Пазарът на соковете в Русия се възстановява
/ брой: 55
Мария Жебит
Руснаците престанаха да смятат сока за елемент от "красивия живот", но все още предпочитат пред натуралната напитка по-евтиния подсладен нектар, разводнен с вода. Въпреки това пазарът на сокове, "паднал" по време на кризата, вече започва да се възстановява, заяви президентът на Руския съюз на производителите на сокове Наталия Иванова.
Пикът на производството на сокова продукция, според данни на експертите, е бил през докризисната 2007 година. Тогава производителите произвели 3,17 милиарда литра сокове. Кризата обаче се отрази на това производство. Руснаците започнаха да се отказват от чашата портокалов "джус" сутрин. И през 2009 година обемът на пазара бе едва 2,7 милиарда литра. Сега, по думите на Иванова, сокът се връща на масата на руснаците и пазарът постепенно се нормализира.
Все пак Русия все още изостава по количество потребление на човек от САЩ, Австралия и Европа. Всеки жител на тези страни изпива годишно над 30 литра от витаминозната напитка, в Източна Европа, в това число и Русия - нормата е едва 16 литра. При това, както подчертава генералният секретар на Асоциацията на производителите на сокове и нектари в Европейския съюз Ян Херманс, европейците пият само натурални сокове. В Русия обаче лидер по продажбите са нектарите. Те запълват 65 процента от кошницата с предпочитанията на руските потребители.
Иванова обяснява този избор с евтината цена на нектарите. В тях, според приетия през 2008 година технически регламент, трябва да има 20-25% пюре, сок или концентрат, а останолото е вода, захар или мед и окислители. Затова нектарът струва доста по-евтино.
По-голямата част от пакетите със сок на масите на родните потребители са произведени на територията на Русия. Сега руската продукция заема 95 процента от пазара, през 1990 година този процент заемаше вносът. Това обаче съвсем не означава, че сокът от кайсии или банани е произведен от краснодарски или московски плодове.
Най-често руските фирми внасят в страната концентарт от горещите страни, а вече у нас го разводняват и разливат нектара по пакетите. Освен това един от най-големите производители на сок е собственост на компанията "Пепсико".
Така че няма да е съвсем вярно да се говори, че всичките руски сокове са произведени от родни производители. Въпреки това данъците от производството все пак влизат в руския бюджет, а работните места се заемат далеч не от американски работници.
Засега не бива да очакваме увеличаване на цените на "тонизиращите" напитки, твърдят експертите. По данни на Росстат, литър плодов сок сега струва около 49 рубли. Към края на годината, според оценките на анализаторите, той може да се вдигне до 52-53 рубли, но не повече.