Както предупреди БСП: Дадоха 10 години отсрочка за таксите на консеционера на летището
Концесионерът на летище „София“ – дружеството „СофКънект“ получи отсрочка от 10 години за плащането на концесионните такси. Решението бе взето на правителственото заседание днес с подписването на анекс към договора за концесия. За това предупредиха вчера от БСП и призоваха опозиционните партии в новия парламент да се обединят и да излязат с общ призив срещу подобен тип правителствени сделки.
Кабинетът обаче направи планираното с мотив – пандемията от коронавирус. С анекса се дава отсрочка за плащането на концесионната такса през първите 10 години. Тези такси не се опрощават, а се отлага плащането им за последните 10 години от 35-годишната концесия.
С днешното решение на правителството се приема още, че ще бъде извършван ежегоден мониторинг и при възстановяване на икономическия баланс, считано от 2019 година, ще бъде възстановено плащането на годишните възнаграждения.
Кабинетът на Бойко Борисов взе решението за подписването на анекса въпреки призива на опозицията да се изчака.
Всъщност, на призива на БСП отговори единствено Мая Манолова от "Изправи се! Мутри вън".
"Демократична България", които преди изборите се обявиха срещу сключването на анекс към договора, сега поискаха да не се подписва преди да бъде разгледан от специално създадена по случая анкетна комисия.
От "Има такъв народ" на Слави Трифонов до момента не са изразявали позиция относно концесионирането на летището.
Според транспортния министър Росен Желязков няма никакво основание да се твърди, че изменението на концесионния договор ощетява държавата.
"Единственото желание на опонентите е да уязвят или провалят тази чиста, прозрачна и изключително полезна за държавата инвестиция", каза Желязков. Той посочи, че има подписан концесионен договор, който е правно валиден и обвързващ.
"Всички теми, тези, идеи, твърдения, политиканстване на тема мораториум върху нещо, което вече е факт, е правен нихилизъм и държавнически волунтаризъм. Който има желание в следващото управление, може да пристъпи към прекратяване на договора с всички последици от това", заяви още Желязков.
"Без концесионер рискът от управлението и експлоатацията ще остане в лицето на държавния летищен оператор", заяви Желязков и добави, че само за първите два месеца на тази година загубите заради силно намалелия трафик и силно намалелия пътникопоток при постоянни разходи на летището са в размер на 11 милиона лева. Всички държави членки на ЕС предприеха необходимите възможни мерки, за да подпомогнат своите авиационни индустрии", заяви транспортният министър.