Нужен ли е нов религиозен кодекс на Русия?
/ брой: 236
На всички ни трябва диалог
Людмила Алексеева
правозащитник
Известният бизнесмен Михаил Прохоров предложи да бъде създаден „Религиозен кодекс“, който да урежда отношенията между църквата, държавата и обществото.
Той предлага това да стане с помощта на „инструментите на краудсорсинга и публичното обсъждане“. Но преди всичко господин Прохоров призовава към незабавен диалог, който наистина ни е нужен. Особено напоследък, след като нашумя историята с апартамента на негово светейшество, неговия часовник, с женския манастир, отнел част от сградата на болница, свещениците, които пребиват жени и карат скъпи коли в пияно състояние. Мисля, че в това отношение обществото не спира да критикува църквата. А църквата и държавата не показват някаква адекватна реакция.
Според мен църквата не е готова за такъв диалог. Засега ми се струва, че тя се противопоставя на обществото, като търси подкрепата на група доста агресивни вярващи. В тази ситуация диалогът е наложителен. Но представа си нямам как да започне. В края на краищата църквата трябва да отвърне на публичните изказвания не само чрез православните дружини?
В международната общност съществува един много подходящ за това инструмент - „кръглата маса“, където двете страни се срещат с нагласата да водят диалог. И освен отговорите на официалните представители на Руската православна църква, се изслушват свещениците, съгласни с идеята, че църквата трябва да учи на милосърдие, всеопрощение и други християнски добродетели, че свещениците не бива да живеят по-добре от вярващите. Трябва да се има предвид, че това ще бъде труден диалог. Но засега не мога да измисля нищо друго освен „кръглата маса“. Всички трябва да се научим да преговаряме. Диалог е много хубава дума.
Автор - известна руска правозащитничка
Мнението на столичния елит не е най-важното
Андрей Кураев
богослов
Не знам защо господин Прохоров смята, че в нашата страна отношенията между Църквата и държавата се определят само от две фрази в Конституцията. Това не е така, има специална нормативна уредба - Закон за свободата на съвестта и религиозните организации. Освен това дейността на религиозните организации и многобройните държавни служби вече години наред се регулира от един напълно прозрачен явен механизъм – договорите за сътрудничество.
Руската православна църква има такива договори – за сътрудничество и взаимодействие с най-различни институции, като се започне от министерство на образованието и здравеопазването и се свърши с митническите служби. За никого те не са тайна, публични са и напълно достъпни. И предполагам, че всички традиционни религиозни организации, изявили желание за такива договори, са ги подписали. Те може да бъдат обединени, да променят нещо в себе си, но механизмът за взаимодействие вече действа.
Защо изведнъж Прохоров излезе с такова предложение? Силните думи на Прохоров, че за него сега това е най-важното в живота, звучат за мен като заявление: момчета, напускам голямата политика. Аз така го разбирам: религиозният кодекс за Прохоров е като футболът за Абрамович. Още повече, че днес повечето дискусии и полюсът на дискусионното поле се изместиха в плоскостта Църква - антиклерикали. Трябва да разберем, че когато в страната ни се говори за политическа дискусия, това не означава всенароден референдум като в малка Швейцария. В нея ще бъде изразено и взето под внимание мнението на „обществото“ или, иначе казано, столичната интелигенция. А по принцип мнението на това общество и жителите на Русия коренно се различават.
Дякон Андрей Кураев - православен публицист