18 Юли 2025петък23:54 ч.

Образование

От 38 български творби в V, VІ и VІІІ клас остават 14

Чуждите произведения се увеличават от 13 на 20, от националните борби и Възраждането остават "Под игото" и "Хайдути" на Ботев - като фолклорна изява...

/ брой: 20

автор:Велиана Христова

visibility 3580

Вредите за средното образование от новия училищен закон на ГЕРБ се множат с всеки изминал ден. Поредният скандал се вихри от три дни насам около проектите за нови учебни програми за ІІ, VІ и VІІІ клас. Първопричината е, че в закона е предвидено той да влиза в сила безпрецедентно в най-различни години, създавайки пълен хаос от действащи едновременно стари и нови програми. Проблемът идва не от това, че трябва да се осъвременят учебните планове и програмите за всички години на средното образование от І до ХІІ клас, а от философията на промяната. Първо, VІІІ клас вече няма да е в основното образование, а отива към гимназията, където задължителното съдържание се намалява и уж се компенсира с избираемо. Второ, целият задължителен гимназиален материал, който досега се учи от ІХ до ХІІ клас, плюс този от осмия клас, се вместват в три години (VІІІ-Х клас). Трето, от часовете само 60% са за преподаване на нов материал и 40% са за упражнения. При това положение рязането на съдържание е неизбежно.
Според изискванията на закона от тази есен по нови програми ще се учи в І и V клас, от идната есен - във ІІ, VІ и VІІІ клас. Съответно министър Тодор Танев вече подписа новите програми за І и V клас, а МОН в петък пусна за обсъждане тези за ІІ, VІ и VІІІ клас. И какво виждаме? Цялото обучение по основен предмет като литературата се разделя по теми (наречени претенциозно области на кометентност), а това, което трябва да научат децата, се нарича "знания, умения и отношения". Чрез "Пространното житие на Кирил" например осмокласниците следва да познават значението на понятието Агиография и функциите на символите, както и характеристиките на жанра. Примерът е само едно доказателство, че в проектите за нови програми се засилва още повече порокът, от който и досега страда учебният материал - учениците трябва да знаят не литературата, а литературознанието. Поради което намразват и самия предмет. Извинете, но ако съм родител на шестокласник, искам детето ми да знае защо да обичаш Отечеството си е национално чувство и защо през 1882 г. Вазов се усеща като чужденец в него, а не "да обяснява значенията на конкретен мотив за тематично-смисловото равитие в "Отечество любезно", както искат от него т.нар. експерти от МОН.
 Втора основна особеност на новите учебни програми, предлагани от МОН, е същественото съкращаване на изучавания учебен материал - за "олекотяване" на обучението (щото децата ни, които според всички справки от ЕС учат най-малко в Европа, били стресирани от натовареността си!).    
Имайки предвид тази философия, да проследим какво се случва с литературата в училище. Основното е пълно разбъркване на изучавания материал по години: "теми" и произведения са местени като шахматни пионки из годините, уж за да съответстват на възрастовите особености на децата. Това е наречено "реформа" - произведения и автори "се качват" нагоре в класовете, други "слизат" от по-горни класове надолу, най-вече от гимназиалния етап.    

Програмите за І и V клас вече са утвърдени от министъра

Доколкото в І и ІІ клас още не можем да говорим за същинско изучаване на литература, програмите за тези два класа не съдържат произведения, а само посочват, че в обучението се използват детски стихчета, басни, приказки. Броят на часовете за български език и литература, който досега е 217 часа, от есента за т клас се увеличава на 224, какъвто е и във ІІ клас.
В V клас обаче, когато децата за пръв път изучават предмети с различни учители, вече се посочват и задължителни литературни произведения. Часовете по БЕЛ се запазват на 170 за годината, както е и досега. По втория, формиращ личността, предмет - историята, в V клас децата ще учат вече Праистория и Античност, включително по българските земи (което в момента се учи в VІІ клас). Но пък учебният материал се намалява по обем. Разделът "Митове и легенди" се свежда до древногръцките мигове за сътворението и библейския разказ за началото на света по откъс от "Битие". От програмата отпадат скандинавските, българските и арменските митове. Досега вторият раздел "Фолклорни представи за света" съдържаше различните видове фолклор - песенен, приказен, героически (цикълът за Крали Марко), битов ("Хитър Петър"), календарен (коледарски, кукерски, великденски, за Еньовден, пасха, курбан байрам и прочее свързани с календара и със семейството песни и стихове. Всичко това отпада. В новата учебна програма разделът се нарича "Фолклорна общност". Обществен скандал миналата година предизвика отпадането от него на емблематичната песен "Даваш ли даваш, балканджи Йово" и на цикъла за Крали Марко. МОН обясни премахването им с това, че те били "спорни". Спорни за кого - за историческата национална памет на българите, или за насажданата неоосманска доктрина на турския премиер Давутоглу?
Наистина спорно обаче е вмъкването на стихотворението "Хайдути" на Ботев, което "слиза" от VІ клас в V, при това - именно в раздела "Фолклорна общност". Вярно е, че Ботев стъпва на фолклорни хайдушки мотиви за Чавдар войвода и че неговото "какви е деца раждала, ражда и сега българска майка юнашка" днес е в устата на всеки българин, но едва ли тези стихове са пример за "фолклорна общност", с което тихо се подменя понятието "национална общност". Изчезва от програмата обаче емблематичното стихотворение "Родната реч" на Вазов.  

Паисий и Възраждането отпадат от VІ клас

Учебните програми за ІІ, VІ и VІІІ клас според новия закон трябва да влязат в сила от есента на 2017 г. В срок до 1 година трябва да са готови и учебниците по тези нови програми.
Истински псувни валят в интернет мрежата по повод на отпадането на "История славяноболгарская" на Паисий от проекта за VІ клас. От МОН вчера обясниха, че няма такова нещо - Паисий просто щял да отиде в тХ клас, за да го четат учениците с разбиране. "Темите" в новата програма за VІ клас са "Световете на човека" и "Човекът и другите". В тези две теми влиза някакъв тюрлюгювеч от автори и епохи - тук са "Косачи на Елин Пелин, "Братчетата на Гаврош" на Смирненски, "Принцът и просякът" на Марк Твен, "Художник" на Веселин Ханчев, "Под игото" на Вазов (само безобидната част "Радини вълнения"), "Отечество любезно" на Вазов, "Серафим" на Йовков, "Автобиография" на Нушич, "Малкият принц" на Екзюпери. И... "Робинзон Крузо" на Дефо, който идва при шестокласниците от досегашната програма за VІІІ клас. Отпадат от програмата философските приказки "Славеят на китайския император" на Андерсен и "Щастливият принц" на Оскар Уайлд, басните на Лафонтен, "Към родината на Атанас Далчев.
Но от VІ отпада и българската възрожденска поезия - "Къде си вярна ти, любов народна" и "Вятър ечи, Балкан стене" на Чинтулов, Хубава си, моя горо" на Каравелов. Поредните емблеми на българщината са изгонени от прогимназията по нечие чиновническо (или политическо?) усмотрение. Но не - Каравелов и Чинтулов щели да се изучават в часовете по... музика, понеже тези стихотворение са познати като песни. По история в това време шестокласниците ще учат световното развитие в V-ХV в. (и българското до ХVІІ в.). Което напълно се разминава по хронология и същина с програмата по БЕЛ в този клас, която иначе си остава 170 часа за годината. В момента програмата по история за VІ клас включва История на българския народ и държава през ХVІІІ-ХХ в.

В VІІІ клас слизат от Х "Декамерон" и "Хамлет", литературата се орязва до минимум  
         

Истинска трагедия представлява проектът за нова програма по литература за VІІІ клас, който според новия закон премина към гимназията. Затова задължителните часове по всички предмети за орязани и щели да бъдат допълвани с избираеми, за които далеч не всички училища имат капацитет. Да не говорим за езиковите или математическите гимназии, които трябва да компенсират с избираеми часове силно орязаното задължително обучение по основния език или по специалните предмети. За литературата този абсурд се изразява в намаляване на задължителните часове от 170 на 144 часа. Историята за VІІІ клас в същото време според новата програма обхваща развитието от ХVІ до ХVІІІ в.
Досега в VІІІ клас по литература се учат съвременни български автори на ХХ в. - Лилиев, Дебелянов, Смирненски, Багряна, Вапцаров, Емилиян Станев, Блага Димитрова, Николай Хайтов, Валери Петров, Павел Вежинов, Йордан Радичков и др. Всичките те в новата програма изчезват. Вместо българските автори в VІІІ клас "слиза" средновековната българска литература от сегашния тХ клас, която ще включва само "Пространното житие на Кирил", "Азбучна молитва" на Константин Преславски и "За буквите" на Черноризец Храбър. От досегашното съдържание за тХ клас (настанило се в VІІІ) отпадат "Златен век" ("Шестоднев") на Йоан Екзарх", "Проглас към Евангелието", литературата за богомилството и апокрифната литература.
По непонятни съображение експертите на МОН най-неочаквано настаняват в VІІІ клас 5-ма антични и ренесансови автори - "Любов" на Сафо, "Антигона" на Софокъл, "Илиада" на Омир "Декамерон" на Бокачо, "Песенник" на Петрарка, "Дон Кихот" на Сервантес и "Хамлет" на Шекспир. Тези автори и произведения досега се учат в Х клас, когато философският смисъл на творбите може да бъде разбран от вече по-големите ученици. Сега от обясненията на МОН излиза, че в VІІІ клас учениците не могат да разберат Паисий, но "Хамлет" могат. Останалите европейски автори от сегашния Х клас - Молиер, Балзак, Стендал, Пушкин и др., обаче не се преместват в VІІІ клас и съдбата им остава неизвестна.

Тези "модернистки" напъни ще разбъркат и ще обърнат с краката нагоре и без това закъсалото ни училище. Общо в V, VІ и VІІІ клас сега се учат 38 български произведения и автори, от тях в новите програми остават само 14! Докато чуждите автори и произведения от 13 се увеличават със 7 и стават общо 20. От същинските автори след Средновековието и до днес в училище остават единствено 6 произведения - в VІ клас. Толкова ще знаят децата до първия клас на гимназията. Това не е българско училище. А според НСИ над 7000 млади българи всяка година отпадат от V-VІІІ клас и не продължават образованието си в гимназия. Така след 10 години 70 000 млади българи няма да са чували нито за Паисий, нито за Възраждане!
 
Такива са засега следствията от новия училищен закон. Щом се променят изцяло учебният план и всички учебни програми, това трябваше да се започне от І клас с ясно посочване на логиката и разпределението на учебния материал във всичките години до ХІІ клас. Така бе направено през 2001 г., когато бяха въведени сега действащите учебни програми. Би трябвало всяка година новите програми да влизат в следваш клас поетапно, е не на парче в този или онзи клас - както им е хрумнало на "корифеите" от парламента. В момента не знаем какви ще са проектите за учебни програми за ІІІ и ІV клас, за VІІ клас и за годините от ІХ до ХІІ клас. Така промени не се правят, резултатът ще е плачевен.    

  
Българските творби в новите програми и досега:

V клас

Приказки (поне две)
"Легенда за рома"
Ботев - "Хайдути"

Досега: Български митове за сътворението, 4 фолклорни произведения (вкл. "Легенда за рома" и цикълът за Крали Марко), 10 стихотворения, песни и притчи, свързани с годишния календар (вкл. от Илия Волен и Багряна)

VІ клас

Иван Вазов - "Под игото" ("Радини вълнения")
Елин Пелин - "Косачи"
Хр. Смирненски - "Братчетата на Гаврош"
Веселин Ханчев - "Художник"
Иван Вазов - "Отечество любезно"
Йордан Йовков - "Серафим"

Досега: "Косачи" на Елин Пелин, "Серафим" - Йовков, "Братчетата на Гаврош" - Смирненски, "Художник" - Веселин Ханчев, История Славяноболгарская" - Паисий, "Къде си вярна ти, любов народна" и "Вятър ечи, Балкан стене" - Чинтулов, "Хубава си, моя горо" - Каравелов. из "Под игото" - Вазов, "Отечество любезно" - Вазов, "Към родината" - Ат. Далчев   

VІІІ клас

"Пространно житие на Кирил"
Конст. Преславски - "Азбучна молитва"
Черноризец Храбър- "За буквите"

Досега: По едно стихотворение от Николай Лилиев, Дебелянов, Смирненски, Светослав Минков, Ел. Багряна, Н. Вапцаров, Емилиян Станев ("Крадецът на праскови"), Блага Димитрова, Ник. Хайтов ("Дервишово семе"), Ивайло Петров, Валери Петров, Павел Вежинов, Йордан Радичков 

С 14% повече са банкрутите на фирми у нас

автор:Дума

visibility 692

/ брой: 131

Чуждите инвестиции нарастват с 47 на сто

автор:Дума

visibility 654

/ брой: 131

Сред първите в ЕС сме по поскъпване на имотите

автор:Дума

visibility 700

/ брой: 131

Испания има полза от мигрантите

автор:Дума

visibility 642

/ брой: 131

Украйна ще мобилизира и мъже над 60 години

автор:Дума

visibility 679

/ брой: 131

Четири държави отказаха да купуват оръжие от САЩ

автор:Дума

visibility 630

/ брой: 131

Накратко

автор:Дума

visibility 583

/ брой: 131

Касапинът на протест

автор:Александър Симов

visibility 677

/ брой: 131

Трагедията мигранти

автор:Таня Глухчева

visibility 653

/ брой: 131

Силата на корените ни вдъхновява

автор:Ина Михайлова

visibility 759

/ брой: 131

За какво ЕС ще изхарчи 2 трилиона евро... Евентуално

автор:Дума

visibility 642

/ брой: 131

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ