Осем върха на съветската автокласика
Имаше навремето един израз-сравнение за качеството на изделията, заради който можеше и да се дава обяснение пред партийното бюро – Made in... и Сделано в СССР. Истината е че съветското автомобилостроене имаше не едно и две удачни попадения и по-надолу ви показваме осемте най-добри от тях
/ брой: 32
ГАЗ-М20 Победа - 1946-1958
ГАЗ М20 – е сред редките съветски автомобили, който не е следвал някаква мода или партийно задание, а сам ги е създавал. Това е първата лека кола след войната в СССР и една от най-знаменитите. Разработката на Победа стартира още през 1943-а, когато до победата има още две години. Разработката е наистина напредничава – едно от първите в света понтонни купета (с интегрирани в страниците калници), носеща силова структура. С появата си през 1946-а, ГАЗ-М20 демонстрира съвременност, красота и напредничавост и става символ на съветския триумф в най-кръвопролитната от всички войни. И въпреки проблемите с качеството, заради които конструкторът на колата Андрей Липгарт е скастрен от самия Сталин, Победа си остава завинаги в народната памет.
ГАЗ-12 ЗИМ - 1950-1960
Изпадналият в немилост Липгарт продължава работа и става кръстник на още един забележителен съветски автомобил, уникален дори с това, че е първият в света шестместен автомобил с три реда седалки и самоносеща конструкция. Седанът с дължина пет и половина метра се получава много сполучлив, имал внушителна външност, високо ниво на комфорт – подаване на загрят въздух към задните седалки, тридиапазонно радио, плавна возия. И първата, и единствена съветска луксозна кола ... близка до народа. ГАЗ-12 е първият и единствен съветски автомобил от висш клас, който е можел да бъде купен и частно. Е, на цена три пъти по-висока от тази на Победа, но това е друг въпрос.
ГАЗ-69 - 1951-1972
Ако предшественикът на любовно нареченият от шофьорите „Козлик“ автомобил - армейският ГАЗ-67, може да се смята доразвитие на конструкцията на доставяния по системата „лендлиз“ Willys MA/MB, то 69 е друга „песен“. Разработката на лек и издръжлив всъдеход, направена под обозначението „Труженик“, стартира веднага след войната. Колата е доста традиционна – с мощна лонжеронна рама, твърди мостове и с великолепни характеристики за геометрична проходимост. Най-важното - „козлето“ ползвало половината от частите си от други модели на ГАЗ, бил прост за обслужване и много ремонтопригоден.
ГАЗ-21 Волга - 1956-1970
Яко окачване, великолепна проходимост, голям багажник, просторен салон. Мечта, а не машина! Без да е сензация в автомобилния свят, машинката с еленчето била всъщност много основателно преработена и осъвременена Победа. Нищо особено, но Волга успява да стане харизматичен модел-мечта на съветския гражданин, който и сега би искал да има в гаража си „нова, стара Волга с еленче на капака и три скорости“. Главната иновация за колата трябвало да стане автоматик, но тази идея потъва погребана от съветската реалност – няма достатъчно добро масло за кутията, да не говорим за специалисти по ремонта.
ГАЗ-13 Чайка - 1959-1981
Мощният 5,5-литров, 195 к.с. V8 позволил да се използва носеща рама за колата, която я прави много по-дълговечна от ГАЗ-12. Красота по руски е страшна сила. Дори изкопирана от американците. Глупаво е да се отрича, че музата на дизайнерите е задокеанска - невероятно елегантният Packard Caribbean/Patrician. Автоматик, плюшени седалки, електропакет – красота, но не за простосмъртните братушки. ГАЗ-13 става ексклузивен транспорт за съветските чиновници от по-висок калибър.
Москвич-408 - 1964-1975
За годините си производство моделът 408/412 имал маса различни радиаторни решетки и варианти на фаровете. Тази кола ознаменува кратката златна епоха на АЗЛК. Историята на Москвичите тръгва от условно-лицензионните версии на Opel Kadett, продължава с по-съвременния модел 403 и стига върха си при оригиналния и без заемки 408. Достатъчно е да се погледнат чуждите модели за 1964-а, за да се изпита и малко уважение към народния руски автомобил. Opel Kadett A, Volkswagen typ 3 или Renault 8 на фона на съветската машина изглеждат олекнали. Именно 408 отваря пътя на руския автопром не само към Източна, но и към Западна Европа. Моделът, както и наследникът му 412, се продава успешно във Франция, Белгия, Великобритания и Скандинавските страни. В най-добрите години за износ отива половината от продукцията на АЗЛК! За съжаление, цялата последваща история на завода на Ленинския комсомол е само стремително плъзгане по наклонената плоскост към тоталното изчезване.
ВАЗ-2121 - 1977 и продължава
С появата си Нива става и най-популярния съветски модел на чуждите пазари. Това е и единственият истински пробив в историята на автомобила, направен от руски автомобил. Комфортните компактни всъдеходи със самоносеща каросерия се раждат като жанр именно в СССР. Събирайки на едно място управляемостта и комфорта на лека кола, отлична проходимост, постоянно пълно задвижване и самоносеща каросерия, още през 70-те години на миналия век Нива показва пътя и какви ще са всъдеходите през следващите десетилетия. Не е пресилено да се каже, че именно ВАЗ-2121 е най-удачният съветски автомобил в историята. И това, че десетилетия след появата на колата руснаците още не могат да измислят неин наследник го потвърждава още веднъж.
ВАЗ-2108 - 1984-2013
Купе с три врати, предно предаване, мощен мотор – за времето си „осмицата“ изглежда e направен като спортен автомобил. Още един, с който ВАЗ може да се гордее – остава на конвейера с вариантите си цели 30 години. Смел, агресивен дизайн, нетрадиционно за СССР двуобемно купе тип хечбек и най-главното – инжинерство от високо качество. Донякъде и заради участието на специалистите на Porsche в разработката на модела Спутник, станал след това Самара. От 1984-а насам АвтоВАЗ продаде над 5,2 милиона самари, 70% от които от първото поколение. Не само в соц. лагера ни и извън неговите предели. Дори през 90-те години на миналия век беше организирано монтажно производство на петвратия вариант във Финландия на завода Valmet.