12 Септември 2025петък18:27 ч.

Плащаш компенсаторна такса, ако си без винетка

Тя ще бъде 70 лв. за леки коли, 125 лв. за камиони и 175 лв. за ТИР-ове

/ брой: 226

автор:Дума

visibility 4043

Ако шофьор бъде хванат да кара на пътя без винетка или тол такса, ще има право да заплати т.нар. компенсаторна такса. За леките коли се предлага компенсаторна такса от 70 лв., за превозните средства между 3.5 и 12 тона - 125 лв., а за над 12 тона - 175 лв. Това предвиждат промени в тарифите на АПИ. Те трябва да бъдат одобрени от Министерския съвет. Предложеният размер на компенсаторната такса за различните категории пътни превозни средства ще има санкционираща функция при заплащането на пътя на Националното тол управление. С платената такса санкционираният автомобил ще може да продължи пътуването си в рамките на денонощието.

Освен това според промени в Закона за движение по пътищата, внесени в парламента от депутати на управляващото мнозинство, глобата за лека кола без винетка ще бъде 300 лв. Ако обаче регистрационният номер на колата не се чете, глобата е 500 лв. Най-високи са санкциите за тежкотоварните автомобили над 12 тона и те достигат 3000 лв. Шофьорите ще имат възможността да заплатят глобите още при констатиране на нарушението, в брой или с карта.

Собствениците на автомобили, които имат дължими глоби или колата им е била засечена да кара по платени пътища, без да са платили такса или санкцията за нарушението, няма да имат право на годишен технически преглед. Отговорността за винетката е на собственика на автомобила. Служителите на тол системата ще имат право да спират на пътя и освен проверка за електронна винетка и тол такса, ще имат право да проверяват документите на колата, както и да връчват електронни фишове. Един от най-често променяните закони отново трябва да бъде коригиран заради въвеждането на електронната винетка за автомобилите от 1 януари 2019 г. и тол системата за тежкотоварни превозни средства от 16 август 2019 г.

Собственикът на автомобила или лицето, посочено в свидетелството за регистрация на пътното превозно средство, са длъжни да не допускат движението на колата по платените пътища без електронна винетка или заплатена тол такса, предвиждат промените в закона. Това се прави основно заради тежкотоварните автомобили над 3.5 тона. Причината е, че обикновено шофьорите на ТИР-ове се оказват виновни за липсата на винетка, вместо собствениците на автомобилите, става ясно от мотивите към законопроекта. До технически преглед няма да се допускат колите, за които има непогасени публични задължения по Закона за пътищата. Досега изискванията бяха да е платен местният данък върху превозното средство и да има валидна застраховка "Гражданска отговорност".

Целта на тази промяна е да се съберат дължимите санкции, защото в момента това става трудно. В началото на декември ще предложим за обсъждане обхвата на тол системата и варианти на тол такси за товарните автомобили над 3.5 т. Изчисленията се изготвят от Световната банка, която е консултант по проекта. Това заяви пред БНТ Антон Антонов, директор на "Националното тол управление". Той обясни, че вариантите за таксуване ще бъдат обсъдени с всички заинтересовани страни. След като бъде постигнат консенсус, тарифата ще бъде изпратена за нотификация в Европейската комисия. Цените на винетките за всички превозни средства няма да се променят - остават същите както досега. Антонов поясни, че тежкотоварните автомобили ще използват винетки до 15 август 2019 г., от 16 август те ще преминат на тол такса.

Шофьорите не одобряват уикенд стикера

Обществото или има нужда от допълнителна информация за предвидената уикенд винетка, или просто активно пътуващите продължават да смятат, че най-изгодна е годишната винетка. 33% от запитаните отговарят, че идеята изглежда е по-удобна от винетките за по-дълги периоди, но 58% смятат, че този тип винетка няма да е по-удобна. Останалите се колебаят, сочат данни от проучване на "Галъп" по поръчка на АПИ. Според него 40% от шофьорите знаят за електронната винетка, която ще се издава от началото на следващата година. 69% смятат, че пътуването у нас се е улеснило чувствително от строителството на нова инфраструктура. 

Процесът на присъединяване към еврото няма да е лек

автор:Дума

visibility 428

/ брой: 170

Димитър Радев за първи път на заседание на ЕЦБ

автор:Дума

visibility 441

/ брой: 170

Предупреждават ни за опасни храни от чужбина

автор:Дума

visibility 491

/ брой: 170

Задава се хаос със сметките за парно

автор:Дума

visibility 482

/ брой: 170

Показно убийство на привърженик на Тръмп

автор:Дума

visibility 490

/ брой: 170

Учебната година в Гърция започна с протести

автор:Дума

visibility 456

/ брой: 170

Ким Чен Ун подготвя дъщеря си за лидер

автор:Дума

visibility 491

/ брой: 170

НАТО няма да активира член 5

автор:Дума

visibility 395

/ брой: 170

Истинска памет

автор:Александър Симов

visibility 445

/ брой: 170

Диагноза - русофобия

автор:Боян Бойчев

visibility 450

/ брой: 170

Драма с класов привкус

автор:Юрий Борисов

visibility 437

/ брой: 170

Приложима ли е четиридневна работна седмица в България

visibility 474

/ брой: 170

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ