Opel и комбито - любов завинаги
/ брой: 164
Наближаващата премиера на новото компактно комби на Opel - Astra Sports Tourer, е добра възможност да си спомним за сензацията, която Opel е предизвикал в Европа, когато през 1953 представя модела Olympia Rekord Caravan – популярно комби, осигуряващо на притежателите му възможността да комбинират професионални с индивидуални нужди в един автомобил. Он тогава насам вече почти шест десетилетия Opel поддържа успеха на комби автомобилите в Европа, особено на тези от компактния сегмент, в който Kadett и Astra Caravan са били винаги на челна позиция по продажби на Стария континент.
В началото на автомобилната индустрия съществувала ясна граница между фургоните за доставки на стоки и автомобилите, които превозват хора. Повечето от всекидневните нужди, които днес предизвикват естествената необходимост от комби автомобил, по това време просто не са съществували – никой тогава например, не е купувал стоки от супермаркета за цяла седмица; нямало е сърфове, които да бъдат напъхани в купето за уикенда на морето. Преди средата на трийсетте години багажът на пътниците дори не се товарел в автомобила, а е бил подреждан в солидни кутии, които се прикрепвали с помощта на колани към задната част или страничните стъпенки на автомобила.
Родината на комбито е Америка - малката американска компания Hudson представя модела си Terraplane Station Wagon през декември 1936 година. Тогава малцина видели в него родоначалник на нова автомобилна фамилия - по това време колата била просто още един опит да се съберат на едно място функционалността на фургона с удобството на седана. За съжаление идеята не постигнала някакъв пазарен успех до Втората световна война.
Това положение се променя в средата на 40-те години с израстването на средната класа, състояща се основно от независими търговци, представители на фирми или занаятчии – все хора, които се нуждаели от автомобил за своя бизнес, но не можели да си позволят друг за семейството си.
Както в Щатите, така и в Германия израстването на средна класа, комбинирана с бума на раждаемостта, създали нуждата от нов вид автомобили. Комбитата се оказало перфектното решение, а Opel бил първият немски автомобилен производител, който видял нуждата от подобен автомобил и предложил на пазара гъвкаво функционално решение. През 1953 година, на Международното автомобилно изложение във Франкфурт, Opel представил първото същинско европейско комби – моделът Olympia Rekord, със наподобяваща кутия задна част със странични прозорци, който бил поставен редом до версията седан. Комбито имало в името си и допълнителен елемент, който щял да стане част от автомобилната история като синоним на нов автомобилен клас - CarAvan. Според легендата комбинацията от двете думи, car и van, произхожда от често задавания въпрос – „Това автомобил (car) - фургон (van) ли е всъщност?”. За разлика от конвенционалните фургони за доставка на стоки Opel Olympia Rekord Caravan от 1953 година бил отлично оборудван автомобил според стандартите за онова време. „Само с няколко лесни движения на ръката, без особено усилие задните седалки могат да се сгънат и елегантният и достолепен Opel Caravan да се превърне в полезно транспортно средство, съчетаващо функционалност и икономичност.” - отбелязва реклама на Opel. През 1953 и 1954 година марката произвела 23,400 броя комбита, което е около десет процента от продажбите на седани. Към 1955 година тази стойност достигнала 20 процента - 107,000 седана и 24,000 комбита.
Окуражен от нарастващите продажби на комби автомобили в средния клас, Opel добавя към гамата си през март 1963-а и комби вариант на първия си следвоенен компактен модел -Kadett A от 1962 година. Той направо катапултира продажбите на Caravan до 50 процента от всички германски комбита по това време. С по-големи гуми от версията седан (6.00-12 вместо 5.50-12) и усилено окачване, Kadett Caravan можел да поеме товари от 430 килограма, което било с около 100 килограма повече от седан версията. Opel осигурявал на клиентите си възможност да поръчат и допълнителни екстри, които днес са вече част от интерирора на модерните ванове – още по това време товарната част можела да бъде оборудвана с допълнителна седалка за деца, разположена в обратна посока. Така Kadett Caravan се превърнал в предтеча на Zafira.
През 1970 година концепцията Ascona Voyage се появява на пазара с характерните, имитиращи дърво странични панели. През 1989-а година Opel предлага на клиентите Omega Caravan 24V с редови шестцилиндров двигател с 204 к.с., който превърнал семейния модел в най-бързото серийно комби в света. Тази концепция е приложена и в компактния сегмент през 1993-а с Astra Caravan 16v, чийто двигател 2.0 16V със 150 к.с. е отново най-мощният в класа за времето си. Освен впетатляващата динамика с максимална скорост от около 240 км/ч (за Omega) и над 200 км/ч (за Astra), тези автомобили предлагали най-големия товарен капацитет в своите класове.
Следвайки тази добре приета от публиката тенденция, следващото поколение Astra OPC Caravan, представена през 2002 година, се задвижва с 2.0 16V Turbo двигател с 200 к.с. - същият, който се използва и в най-мощната Astra с три врати. Автомобилът може да достигне 231 км/ч и да ускори от нула до 100 км/ч за 7.8 секунди. Opel Insignia OPC Sports Tourer, с мощност 325 к.с., представен за първи път през 2009 година, прави огромна стъпка напред по отношение на динамиката благодарение на адаптивната ходова част Flexride и системата за двойно предаване Adaptive 4x4.
Новата Astra Sports Tourer, която ще направи своя дебют на автосалона в Париж тази есен, е естествена еволюция на предшествениците си - обтекаемата й и стилна форма предлага едновременно първокласна практичност и товарен капацитет. Едновременно с това обаче тя носи спортния дух и лукса, демонстрирани за първи път с комбитата Opel Voyage от 70-те години със своята модерна стилистика и качествена изработка.