Jaguar C-X75 - самотен като Еверест
/ брой: 228
Един от най-необичайните концепти, показани в Париж, беше Jaguar C-X75. Двуместният суперкар е необичаен не само външно, но и вътрешно. Става дума за единствения автомобил в света, използващ газотурбинно-електрическо задвижване.
Погледнат отвън, автомобилът едва ли би бил свързан с породата на английските моторни "големи котки", ако не беше овалната радиаторна решетка. Дължината на машината е 4,67 м, ширината 2,02 м, височината 1,20, кофициентът на въздушно съпротивление е Cx 0,32.
Машината има четири електромотора с обща мощност 780 к.с. и фантастично голям за лек автомобил въртящ момент от 1600 Нм. Но с това далеч не свършва всичко - зад задните седалки са разположени две компактни газови турбини Bladon Jets, всяка с маса от по 35 кг. Те могат или да зареждат акумулатора, увеличавайки пробега с едно зареждане до 900 км, или да помагат на електромоторите при движение. Цялата тази комбинация осигурява на тежкия 1350 кг автомобил ускоряване от място до 100 за 3,5 сек., до 160 км/ч за 5,5 сек., а до 300 за 15,7 сек. Максималната скорост достига 330 км/ч.
При напълно зареден акумулатор /процесът трае около шест часа/, само на ток колата може да измине 110 км, а след това газовите турбини съществено увеличават пробега, като в същото време осигуряват изхвърляне в атмосферата на едва 28 г/км въглероден двуокис - фантастично постижение на сегашното, оценявано като супердобро от около 90-100 грама.
За съжаление този автомобил ще остане самотен "еверест" в историята на фирмата. Пътят му към конвейера е затворен от прекалено високата му цена и сложност на замисъла. Но някои от инженерните и дизайнерските решения, използвани при създаването му, ще бъдат от голяма полза при бъдещите серийни модели на марката.