Олимпиада Какво ще получи Сочи
Първият рекорд: град за трилион рубли
През осемте години подготовка за Олимпиадата за инфраструктурата на Сочи ще бъдат изразходвани 1,3 трилиона рубли (без да се смятат разходите за спортните обекти ). За какво ще отидат тези пари?
/ брой: 194
Максим Товкайло
Ведомости
Транспортът
Федералното правителство харчи повече от всичко пари за транспортната инфраструктура - 627 милиарда рубли. Това трябва да реши проблема със задръстванията в града.
Към 2014 година в Сочи ще се построят общо 260 километра автомобилни пътища. Тяхната пропускателна способност ще се увеличи от 1,8 до 2,5 пъти, а средната скорост на движението в града ще се повиши с 25%. Най-скъпият автомобилен път е дубльорът на Курортния проспект, за строителството на който "Олимпстрой" ще похарчи повече от 100 милиарда рубли. 9 от двадесетте километра на това трасе ще минават под земята с възможност за излизане на повърхността в Централния район на града. Вече е построен обходния път, строят се многобройни транспортни възли.
Планира се проблемът с транспорта да се реши не само чрез развитието на автомобилните пътища, но и чрез железопътната инфраструктура. Железопътната линия ще се превърне в Сочи в градски транспорт, както московското метро, строят се 30 жп платформи, мотрисите ще спират на практика във всяко населено място.
Най-мащабният проект на Руските железопътни линии е комбинираният (автомобилен и железопътен) транспорт от Адлер до високопланинския ски-курорт "Алпика-сервис" в Красная Поляна. Според данните на представителя на компанията бюджетът на това строителство ще надвиши 200 милиарда рубли. Това е най-скъпият от олимпийските проекти. Пропускателната способност на жп линията ще стане 8500 души за един час. По време на Олимпиадата влаковете ще се движат с интервал от 10 минути.
Енергетиката и връзките
Когато МОК взе решението Олимпиадата да се проведе в Сочи, в Сочинския регион имаше недостиг на енергийни мощности. Общата мощност на генерацията беше 100 МВт, а потреблението - 400 МВт. Този дефицит се покриваше чрез доставка на енергия от другите региони. За Олимпиадата е планирано да се построят мощности за 1424 МВт. Най-големите станции са Адлерската - за 340 МВт, Джубгинската и Сочинската - съответно за 180 и 158МВт. Възникнаха проблеми със строителството на Кудепстинската топлоелектрическа централа - местните жители бяха против.
Адлерската ТЕЦ беше построена за 23 милиарда рубли от "Газпром". За нея компанията прокопа 170 километров газопровод Джубга - Лазаревское - Сочи, 150 километра от който минават по дъното на Черно море. Тази станция има висок коефициент на полезно действие (52%), а нивото на изхвърлянето на вредни емисии в атмосферата е с 30% по-ниско от това на традиционните парни централи. Инфраструктурата на връзките се строи от компаниите "Мегафон" и "Ростелеком". Тези две компании са спонсори на Олимпийските игри - всяка от тях е заплатила спонсорски пакет от 130 милиона долара.
"Ростелеком" развива стационарните връзки, "Мегафон" - мобилните. «Ростелеком» ще прокара повече от 300 км. оптичен кабел и ще снабди с телекомуникационни сервизи 33 олимпийски обекта - казват от пресслужбата на компанията. Става дума за кабелен и безжичен достъп до интернет, IP-телефони и високоскоростен интернет.
Екологията и комуналните служби
От 2009 до 2012 г. Сметната палата ежегодно обръщаше внимание на проблемите с екологията в Сочи. Одиторите бяха недоволни на преди всичко от качеството на отпадните води, изхвърляни в Черно море.
За игрите са построени Бгузинските пречиствателни станции за 140 000 куб. м. отпадни води, които покриват Централния район и Хоста, а също така са реконструирани Адлерските станции за 100 000 куб. м. Качеството на пречистването е високо и тръбите навлизат на повече от 2 км. навътре в морето, и по думите на Пахомов, "когато ни показаха построените пречиствателни съоръжения, представителят на фирмата-доставчик дори беше готов да пие от пречистената вода. Но ние не му казахме, че не е необходимо". На мястото на сметищата в Хоста е построен завод за преработка на отпадъци. Той сортира 15% от битовите отпадъци, като останалото се пресова и извозва извън пределите на града.
След Олимпиадата
Какво ще стане с олимпийската инфраструктура след Олимпиадата? През февруари правителството утвърди програма за нейното използване след Игрите. Почти цялата комунална и инженерна инфраструктура и по-голямата част от градските пътища ще станат
собственост на Сочи. Според оценката на администрацията това ще увеличи ежегодните разходи на града. Обаче няма да се наложи да се търсят пари - субсидията ще бъде дадена от Краснодарския край.
Сочи ще стане не само курорт, но и място за провеждане на големи мероприятия - конференции, изложби, спортни мероприятия и т.н.