21 Декември 2024събота13:58 ч.

АБОНАМЕНТ:

АБОНАМЕНТ за онлайн изданието на вестник „ДУМА“ в PDF формат - в редакцията или на имейл abonament@duma.bg: 12 месеца - 105 лв., 6 месеца - 55 лв., 3 месеца - 30 лв., 1 месец - 10 лв. АБОНАМЕНТ за вестник „ДУМА“ 2025 година - каталожен номер 6: „Български пощи“ АД до 15 декември 2024 г.; „Доби прес“ ЕООД до 28 декември 2024 г.; в редакцията на вестника до 20 декември 2024 г. Цени: 12 месеца - 204 лв., 6 месеца - 102 лв., 3 месеца - 51 лв., 1 месец - 18 лв. За повече информация тел. 02 9705 203 и 02 9705 216 отдел „Разпространение” на в-к ДУМА на ул. „Позитано” 20 А. E-mail: abonament@duma.bg АБОНАМЕНТ за онлайн изданието на вестник „ДУМА“ в PDF формат - в редакцията или на имейл abonament@duma.bg: 12 месеца - 105 лв., 6 месеца - 55 лв., 3 месеца - 30 лв., 1 месец - 10 лв. АБОНАМЕНТ за вестник „ДУМА“ 2025 година - каталожен номер 6: „Български пощи“ АД до 15 декември 2024 г.; „Доби прес“ ЕООД до 28 декември 2024 г.; в редакцията на вестника до 20 декември 2024 г. Цени: 12 месеца - 204 лв., 6 месеца - 102 лв., 3 месеца - 51 лв., 1 месец - 18 лв. За повече информация тел. 02 9705 203 и 02 9705 216 отдел „Разпространение” на в-к ДУМА на ул. „Позитано” 20 А. E-mail: abonament@duma.bg

Новите млади или "Форсиране на избора"

Националните есенни изложби в Пловдив живописват града до края на септември

/ брой: 212

автор:Пенка Калинкова

visibility 2317

"Форсиране на избора" е мотото на тазгодишните Национални есенни изложби в Стария град, които продължават до края на месеца. Изборът е на артдиректорката доц. Галина Лардева. Тя е избрала и поканила 10 млади художници на възраст от 25 до 40 години, спокойно можем да ги приемем за творци от едно поколение. Има родени, школувани и работещи в Пловдив, в София и на други места в Европа, неколцина са възпитаници на проф. Андрей Даниел, както и на други именити български художници. Изборът на тези художници според Галина Лардева, която е изкуствоведка, има за цел да наложи принципната равнопоставеност на класическите форми на изобразителното изкуство, като при това да се търси всеки израз на тяхното възможно обновление, да се набележат тенденциите на художествено развитие на ново поколение не само за себе си, нито пък за целите на противопоставянето спрямо други поколения, а в един съвременен и актуален контекст, в който са възможни условия за пълноценна комуникация. Сред десетте "нови млади", както също могат да бъдат наречени, преобладават живописците, но има и графици, скулптор, който се представя с инсталации и обекти, в случая промишлени опаковки. Това, което обединява десетте нови млади, е най-общо съвременната тема, изразена чрез подчертаното любопитство към урбанистиката, дизайна, интериорите и екстериорите, заобикалящите ни предмети от съвременния бит. То е много определящо при пловдивчанина Димитър Генчев, живеещ и работещ в Амстердам. "Гараж", "Варел", "На покрива" са като съвременни илюстрации към "Жерминал" на Зола - един натурализъм, една инструментална, доминирана от желязото среда. Веществен и въздействащ е авторът и с изобразяването на стъклени и порцеланови предмети.

Картина от "Златната серия" на Калия Калъчева


Калия Калъчева, възпитаничка на проф. Андрей Даниел, се представя със "златна" серия. Тя е в своята "златна" възраст - има картина с това име "Golden age", на 27 г. е,  и тук "играта" със "златните" неща е по линия на обекти на изображение - небостъргачи, стълбища, подлези, метрополитен, железопътни линии, и на средства за изображение - използването, играта на "златната" боя чрез вписването й в различни цветови комбинации.
Ученичка на Андрей Даниел е и Елеонора Друмева - също много интересна художничка. В нейната експозиция прави силно впечатление "Работя за просветлението" - много подробно изобразен магазин за осветителни тела, работен кът с лаптоп и в перспектива движещ се покрай витрината на магазина човек. Три плана има този мизансцен и усещането за театралност е пълно. Може да се забележи и четвърти план - на самия екран на лаптопа е запечатана картина на Брьогел. Така че "просветлението" е и просвещение, по много линии, чрез различни средства. В "Не бързаме за никъде" се чувства иронично намигане към пасторала - голф игрището е в съседство със зарязан строеж, серията "Долче вита" показва живота отвън през прозрачността на червена завеса и през телена ограда. Александър Петков е също възпитаник на проф. Андрей Даниел, живее и работи в София и Мюнхен. Изложбата му има силно автобиографичен привкус, подчертан и от заглавия в "аз" - форма. Неговият личен свят е много веществен, пространствата са наситени с актуални предмети на бита - лаптоп, библиотечка, тренажор, диван... "За 80 минути около света" - наистина това може да се случи с помощта на лаптоп и фейсбук. 
Двама графици, представени в Националните есенни изложби в Пловдив, са свързани с града на хълмовете. Зина Неделчева е родена, живее и работи в Пловдив. А Любомир Кръстев е русенец, завършил и преподаващ в АМТИИ - Пловдив. Неделчева е чудесна рисувачка - нейните обекти са истински "Ноеви" ковчези, макар че по-скоро свързани с летенето. Любимите й персонажи са маскирани със заешки уши, слонски хоботи. Тези паноптикуми на хора, животни, птици и риби напомнят стълпотворенията на Йеронимус Бош и на Брьогел. Любомир Кръстев също е омаян изследовател на съвременното - решетки, железа, един постпромишлен свят, който е много изкусителен за графично интерпретиране. Текстурите му са различни и това допълнително насища творбите при цялата им статика и монохроматичност с динамика и разнообразие. Пловдивчанка е и Лора Пармакова - дръзка млада художничка, която използва различни изразни средства. Тук тя участва с пластични пространствени решения, нейните изящни "пируети" прорязват красиво дворното пространство на къщата "Хиндлиян". Графичните листове на Дарина Пеева в сводестата зала на Балабановата къща от серията "Външни интервенции" също се родеят със съвременната постиндустриална епоха. Консуматорското общество намира израз и образ и в нагънатите, смачкани опаковки и хартийки на скулптора Стоян Дечев, възпитаник на проф. Крум Дамянов. Сериите "За еднократна употреба" и "Колекция хартийки" имат своя естествен завършек в светещата ефектно кофа за боклук. Малко встрани от тези "игри" с урбанистиката и характеристиките на съвременността е чистата живопис на Нина Русева, ученичка на академик Светлин Русев. Нейните "айсберги" са живописно сочни, ярко експресивни и весели. Първата среща с тази млада генерация е интригуваща въображението и надеждите ни. Очакваме следващите им изяви.
 

Има ли нелегален внос на добитък от съседна страна

автор:Дума

visibility 4410

/ брой: 244

Неизвестна болест покоси 200 овце във ферма в Карнобатско

автор:Дума

visibility 3554

/ брой: 244

65% срив на чуждите инвестиции

автор:Дума

visibility 3701

/ брой: 244

Банките уличени в нелоялни практики при отпускане на кредити

автор:Дума

visibility 8188

/ брой: 243

Путин готов за диалог с Тръмп и Зеленски

автор:Дума

visibility 3960

/ брой: 244

Русия без условия за преговори с Киев

автор:Дума

visibility 3897

/ брой: 244

Белград минава на безплатен транспорт

автор:Дума

visibility 3398

/ брой: 244

Левите в Румъния се оттеглят от преговорите

автор:Дума

visibility 3285

/ брой: 244

Светът през 2024

автор:Дума

visibility 5197

/ брой: 244

Турбулентната политическа 2024 година

автор:Юлия Кулинска

visibility 5315

/ брой: 244

БСП се нуждае от радикална промяна

автор:Юлия Кулинска

visibility 4445

/ брой: 244

2024 - историческата година за БСП

автор:Александър Симов

visibility 3488

/ брой: 244

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ