

Гаранция за европейското ни настояще и бъдеще

автор:Дума

visibility 521

/ брой: 127

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ