Отчуждават последния терен за аутобана до Сърбия
Кабинетът обмисля идеята на Шишков магистралите да се доизградят на концесия
/ брой: 32
Кабинетът започва да отчуждава терени по последния участък от недостроената магистрала "Европа", съобщи регионалният министър Иван Шишков след заседание на Министерския съвет. Става въпрос за трасето между София и Сливница. То се финансира по изтичаща европрограма "Транспорт и транспортна инфраструктура" 2014-2020 г. и, за да не се изгуби финансирането, поне 50% от 16,5-километровия участък трябва да бъдат построени до края на годината.
Миналата година е бил одобрен Подробният устройствен план за този лот, който се явява трети и последен за аутобана. След отчуждаванията ще се пристъпи към разрешение за строеж. По думите на министъра строителството ще започне в следващите месеци. "До няколко месеца ще стартира строителството на последния участък", заяви Шишков.
Строител на лота, който ще се отчуждава, е ДЗЗД "Европа - 2022", в което влизат "ГБС-Инфраструктурно строителство", "Главболгарстрой Интернешънал" и "Обонато Билд". Стойността на дейностите по 16,5-километровата отсечка е почти 222,5 млн. лв. без ДДС. Срокът за изпълнение е 660 календарни дни. Цялостно изграден е единствено участъкът между Сливница и Драгоман. Третият, последен участък, за който започва отчуждаването на терените, ще преминава по изцяло ново трасе. Строежът ще започне при с. Храбърско - при 32 км, ще преминава по нов терен на север от Божурище, между селата Волуяк и Мрамор и ще се влива в Северната скоростна тангента при пътния възел със Софийския околовръстен път - при 48 км. Трасето ще бъде с габарит 27 м - две ленти за движение в посока и аварийна лента.
Възможностите и вариантите да се изграждат магистрали на концесия ще обсъжда работна група с представители на Министерството на регионалното развитие и благоустройството и на строителния бранш. Това пък е коментирано по-рано по време на срещата на министъра с ръководството на Камарата на строителите в България и на Българската браншова камара "Пътища". "Единственият вариант да се построят всички магистрали е на концесия", е казал Шишков, който не спира да лансира тази своя идея от встъпването си в длъжност като служебен министър на регионалното развитие.
Председателят на УС на браншовата камара "Пътища" Стефан Чайков е заявил, че ръководената от него организация подкрепя идеята. Договорено е през март да се направи дискусионен форум по темата и работната група да започне своите срещи. Обсъдена е още възможността да се създаде работна група, която да разгледа промени в проекта на Закон за ВиК. Коментирано е "Български ВиК холдинг" ЕАД да може да финансира безвъзмездно изграждането на публични активи, а не под формата на заем, каквато е единствената законова възможност сега.