Няма да има изискване колко бързо да се сервира в заведение
До 15% от стаите в хотелите могат да не отговарят на категорията, стига потребителите да бъдат предварително уведомени
/ брой: 179
От окончателния вариант на Наредбата за изискванията към местата за настаняване и заведенията за хранене и развлечения е премахнато изискването за бързина на сервиране в заведенията. Това стана ясно вчера при приемането на наредбата от МС. В първоначалния вариант на наредбата се въвеждаше ред по отношение на обслужването и предлаганите услуги в заведенията за хранене и развлечения. Например времетраенето за изпълнение на поръчката трябваше да зависи и от звездите на обекта. Така поръчка за студени предястия, салати и аперитиви трябваше да се изпълнява до 10 минути в заведенията "пет звезди" и "четири звезди", и до 15 минути в заведенията "три звезди" и "две звезди".
Министърът на туризма Николина Ангелкова обясни след заседанието на кабинета, че са премахнати неактуалните изисквания и са създадени нови, които се съобразяват с реалната ситуация в местата за настаняване. Като пример бързината на сервиране в заведенията, както и такива, свързани с обзавеждането - за определен вид мебели и пилони за знамена пред хотелите.
До 15% от стаите ще може да са с по-малък размер от предвидените за категорията на дадения обект, ако това е съобщено предварително на потребителите на туристическата услуга. Облекчението е насочено към по-старите хотели или хотелите в градската част, които трудно могат да направят технически преустройства, но предлагат допълнителни услуги на своите клиенти.
С наредбата по отношение на хотелите за всички категории се създава задължително изискване за въвеждане на единен вътрешен телефонен номер 9 за връзка с хотелските рецепции. Целта на това ново изискване е туристът да бъде максимално улеснен, особено ако му се наложи да потърси бърза или спешна помощ в дадена ситуация.
Туристическите обекти ще се разделят в две категории. Клас А включва хотели, мотели, апартаментни туристически комплекси, вилни селища, туристически селища и вили. Към клас Б са семейни хотели, хостели, пансиони, почивни станции, къщи за гости, стаи за гости, апартаменти за гости, бунгала и къмпинги, ресторанти, заведения за бързо обслужване, питейни заведения, кафе-сладкарници и барове. След влизане в сила на наредбата действащите места за настаняване и заведения за хранене ще разполагат с 6-месечен гратисен период, за да отговорят на новите правила.
За първи път в България с наредбата се въвеждат минимални изисквания, на които къмпингите трябва да отговарят. "Не сме регламентирали дивото къмпингуване", коментира Ангелкова, но посочи, че заради 6-месечния гратисен период за въвеждане на изискванията за спазването им ще следи от следващото лято Комисията за защита на потребителите.
Наредбата обръща специално внимание на къмпингите и на отделните територии в тях, предназначени за ползване от каравани, кемпери, палатки или с изградени бунгала. Въведени са минимални изисквания, като например наличие на ел. инсталация и електрическо захранване. Палатките ще имат маркировка, като необходимата площ за една палатка е 50 кв. м - за къмпинг категория "три звезди", 40 кв. м - за "две звезди", и 32 кв. м - за "една звезда". Мястото за каравани също трябва да е маркирано и оборудвано, с достъп на вода и електричество.
Ангелкова съобщи, че се водят разговори за намаляване на тарифата за таксите с Министерството на финансите с цел бизнесът да бъде максимално облекчен. Предвиждаме значително облекчение, каза тя, но не уточни цифри.