Най-продаваните коли за всички времена
/ брой: 20
По случай 500-я брой на рубриката „Колела“, което си е наистина сериозно постижение на редакцията на в. ДУМА, единствената успяла да достигне засега такова дълголетие на автомобилната си рубрика, по-долу ви запознаваме с едни други, не по-малко впечатляващи, цифри за дълголетие и рекорди – рейтингът на най-продаваните за всички времена модели в света. В него попадат доста различни модели, които имат някои общи черти – на първо място, продажбите си в милиони бройки и на второ, че някои от тях все още могат да се купят като нови, със същите имена като в началото на пазарните им кариери, въпреки че са несравними по лик и възможности с първообразите си. Най-главната им обща черта е, че са се харесали на купувачите, удовлетворявайки в най-пълна степен изискванията им, доказано с най-доброто мерило – дълголетното им пазарно търсене.
№1 - Toyota Corolla (от 1966-а – до днес)
Продадени 37,5 милиона коли. Моделът Toyota Corolla, заслужил през годините имидж на нескъп (поне в началото и средата на пазарната си кариера) икономичен автомобил, вече има зад гърба си десет поколения, а сегашното е вече 11-о поред. Колата става първо популярна в Страната на изгряващото слънце заради компактните си размери и ниския разход на гориво. По-късно тези качества му помагат да пробие в Щатите – главен виновник за реализираните милиони, а след това и в целия свят.
2. Ford F-Series (1948-а – до днес)
Продадени 35 милиона. Семейството Ford F-Series в продължение на последните 35 години държи званието за най-популярен и продаван, не само пикап, но и автомобил в Щатите. Да попречат на този успех не успяха нито конкурентите в бицето на Dodge Ram, Chevrolet Silverado и GMC Sierra, нито постоянно растящите цени на бензина. Според експертите, доказано и от купувачите, популярността на модела се обяснява с неговата универсалност (пикапи в Америка карат всички – и фермери, и артисти), широката гама модификации и двигатели. И не на последно място заради достъпността за всеки купувач – цените на пикапа в Щатите тръгват от 23 000 долара, а топ-вариантите удрят и 63 000 долара.
3. Volkswagen Golf (1974-а – до днес)
Продадени 27,5 милиона. Замисленият първоначално като наследник на култовия VW Beetle модел, създаден от гениалната „четка“ на маестро Джуджаро, в крайна сметка стана по-знаменит и от „блъмбара“, особено в Пернишкия край, и даде име на цял пазарен клас. Името е в чест на прочутото океанско топло течение Голфстрим. В Северна Америка колата се появи веднага след европейската си премиера с името Rabbit (заек), а в Латинска Америка я преименуваха на VW Cariba. Golf стана най-важният модел за Volkswagen и му помогна да влезе в челната тройка на световните автогиганти. Дори и днес колата си остава главният европейски бестселър.
4. Volkswagen Beetle (1933-а – до днес)
Продадени 23,5 милиона. VW Beetle стана първият Фолксваген (народен автомобил), разработен с оглед нуждите и доходите на средностатистическото немско работническо семейство в средата на 30-те години на миналия век. Автомобилът с дизайн на Фердинанд Порше, получи необикновено разполагане отзад на мотора с въздушно охлаждане, интересен технически дизайн и нисък разход на гориво. Тези му качества помогнаха да завоюва не само Западна Европа, но още Северна и Латинска Америка.
5. Ford Escort (1968–2000)
Продадени 20 милиона. Компактният по американски мерки автомобил беше направен с оглед на пазара в Европа и историята на успеха му стартира от Албиона. Ford Escort беше отговор на производителите и моделите им от континента - „народните“ модели на Фолксваген, Фиат и Рено. Колата беше също така проста, икономична и евтина в обслужването. През 1981-а най-накрая Синият овал се реши да предложи и на собствена земя името Ескорт, но това беше друг модел, различен от европейския, който преживя пет моделни смени и беше заменен през 2000 година от Ford Focus. Старата слава на името не дава покой на американците и скоро ще го видим възродено със съвременен модел.
6. Lada Classic (1966–2013)
Продадени 19,5 милиона. Вазовската „класика“ остана в историята със седем варианта - ВАЗ-овете 2101, 2102, 2103, 2104, 2105, 2106 и 2107. Колата е всъщност съветски „прочит“ на FIAT 124 с доста промени в двигателя, окачването и десетилетия беше автомобилът-мечта на всички жители в соцлагера.
7. Honda Civic (1972-а – до днес)
Продадени 18,5 милиона. До появата на модела японската компания Honda беше далеч повече известна като производител на мотоциклети. Днес Honda Civic е сред най-популярните автомобили не къде да е, а в двата най-големи пазари в света – американския и китайския. Японците се стремяха да задържат всичките девет поколения на колата достъпни за клиентите си, външно привлекателни и максимално икономични (последният вариант има и хибридно задвижване). За Европа производството е уредено във Великобритания.
8. Honda Accord (1976-а – до днес)
Продадени 17,5 милиона. Историята на средноразмерния седан на Honda - Accord също тръгва от японския пазар, но истинска популярност колата придобива в Щатите. Там тя се появява точно в момент, когато цените на бензина тръгват яко нагоре и на пазара, пълен с коли с многолитрови мотори става нужен по-икономичен модел. Двулитровият Акорд пасва добре на търсенето и става първата японска кола, чието производство е стартирано в Америка. Днес американският й вариант няма много общо със своите европейски и японски „събратя“ и неизменно е в първата десетка на най-продаваните модели зад океана.
9. Ford Model T (1908–1927)
Продадени 16,5 милиона. Ford Model T е първият масово произвеждан автомобил в света и е сред малкото истински автомобилни легенди. Кола, качила Америка на колела заради достъпната си цена и издръжливост. Форд Т успя да отиде до милиони американски семейства заради невисоката си за времето цена, удържана от Хенри Форд благодарение на конвейерното производство. Освен него Форд първи въвежда нови принципи за търговия с автомобили и създава широка дилърска мрежа в Европа и Америка.
10. Chevrolet Impala (1958-а – до днес)
Продадени 14 милиона. Импала първоначално идва във вид на родстър и купе с име Chevelle, които заради мощния си V-образен, осемцилиндров мотор стават сериозна алтернатива на класическите спортни автомобили. На тяхна база, но доста по-сериозна следа в историята остава четиривратият седан Chevrolet Impala, появил се в началото на 1960-те години. Колата е развита, за да привлече нови, семейни купувачи, за които наличието на четири врати е принципиална полза. Този вариант намира отличен прием за разлика от купето, задържало се в производство до 1976-а, и купето – до 1985-а. Седанът се прави и до днес, като на пазара е вече в деветото си поред поколение, като тази година очакваме и десетата му инкарнация.