28 Март 2024четвъртък13:54 ч.

ВРЕМЕТО:

Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево. Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево.

Актуално

Не е добре да останем без бойна авиация

Отговорните фактори трябва да се вземат в ръце и да осигурят боеспособни изтребители на разумна и поносима от българите цена

/ брой: 106

visibility 1895

Спирдон Спирдонов

Сагата с придобиването на нови изтребители за българските Военновъздушни сили (ВВС) продължава поне 15 години. Т.е. от приемането ни за пълноправни членове на НАТО. Всеки може да си направи сметка колко депутати, правителства, министри на отбраната и на финансите се смениха в това време. И колко от тях се лутаха в дебрите на процедурите или държаха на своето, което невинаги съвпадаше с разбирането и становището на военните. 

Така дойде 12 април тази година В Дубровник на срещата във формат "16 плюс 1" премиерът Бойко Борисов коментира възможността до 10 май да бъде подписано предварително споразумение между България и САЩ за закупуването на нови 8 изтребителя Ф-16, а сделката да мине през парламента преди лятната му ваканция. Той обеща изтребителите да бъдат закупени веднага щом сделката стане факт. "Парите сме отделили и в момента, в който стане факт сделката, тогава влизаме веднага, актуализираме бюджета с тази сума и плащаме. Така че относно кога, колко и как - аз съм обещал да бъде бързо." Да не протакаме, бе категоричен той, и затова неговото разбиране било да приключим и да дадем на нашите летци най-доброто, което има.

Нашите летци действително чакат. Доста от тях не дочакаха, минаха в пенсия. Другите летят на проклинаните от някои политици МиГ-29, които служат на родната авиация 

вече 30 години и могат още

Затова щеше да е много хубаво да се случи прогнозата на министър-председателя. Както и заканата му: "Те искат най-висока цена, ние искаме най-ниска. Те искат максимално далече във времето, ние искаме веднага и на базата на това, когато дойде да разговарям аз с президента Тръмп, съответно ще ви говоря какъв компромис съм готов да приема и какъв не."

Така дойде 3 юни тази година. Американският Конгрес каза, че няма нищо против сделка с България. Късно вечерта нашето Министерство на отбраната, съвсем разбираемо, побърза да пусне съобщение, което трябваше да излъчи сигнал за добре свършена работа. И започнаха сметките. Колко лева са 1,6 млрд. долара за 8 многоцелеви изтребителя Ф-16 Блок-70? Може ли да падне цената на 1,2 млрд. долара? Със или без ДДС е? Искат ли американците да ни излъжат, или ние не им познаваме технологията на преговори и сключване на подобни сделки? (Последното впрочем си го бяхме признали още при гласуването в парламента.) Наложи се да се намеси посолството на САЩ у нас и да разяснява нещата, макар че едва ли всички разбраха за какво става дума. В същия глас бе и съобщението на компанията "Локхийд Мартин".

По всичко личи, че 

цената е висока

В интерес на истината имаше предупреждения за подобен резултат, включително и от държавния глава, но се залагаше на преговорите. Сравненията с другите държави, които купуват същите самолети, като Бахрейн и Словакия, няма да спрат. Колко са коректни и обективни, е друг въпрос. Едва ли при такива търговски взаимоотношения всичко е толкова прозрачно, за да сме уверени, че и в нашия случай ще знаем нещата до последния им детайл.

Какво да правим? При всички случаи бойната ни авиация не бива да остава на земята. Нейното приземяване ще бъде в голяма степен пагубно за цялата ни армия и за защитата на националната сигурност като цяло. Който си мисли, че с тези пари ще вдигне здравеопазването и пенсиите, би могъл да плати по-късно много по-висока цена. Самочувствието на една държава се крепи и на нейните въоръжени сили. За България това е историческа истина. Както се казва - и преди, и след 9 септември. За съжаление обаче, напоследък загубихме навика да се учим от миналото си.

Бойко Борисов е длъжен да удържи на думите си, т.е. колкото може по-скоро и на поносима цена да осигури самолети на Военновъздушните сили. Народното събрание направи достатъчно отстъпки. Със 130 гласа даде право на определения от него преговорен екип да се отклони от заложените в проекта разходи от 1,8 млрд. лв. Не бива да се допуска тази сделка да се превърне в провала на годината. Както не бива бюджетът, т.е. хората у нас, да страда от това.

В същото време всеки следва да си направи своята равносметка. На първо място, трябваше ли да има война между президента и управляващото мнозинство, особено в лицето на Цветан Цветанов, която стигна до игнориране на становището, а защо да не кажем - и на експертизата на държавния глава? На второ място, не е ли наложително да се спре с протакането на този проект? Само Народното събрание има три решения по него. Ако последват още три, няма да имаме нужда от самолети. На трето място, трябваше ли с политическо решение да кажем на другите продавачи на изтребители, че не се нуждаем от тях? А ако се наложи да ги потърсим отново?     

Сроковете вече стават все по-кратки. 

От 3 юни текат двете седмици

в които правителството във Вашингтон ще предостави проект на договор. Според Министерството на отбраната очакваната цена за придобиване на самолетите с пакет от необходимите бойни способности ще бъде в рамките на 1,2 млрд. долара. Но американците поискаха 1,7 млрд. долара (над 2,9 млрд. лв.), и то без ДДС. А ако тази твърде висока цена бъде платена? Това би застрашило финансирането на проектите за военноморските сили и сухопътните войски. Отиването на решение за разговори с други участници в процедурата е опция. Тя обаче не е панацея. Национално отговорно е правителството и преговорният екип да постигнат в разговорите с партньорите си в САЩ разумна и допустима за българите цена. А Народното събрание да не стои настрана. 

Без авиация, казваше един генерал, няма нация. Някои допълват, че няма и демокрация. Изводът е спорен, но ще бъде повече от унизително съседите от юг да пазят въздушните ни граници. Така както някои държави на Балканите с наведени глави преглъщат подобна ситуация. Ето защо отговорните фактори у нас трябва да се вземат в ръце и да осигурят боеспособни изтребители на разумна и поносима от българите цена.

Без паспортна проверка за пътуващи от и за шенгенски държави

автор:Дума

visibility 206

/ брой: 59

Светофарите с различни сигнали за посоките

автор:Дума

visibility 211

/ брой: 59

Върнаха 48 млн. лв. от аванса за правителствения комплекс

автор:Дума

visibility 197

/ брой: 59

Протест в Унгария срещу корупцията

автор:Дума

visibility 225

/ брой: 59

Педро Санчес против независимост на Каталуня

автор:Дума

visibility 167

/ брой: 59

Израел ликвидирал командир №3 на Хамас

автор:Дума

visibility 204

/ брой: 59

Накратко

автор:Дума

visibility 152

/ брой: 59

Рецепта за катастрофа

автор:Дума

visibility 214

/ брой: 59

Пътят надолу*

автор:Валерия Велева

visibility 174

/ брой: 59

Цялата соросоидна сган - вън!

visibility 194

/ брой: 59

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ