05 Юни 2025четвъртък12:31 ч.

Низ от скандали

/ брой: 107

автор:Евгени Гаврилов

visibility 3689

Евгени ГАВРИЛОВ


Според историческите факти точно преди 140 години един от първите укази, издадени от княз Александър Батенберг е за обнародването на закон за пътищата. Това е началото на небезизвестната Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ). Днес АПИ управлява едни от най-големите европейски проекти - пътните по оперативни програми "Транспорт" и "Регионално развитие". Освен това агенцията се разпорежда с държавни средства в особено големи размери.

За съжаление, през последните години от нейното съществуване тази, иначе доста важна държавна структура, е в центъра на постоянни скандали. През последните часове там, разбира се с решение на служебното правителство, на пожар се разпределят 4 млрд. лв. Това не е някаква изненада, защото именно в областта на пътното строителство бяха направени куп скандални разкрития. Публично известни станаха порочни практики за милиарди левове въпреки неистовото отричане от страна на ГЕРБ. Сметката обаче така или иначе остана да бъде платена. Опитът това да бъде свършено през 2022 г. доведе до война между партиите ПП и "Има такъв народ" и разпадане на коалицията. Една година по-късно огромна част от плащанията вече са покрити с решение на парламента. Въпреки специалното решение на Конституционния съд, че не е негова работа да разплаща тези пари. При това с прилагане на двоен и троен аршин при превеждането на суми към конкретните фирми. 

Противно на уверенията, че няма да се разплащат основни ремонти, защото договорите са само за текущо пътно поддържане, голяма част от дейностите бяха платени. Когато бяха на власт ГЕРБ с основание бяха атакувани, че бюджетите на МРРБ през годините на практика са тъмна дупка и реалните разходи надхвърлят в пъти гласуваното от парламента. Години наред АПИ получаваше огромни извънредни средства от хазната, а после се оказа, че парите са харчени и в разрез със Закона за обществените поръчки - при наддоговорени в пъти  поръчки с конкретните фирми. На този фон щеше да е хубаво плащанията на заварените от ГЕРБ разходи за пътно поддържане плюс натрупаните след нови възлагания да бъдат направени прозрачно. За съжаление това не се случи. 

България е готова да приеме еврото от 1 януари 2026 г.

автор:Дума

visibility 92

/ брой: 100

Иван Иванов оглави Държавната агенция за бежанците

автор:Дума

visibility 89

/ брой: 100

Борбата с насилието е водещ приоритет за кабинета

автор:Дума

visibility 84

/ брой: 100

Назначават още 220 чиновници в агроминистерството и ДФЗ

автор:Дума

visibility 86

/ брой: 100

Нови изисквания за телефоните в ЕС в сила от 20 юни

автор:Дума

visibility 87

/ брой: 100

България защити странджанския билков чай за пазара на ЕС

автор:Дума

visibility 95

/ брой: 100

Пчелари настояват да се намали интервалът за пръскания

автор:Дума

visibility 86

/ брой: 100

ЕС отлага мерки срещу Букурещ заради дефицита

автор:Дума

visibility 84

/ брой: 100

НАТО планира засилване на военната си мощ

автор:Дума

visibility 85

/ брой: 100

Мелони и Макрон преодоляха различията

автор:Дума

visibility 83

/ брой: 100

Накратко

автор:Дума

visibility 72

/ брой: 100

Непростимо

автор:Александър Симов

visibility 66

/ брой: 100

Нелеп пиар

visibility 81

/ брой: 100

Рестарт - тук и сега

автор:Дума

visibility 78

/ брой: 100

"Локалите" - насилници без кауза

автор:Юлия Кулинска

visibility 84

/ брой: 100

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ