Низ от скандали
/ брой: 107
Евгени ГАВРИЛОВ
Според историческите факти точно преди 140 години един от първите укази, издадени от княз Александър Батенберг е за обнародването на закон за пътищата. Това е началото на небезизвестната Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ). Днес АПИ управлява едни от най-големите европейски проекти - пътните по оперативни програми "Транспорт" и "Регионално развитие". Освен това агенцията се разпорежда с държавни средства в особено големи размери.
За съжаление, през последните години от нейното съществуване тази, иначе доста важна държавна структура, е в центъра на постоянни скандали. През последните часове там, разбира се с решение на служебното правителство, на пожар се разпределят 4 млрд. лв. Това не е някаква изненада, защото именно в областта на пътното строителство бяха направени куп скандални разкрития. Публично известни станаха порочни практики за милиарди левове въпреки неистовото отричане от страна на ГЕРБ. Сметката обаче така или иначе остана да бъде платена. Опитът това да бъде свършено през 2022 г. доведе до война между партиите ПП и "Има такъв народ" и разпадане на коалицията. Една година по-късно огромна част от плащанията вече са покрити с решение на парламента. Въпреки специалното решение на Конституционния съд, че не е негова работа да разплаща тези пари. При това с прилагане на двоен и троен аршин при превеждането на суми към конкретните фирми.
Противно на уверенията, че няма да се разплащат основни ремонти, защото договорите са само за текущо пътно поддържане, голяма част от дейностите бяха платени. Когато бяха на власт ГЕРБ с основание бяха атакувани, че бюджетите на МРРБ през годините на практика са тъмна дупка и реалните разходи надхвърлят в пъти гласуваното от парламента. Години наред АПИ получаваше огромни извънредни средства от хазната, а после се оказа, че парите са харчени и в разрез със Закона за обществените поръчки - при наддоговорени в пъти поръчки с конкретните фирми. На този фон щеше да е хубаво плащанията на заварените от ГЕРБ разходи за пътно поддържане плюс натрупаните след нови възлагания да бъдат направени прозрачно. За съжаление това не се случи.