По-високи оценки по математика и по-ниски по български в 7 клас
Добрите училища повишават резултатите си на националното външно оценяване, слабите ги понижават
/ брой: 124
Седмокласниците са се представили по-добре по математика от миналата година и по-зле по български език и литература (БЕЛ) на националното външно оценяване. Това показват обобщените резултати от изпитите, представени в МОН. От министерството направиха сравнението въпреки различната обстановка, в която бяха проведени препитванията заради извънредното положение и дистанционното обучение. Въпреки че резултатите по математика тази година са по-добри, те остават тревожно ниски, отбеляза министър Красимир Вълчев. Той отчете, че училищата, които досега са имали високи резултати, ги подобряват още повече. В същото време учебните заведения, които по традиция са с по-ниски оценки, продължават да ги влошават. Тези данни се оправдават именно с дистанционното обучение и са налице там, където в семействата няма отношение към образованието, обобщават от ведомството.
По български език учениците продължават да имат трудности с извличането и обработването на информация от текст, а много от тях показват, че не са овладели книжовно-езиковите норми и не разпознават части на речта и изречението. Тревожно е, че почти всеки втори ученик е получил 0 точки на задача, в която се е изисквало да се напишат 3-4 изречения за внушенията от няколко стиха от произведението "На прощаване" от Христо Ботев. Това означава, че децата четат малко и се затрудняват да разберат какво им казват текстовете, коментираха от образователното ведомство. Проблеми са имали учениците и при преразказа, който често е фактологически неверен и не е подробен.
Средната оценка по български е 51,06 и е спаднала с две точки от предходната година, а тази по математика остава доста ниска - 36,33, въпреки ръста от 3 точки. В същото време 2,5 пъти са се увеличили учениците с максимален брой точки по математика - те са близо 350. Едва 8 седмокласници са постигнали 100 точки по БЕЛ, предходната година са били двойно повече. Децата със 100 т. по двата предмета са три, а с нула точки и на двата изпита са 20. Расте и броят на онези, които са останали без точка по едно от препитванията. Все повече ученици се опитват да решават по-трудни задачи, макар и да не ги довършват, отбелязват експертите. Традиционно в София, Смолян и Варна резултатите от матурите са най-високи, а в Сливен и Монтана - най-ниски. Най-добрите училища са отново математическите гимназии и две частни школа.