К'во ще кажеш, Гешев?
/ брой: 138
Мая ЙОВАНОВСКА
Преди повече от година и половина 44-тото Народно събрание възложи на Сметната палата да направи одит на прословутата тол система, която платихме всички ние, данъкоплатците. Одиторите са инспектирали "сключването и изпълнението на договорите за обществени поръчки на АПИ във връзка с проектирането, изграждането и експлоатацията на електронна система за събиране на такси за ползване на републиканска пътна мрежа" за периода от началото на проектирането на системата до края на 2020 г. Тол системата влезе в експлоатация у нас на 1 март 2020 г., след половингодишно забавяне.
Какво обаче става ясно от тази проверка? Че възлагането от страна на Агенция "Пътна инфраструктура" на поръчката за тол системата на стойност 118 млн. лв. без ДДС (141 млн. лв. с ДДС) чрез пряко договаряне е незаконосъобразно. Всъщност в края на 2020 г. АПИ подписва втори договор с консорциума "Капш Трафик Солюшънс" за поддържане на надграждане на тол системата именно за 141 млн. лв. с ДДС за следващите 5 г. Контрактът е договорен без предварително обявление още през август 2020 г. Преди това обаче австрийската компания изгради тол системата, за което пък получи 180 млн. лв. от държавата. Сиреч от нас.
Както всички сме наясно, тол системата, и по-конкретно приходите от нея, се оказаха мижави на фона на обещанията на Бойко Борисов от нея да дойде 1 милиард. Но навремето Борисов, който оправда изграждането й с необходимостта този, който най-много поврежда пътищата, да плаща повече, намали и обхвата, и таксите на тежките превозвачи. Сега се оказва, че и при харченето на милионите за нейното изграждане е имало нарушения.
Всъщност тези 118 млн. лв. или 141 млн. лв. с ДДС ще бъдат ли върнати на българските данъкоплатци? Които, оказа се, чрез винетките плащат много повече от камионите - основните рушители на българските пътища. И още - ще отиде ли този доклад в прокуратурата? И най-вече - какво можем да очакваме по случая от главния прокурор Иван Гешев, който не спира да брани Борисов.