29 Март 2024петък16:55 ч.

ВРЕМЕТО:

Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево. Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево.

Аргументи и факти:

Не режи тръбата, на която седиш

Реално "Южен поток" може да намали рисковете и да диверсифицира средствата за транспортиране

/ брой: 193

visibility 5029

След кратко затишие отново на сцената излязоха газовите спорове между Русия, Евросъюза и Украйна. Този път България затормози всякаква работа по газопровода "Южен поток", се казва в обширен коментар на вестник "Аргументи и факти". Съответният документ беше подписан от българския министър на икономиката и енергетиката Васил Щонов. Прекратяването на проекта, в това число провеждането на търгове и подписването на каквито и да е договори, ще се отлага дотогава, когато газопроводът бъде приведен в съответствие с изискванията на европейското законодателство, заяви Щонов. Защо ЕС постави в ъгъла реализирането на проекта, който е единственият гарант. Блокираният поток Претенциите на Еврокомисията към "Южен поток" са в това, че той не съответства на изискванията на Третия енергиен пакет, според които една и съща компания /в дадения случай става дума за "Газпром"/ няма право да осъществява транспортирането на газ и заедно с това доставката на синьо гориво. Казано по-просто европейското законодателство предвижда разделение на доставчиците на газ с транспортните и разпределителни компании. Българският участък от "Южен поток" се явява първия сухопътен и се счита за най-сложния в технологично отношение. Основният маршрут от българската част на тръбопровода трябва да мине от черноморското крайбрежие до границата със Сърбия с отклонение до компресорната станция в Провадия, откъдето ще има прехвърляне на гориво в газопреносната система на страната, както и за тези на Гърция, Македония и Турция. Както по-рано казваше еврокомисарят по енергетика Гюнтер Йотингер, Еврокомисията има въпроси към споразумението между София и Москва, свързани с екологията, антимонополното законодателство и правилата на вътрешния пазар. Строителството на "Южен поток" в България се изпълнява от съвместната компания South Stream Bulgaria AD, която беше създадена на паритетни начала между "Газпром" и Български енергиен холдинг /БЕХ/. "Смятаме, че България не съблюдава законодателството в сферата на обществените поръчки. Основно тревога у нас буди фактът, че съвместното предприятие "Южен поток България" е получило договор за проектиране, финансиране, строителство и използване на газопровода без прозрачна и конкурентна процедура, необходима в такива случаи", каза по-рано прессекретарят на еврокомисаря по конкуренцията Антуан Коломбани. Още тогава ЕК предупреждаваше, че е необходимо прекратяването на всякаква работа по "Южен поток"."Проектът трябва да бъде преразгледан във връзка с приоритетите на политиката за енергийна безопасност на Евросъюза", заяви Сабина Бергер, прессекретар на еврокомисаря по енергетика Гюнтер Йотингер. По нейните думи ЕК не се отказва от "Южен поток", а само държи проектът да съответства на европейското законодателство. Според оценката на един от директорите на аналитичното управление "Инвесткафе" Григорий Бирг : "Решението на ЕС да възпрепятства проекта Южен поток е обусловено от политически, а не икономически съображения и носи със себе си повишаване на риска от срив на доставките на газ в региона в бъдеще". След това поддръжка на замразяването на проекта за газопровод под натиска на еврочиновници изрази и министър-председателят на България Пламен Орешарски. След него министърът на транспорта и инфраструктурата на Сърбия Зорана Михайлович също изрази преустановяване на работата по "Южен поток". Между впрочем тя е убедена противничка на участието на България в газопровода. "Решението на ЕС да възпрепятства проекта "Южен поток" според мен е предизвикано от политически, а не от икономически съображения и води след себе си повишаване на риска за срив на доставката на газ в региона в бъдеще. За това директно свидетелства решението на Украйна теоретично да допусне въвеждане на забраната за транзитиране на руски газ през територията на страната", предупреди още Бирг. Украинска следа В съответствие с първоначалните планове първите доставки на газ за страните от Южна и Централна Европа по газопровода ще започнат през 2015 г., а през 2018 г. обектът ще достигне проектната си мощност от 63 млрд.куб.м. на година. Това ще сведе до нула ролята на Украйна в транзитирането на газ за ЕС. Днес Киев е важен елемент в енергийния диалог на Москва с Брюксел, поради което е задължен да спазва поетите от себе си ангажименти, т.е. да осигурява транзита на гориво. Впрочем европейските потребители на руско гориво неведнъж са усещали на собствен гръб ненадеждността на Украйна като транзитна страна. Във връзка с кризата, възникнала в отношенията между Москва и Киев и нестабилната обстановка в Украйна експерти не изключват нарушения в доставките на руски газ за ЕС. "Реално "Южен поток" може да намали рисковете и да диверсифицира средствата за транспортиране. Преди всичко реализирането на проекта ще изключи трета страна, т.е. Украйна и ще позволи пряко регулиране на сътрудничеството между Москва и страните от Евросъюза. Освен това газопроводът ще реши проблема за обезпечаване с гориво на Южна Европа. Ако Северна Европа може да внася енергоресурси от Норвегия или Северно море, Испания и Португалия – от Мозамбик, то България и Сърбия, през които ще мине газопроводът "Южен поток", нямат алтернатива на "Газпром" и плащат едни от най-високите тарифи в Европа. Търсенето от целия ЕС гарантира реализирането на най-големия проект в сферата на енергетиката", преценява вицепрезидентът на руската обществена организация "Руски съюз на инженерите" Иван Андриевский. Замразяването на работата по "Южен поток" от България последва веднага след приемането от Върховната рада на Украйна на поправка в закона за реформиране на управлението на украинската газопреносна система /ГПС/. Законът, приет от парламента, разрешава на чуждестранни, а именно на европейски и американски компании да взимат на аренда магистрални газопроводи и подземни газохранилища в Украйна и да ги управляват. С други думи ГПС ще бъде управлявана не от правителството, а от компаниите-оператори, на които ще бъдат продадени 49% от акциите, а контролният проект от 51% ще остане в ръцете на правителството. Управляващите компании трябва да бъдат създадени до 1 януари 2015 г. "В украинския бюджет няма средства за модернизиране на ГПС, поради което се налага да бъдат търсени заинтересовани от ефективната работа на ГПС страни, смята Андриевский. Яценюк не крие целта си "На практика законопроектът за реформиране на ГПС е насочен основно към привличането на инвеститори за модернизирането на системата. Без съмнение на страните от ЕС са необходими непрекъснати доставки на руски газ и то без загуби на транспортираното гориво. Въпреки че САЩ не внасят енергоносители чрез транспортиране през територията на Украйна, те са не по-малко заинтересовани от транзита. Успоредно с рекламирането на собствения си газ по света, Вашингтон се стреми да намали влиянието на русия на енергийния пазар в Европа. Именно поради това оператори на украинската ГПС могат да станат само някои компании от ЕС и САЩ, които имат съответните сертификати", обяснява Андриевский пред "Аргументи и факти". Авторът на законопроекта за създаването на единен оператор на украинската ГПС премиерът Арсений Яценюк не крие, че такова решение може да преустанови строителството на "Южен поток". "Това ни дава възможност да имаме нови условия при транспортирането на руски природен газ. Създава се възможност за прекратяване на строителството на "Южен поток" и насочването през Украйна на цялото количество, планирано да минава по "Южен поток", от което на първо място са заинтересовани страните от ЕС", твърди Яценюк. Според експерти създаването на оператор на украинската ГПС с дялово участие на чуждестранни, включително европейски акционери може да попречи на реализирането на "Южен поток". "То може да доведе до това, че по-малко основателно ще е твърдението на "Газпром", че строителството на газопровода е необходимо за намаляване на риска от срив в доставката на газ през транзитни страни. В същото време е неприемливо този въпрос да се решава без привличането на Русия, която доставя газ за тръбопровода. От това ще зависи рентабилността на потенциалните инвестиции в украинската ГНС", твърди Бирг. Реализирането на газопровода в предвидените срокове на практика може да дискредитира провеждането на събитията на Майдана, което е абсолютно недопустимо за спонсорите на преврата в Русия. Експерти са убедени, че проблемите със строителството на "Южен поток" и с пускането на пълна мощност на "Северен поток" увеличават значението на ГПС на Украйна за енергийната сигурност на Европа. В медиите се появи информация, че три чужди компании, сред които и американската Chevron, проявяват интерес към украинската ГПС. Според източник на информация на ИТАР-ТАСС след влизането в сила на закона за реформиране на управлението на ГПС на Украйна западните компании ще кандидатстват за получаване на достъп до управлението на ГПС. Както казал друг източник на агенцията "неофициално за това вече са дали съгласие трите компании, отправили своите предложения". От своя страна "Нафтогаз" планира в близко бъдеще да "започне официални преговори с операторите на газопреносната мрежа за участието им в управлението на украинската ГПС". "Определено украинската ГПС представлява голям интерес за Запада, доколкото именно тази система дава предимство за възможен геополитически натиск върху Русия. В момента руските дипломати заедно с "Газпром" предприемат всички възможни стъпки, за да отстранят всякакви препятствия от пътя на Строителство на "Южен поток" ", разсъждава Артьом Деев, шеф на аналитично управление на ФК Aforex. От една страна идването на европейски и американски компании да управляват украинската ГПС има и политическа мотивация да се работи срещу "Газпром" и, като цяло, намаляване влиянието на Русия. Но, от друга страна, в навечерието на отоплителния сезон страните от ЕС искат да си осигурят топла зима чрез редовни доставки на гориво. Така че докато Украйна не загуби позицията си на транзитна страна, ситуацията вътре и около Украйна трябва да бъде наблюдавана много внимателно. Всъщност ГПС като цел за инвестиране не е интересен за чужденците, но те са принудени сами да се грижат за състоянието на транспортната инфраструктура", допълва икономистът. /БГНЕС

Надниците у нас - най-ниски в ЕС

автор:Дума

visibility 209

/ брой: 60

Парното може да поевтинее символично от 1 юли

автор:Дума

visibility 199

/ брой: 60

32 лв. за килограм агнешко, цената още ще расте

автор:Дума

visibility 187

/ брой: 60

"Български пощи" ще изплаща пенсии още поне 5 години

автор:Дума

visibility 201

/ брой: 60

Над 780 милиона души гладуват

автор:Дума

visibility 176

/ брой: 60

100 тона пластмаса във водите на Дунав

автор:Дума

visibility 182

/ брой: 60

Правозащитници възмутени от САЩ

автор:Дума

visibility 181

/ брой: 60

Гърция най-бедна в ЕС след България

автор:Дума

visibility 203

/ брой: 60

Под прага на унижението

автор:Ина Михайлова

visibility 202

/ брой: 60

Бумеранг с еврото

visibility 195

/ брой: 60

Щети за милиарди

автор:Нора Стоичкова

visibility 205

/ брой: 60

Надвисна риск от конституционна криза

visibility 165

/ брой: 60

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ