Космическо наказание
Инцидентите с руските ракети струват на държавата милиарди, а виновни все още няма
/ брой: 259
Иван Егоров
Загубите на космически апарати и ракети-носители започнаха да се случват в Русия толкова често, че вече няма как да обвиним за това съдбата. Държавата губи космическа техника, която струва милиарди рубли, а виновни все още няма.
Ние вече отдавна не живеем в СССР, когато цялата държава работеше за космоса и отбранителната промишленост и загубата на един-два спътника не се отразяваше на икономиката на страната. Друг въпрос е, че по онова съветско време, когато бе сформирана космическата индустрия, загубите бяха сведени до минимум, а ако се случваха, се търсеше много по-голяма отговорност, отколкото сега.
Максимумът, с който е заплашено днес отделно констуркторско бюро (КБ) или предприятие заради космическа грешка, е мъмрене на ръководството, в краен случай - уволняване на отделни работници.
Руските специалисти имат още възможност да възстановят контрола върху автоматичната научна междупланетна станция "Фобос-Грунт", която в сряда не достигна траекторията на полета си към Марс. Така смята бившият служител на НАСА, експертът по космически технологии Джеймс Обърг. Според него проблемът може да бъде решен, тъй като апаратът е с пълни резервоари с гориво. Ако обаче контролът над "Фобос" не бъде възстановен и той излезе от орбита, ще се превърне в най-опасния космически апарат от всички, падали някога на Земята, защото на борда му има няколко тона много токсично гориво
- В информационна записка Генералната прокуратура предложи на ръководството на страната да допълни Наказателния кодекс с норми, които да установяват криминална отговорност за търговските лица, по чиято вина са станали инциденти в космическата сфера - съобщи на "Российская газета" официалният представител на прокуратурата Марина Гриднева.
Такава отговорност, според мнението на надзорното ведомство, трябва да настъпва, ако космическата авария е причинила големи щети или съществено е нарушила правата и законните интереси на граждани или организации.
Толкова неочакваната процесуална иновация на Генералната прокуратура последва веднага след завършилата проверка и изводите на надзорното ведомство за причините на загубите след изстрелването през август на космическия апарат "Експрес-АМ4" и космическия товарен кораб "Прогрес М-12М". Стойността само на кораба "Прогрес" се оценява на 650-700 милиона рубли (15-16 млн. евро). Колкото до най-новия "Експрес", то само размерът на застрахователното му обезщетение е 7,5 милиарда рубли.
По данни на прокуратурата тези аварии са станали заради небрежност на работниците от държавните предприятия на космическия отрасъл, подведомствени на "Роскосмос".
- Установено е, че и двата инцидента са станали заради небрежността на работниците, а също така заради липсата от страна на "Роскосмос" на необходимия контрол - съобщи Гриднева.
Ще припомним, че на 18 август бе изгубена връзката с най-новия спътник за връзка "Експрес-АМ4", който бе изстрелян от космодрума в Байконур с ракетата "Протон-М". Стартът и полетът на "Протон" са преминали по разписание, в съответствие с планираната програма. По време на полета на орбиталния блок обаче е възникнал проблем в системата на управление на блока "Бриз-М", в резултат на който "Експрес-АМ4" не е излязъл на предвидената орбита.
Само няколко дни след този инцидент - на 24 август от Байконур излетя ракетата-носител "Союз-У" с космическия товарен кораб "Прогрес М-12М", който трябваше да достави на МКС в това число продукти, вода и оборудване.
На 325-ата секунда от полета се наруши работата на двигателя, което доведе до аварийно изключване. Приблизително по същото време с кораба беше загубена връзката - от него спря да постъпва телеметрична информация. Малко преди да изчезне връзката, бе регистрирано намалено налягане в горивния бак на ракетата.
В резултат на това корабът падна над Горни Алтай, жертви и разрушения на земята нямаше.
През пролетта след старта бе загубен военният апарат "Гео-ИК-2". В края на миналата година "Роскосмос" остана без три спътника, които трябваше да влязат в състава на групировката "ГЛОНАСС".
От тези инциденти Русия губи не само милиарди рубли, но и нещо по-сериозно - престижа си на една от водещите космически държави.
Експертите казват, че проблемът тук е не само в човешкия фактор и немарливостта на отделните ръководители, но и в системните проблеми, с които се е сблъскала руската ракетна индустрия. Много от това, което днес лети и се изстрелва, е било създадено още по времето на СССР. Двадесет години това лети. Докато не започна да пада.