20 Ноември 2025четвъртък13:49 ч.

АБОНАМЕНТ:

АБОНАМЕНТ за вестник „ДУМА“ за 2026 година. Можете да се абонирате в: „Български пощи“ АД до 15 декември 2025 г., „Доби прес“ ЕООД до 28 декември 2025 г., в редакцията на вестника до 20 декември 2025 г. Каталожен номер 6. Цени: 12 месеца - 149 € / 291,42 лв., 6 месеца - 75 € / 146,69 лв., 3 месеца - 40 € / 78,23 лв., 1 месец - 14 € / 27,38 лв. За повече информация тел. 02 9705 203 и 02 9705 216 отдел „Разпространение” на в-к ДУМА на ул. „Позитано” 20 А. E-mail: abonament@duma.bg АБОНАМЕНТ за вестник „ДУМА“ за 2026 година. Можете да се абонирате в: „Български пощи“ АД до 15 декември 2025 г., „Доби прес“ ЕООД до 28 декември 2025 г., в редакцията на вестника до 20 декември 2025 г. Каталожен номер 6. Цени: 12 месеца - 149 € / 291,42 лв., 6 месеца - 75 € / 146,69 лв., 3 месеца - 40 € / 78,23 лв., 1 месец - 14 € / 27,38 лв. За повече информация тел. 02 9705 203 и 02 9705 216 отдел „Разпространение” на в-к ДУМА на ул. „Позитано” 20 А. E-mail: abonament@duma.bg

Пълен провал в борбата с бюрокрацията

Чакането по опашки и изискването на ненужни документи продължават

/ брой: 117

автор:Ростислава Иванова

visibility 2232

С представянето на резултатите от европроект лъсна пълният провал на властта в борбата с бюрокрацията и подобряването на административния капацитет. Ресорният вицепремиер Томислав Дончев така и не се появи при представянето на данните, макар преди дни шумно да се похвали, че за проучването ще се използват "тайни клиенти".

В наблюдаваните 13 администрации е констатирано масово чиновническо невежество и неизпълнение на стандартите за 15 основни услуги. Изискването на ненужна документация и грубото отношение към клиентите са практика в районни и областни администрации. Дългото чакане в държавните структури продължава, а властта пак обеща административното и електронното обслужване да бъдат актуализирани по европейските стандарти.


Административното обслужване у нас все още е далече от задължителните европейски стандарти, които последните две правителства на Бойко Борисов обещаваха да въведат, за да облекчат гражданите и бизнеса. Това показва представено в Министерския съвет изследване по европроекта "По-високо качество на административното обслужване чрез въвеждане на по-високи стандарти и подобряване на системата за обратна връзка с потребителите". В отсъствието на ресорния вицепремиер Томислав Дончев бяха отчетени шокиращи практики в 13 администрации за чиновническо невежество, неизпълнение или неприлагане на въведените нови стандарти за 15 основни услуги. Наблюдението е проведено от консултанта по проекта "СМТ България" ЕООД по метода "таен клиент", докладва представителят на фирмата Здравко Сечков. 

При издаване на разрешения за безплатни винетки Агенцията за социално подпомагане продължава да изисква от хората с намалена работоспособност отпаднали нормативно документи като голям талон, свидетелство на ТЕЛК и полица "Гражданска отговорност". Услугата отнема и много време, тъй като агенцията била затрупана с 200 000 заявления. При кандидатстване за еднократна помощ за новородено още се изискват ненужни документи - като акт за раждане на детето и за банкова сметка. За издаване на скица на поземлен имот в Агенцията по геодезия, картография и кадастъра се чака на опашка, защото обслужването на клиент отнема 20 минути. Наблюдателите установили, че чиновникът на гишето не познава услугата и отпраща към общината, срокът за услугата е по-дълъг от законния, а издадената накрая скица не отразява актуалното състояние на имота. Въпреки че изискването е отпаднало, столичният район "Триадица" изисква презаверка на кадастрална скица, ако от последната са изтекли 6 месеца. 

Продължават опашките в КАТ за подмяна на свидетелството за управление на МПС. Услугата в столицата отнема 6 часа, от 8 гишета работят само 5, а хората се въртят от гише на гише и после пак се връщат обратно. Имейлът въобще не е въведен като опция за уведомяване при готов документ. 14 нарушения на гишетата на МВР са установени при издаването на разрешения за продължително пребиваване на чужденци. Сред тях са липса на информация на чужд език и образци на заявления, неосигурена достъпност, недостатъчна информация за услугата и лошо отношение. 

Гишетата на администрацията на Софийска област обслужват само в половината работно време. Служителите са некомпетентни, не познават спецификата на процедурата и не могат да отговорят дали е необходима заверка с Апостил, изискват заверка с ненужен правоъгълен печат, а услугата отнема най-малко 7 дни. В столичния район "Панчарево" и в областната дирекция "Земеделие" във Враца също искат ненужни документи. Критики има и към административното обслужване в столичния район "Възраждане" и  Агенцията по рибарство. Три излишни справки пък искат в НАП при дерегистрация по ДДС.

"Административното и електронното обслужване у нас ще бъдат актуализирани спрямо европейските стандарти. Промените ще целят по-високи стандарти за обществено качество в съответствие с преминаването към комплексно административно обслужване", за пореден път обеща шефът на дирекция "Мадернизация на администрацията" в МС Алеко Джилджов.

Банкоматите спират за 2-3 часа в нощта на Нова година

автор:Дума

visibility 288

/ брой: 218

"Лукойл" настоява да продаде международните си активи накуп

автор:Дума

visibility 311

/ брой: 218

Предлагат таван на публичните разходи през бюджета

автор:Дума

visibility 287

/ брой: 218

Русия нанесе масиран удар по Западна Украйна

автор:Дума

visibility 244

/ брой: 218

Саудитска Арабия с нов статут от САЩ

автор:Дума

visibility 306

/ брой: 218

15 убити при удар на Израел в Ливан

автор:Дума

visibility 319

/ брой: 218

Принуждават Мадуро да се оттегли

автор:Дума

visibility 303

/ брой: 218

Две трасета на войната

автор:Юри Михалков

visibility 307

/ брой: 218

Забраните и цензурата

visibility 299

/ брой: 218

Феномен, какъвто световната военна история не познава

visibility 318

/ брой: 218

Румъния увеличава вноса на ток, у нас ТЕЦ спасяват положението

visibility 282

/ брой: 218

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ