Няколко думи
Мъгла
/ брой: 241
Непрогледна мъгла се е спуснала над автомагистрала "Хемус" - в буквален и преносен смисъл. Ако при намалена видимост човек се осмели да пътува по последната новооткрита отсечка от Ябланица до "Боаза", рискува да се претрепе заради неправилно изчислените наклони на аутобана. Освен това се оказа, че тези десетина километра също са се появили в мъгла, въпреки почти всекидневното присъствие на премиерската дижпка там. След като избухна скандалът с незаконното разораване на коритото на р. Вит при изграждането на отсечката, наяве излезе фактът, че само за един километър от нея има строително разрешително.
Иначе само споменаването на думата "магистрала" предизвиква у Него поток на съзнанието, сравним само с мъглявината на Андромеда. Проблемът е, че той наистина си вярва. Броди с прословутата си джипка (тя се превръща и в телевизионно студио) по готови, полуготови, полупланирани и въображаеми трасета, ръси бисери и раздава пари. Втръсналите на всички дитирамби по всякакви икономически и политически форуми у нас и в чужбина не спират, въпреки че описаните от Него пътища или са недовършени, или са в неопределено бъдеще време. Миналата седмица правителството даде нови 1,4 млрд. лв. за трасето на "Хемус" от Велико Търново до Белокопитово, за което даже няма още идеен проект.
Понякога зад хвалбите прозира арогантност. "Един от големите ни грехове е, че магистралите са безплатни за българите. Като влизат в Сърбия, Гърция, Северна Македония - си плащат, а в България е безплатно.", каза неотдавна в интервю за сръбска телевизия Борисов. И все пак в най-голяма мъгла е обвит начинът, по който се харчат милиардите, отпуснати за пътища. В края на миналата година "Автомагистрали" получи чек от 1,3 млрд. лв. за изграждането на 134 км от магистрала "Хемус" от пътен възел Боаза до разклона за Велико Търново. Миналата седмица към сметката на държавната компания бяха прибавени още 1,4 млрд. лв. за спомената вече отсечка от старата столица до възела край Шумен. Преди дни фирмата получи и втори чек за 474 млн. лв. за укрепването на 74 свлачища, срутища и пропадания по републиканската пътна мрежа. Така за година държавната строителна компания, която доскоро беше профилирана само в поддържането на пътните магистрали у нас, взе без търг или конкурс поръчки за над 1,8 млрд. лева от пътната агенция.
Схемата, по която работи държавната фирма, е след това поръчките да се превъзлагат на други строителни компании с договори за доставка на материали и услуги. Няма данни през последните години "Автомагистрали" да са участвали в обществени поръчки, с изключение на търговете на пътната агенция за поддържане на магистралите, които печели. Напразни останаха и усилията на депутатите от левицата да получат от АПИ договорите, които фирмата "Автомагистрали" е сключвала с подизпълнители. Затова е пълна загадка кой и как строи километрите, пропътувани от премиера по магистрала "Хемус". Няма отговор от АПИ и ресорното регионално министерство дали за тях има издадени разрешителни за строеж. Изобщо пълна мъгла.