03 Декември 2022събота03:53 ч.

ВРЕМЕТО:

Днес ще бъде предимно облачно. Над Западна и Централна България ще е без валежи, а след обяд над югозападните райони от страната и облачността временно ще се разкъса. На изток през целия ден ще превалява слаб дъжд. Ще духа слаб, в източните райони - до умерен вятър от север-североизток. Дневните температури ще се повишат и максималните ще са между 3° и 8°, в София - около 7°. Днес ще бъде предимно облачно. Над Западна и Централна България ще е без валежи, а след обяд над югозападните райони от страната и облачността временно ще се разкъса. На изток през целия ден ще превалява слаб дъжд. Ще духа слаб, в източните райони - до умерен вятър от север-североизток. Дневните температури ще се повишат и максималните ще са между 3° и 8°, в София - около 7°.

GM Volt - изкуството на електрическия суперпробег

/ брой: 258

автор:Дума

visibility 1373

В Америка има едно ново движение сред шофьорите, наречено суперпробег (нypermiling). То възниква не на празно място след атаките на 11 септември и не е само стремеж за колкото се може по-икономично каране. Някои от практикуващите го правят за икономии, други за опазване на зеленото в земята, но и за двата вида шофьори да се измине макар и сантиметър повече със зареденото гориво си е лична победа. Ще кажете - какво общо има това с най-новия модел на GM - Volt? Има и то много. Преди три години автогуруто Боб Луц, представяйки за първи път колата в Детройт, обобщи идеята за нея - да е максимално електрическа - т.е. чиста и да е максимално функционална - т.е. неограничена в пробега си от възможностите на акумулатора - все още ахилесовата пета на всички съществуващи електромобили в света.
Електромобил ли е Volt или хибрид? Зависи от коя страна се погледне - ако се гледа какво точно задвижва колелата, колата е електрическа. Ако се гледа цялостното силово задвижване, колата е хибрид. Но в крайна сметка на кого му пука? Volt предлага това, за което е направен - карането не струва почти нищо при градските пътувания, собственикът му може да го използва без всякакви притеснения, че колата ще спре насред пътя заради изтощаването на акумулатора. Всъщност второто е това, което предлага всеки конвенционален автомобил с ДВГ. Привлекателността на този автомобил, който спокойно може да носи определението революционен, е в неговата нормална употребяемост. Не се усеща по никакъв начин в купето някакво притеснение, заради монтирането на четворно по-големия от стандартния акумулатор, возията е комфортна, поведението в завой е адекватно, звукът на бензиновия мотор се чува вътре само при рязко натискане на педала на газта.
Техниката зад колата е повече от сложна. Силовите потоци, нагледно показвани с анимация на централния LCD-дисплей, вървят в различни потоци по време на движение - от батерията към елмотора, от двг-то към генератора и оттам към акумулатора или към елмотора, или пък към двата. Дори и от колелата към генератора, а от него към акумулатора при рекуперативното спиране. Засукано като технология и изпълнение, но ефективно като общ резултат, наречено от GM задвижваща система Voltec.
В зависимост от това колко газ, пардон, колко ток подавате, Volt може да мине между 40 и 50 мили (64-80 км) безшумно и без отделяне на вредния СО2 - личното ми постижение беше 48 мили. След това без никакъв праг Volt стартира двигателя си с вътрешно горене 84 к.с. - 1,4 л Ecotec на Opel, но го използва само като генератор за ток, задвижващ отново елмотора на колата с мощност 111 кВт/149 к.с. В този режим автомобилът може да измине с едно зареждане на резервоара (35,2 л) над 310 мили (към 500 км).
Преминаването от акумулаторно към генераторно захранване не се усеща на практика и понеже двг-то работи при оптимални, те и постоянни обороти, при повечето случаи не се усеща и чува. Двигателят си дава сам газ и вдига оборотите само в "планински" режим, когато е нужно да се генерира повече елмощност за основния мотор. Ускоряването на автомобила от място до 100 км/ч става за 8.9 сек., максималната скорост е 160 км/ч, режимите на работа са три - Normal, Sport и Mountain. На пътя Volt се държи като леко форсиран семеен седан с добър "отговор" във волана и интересни динамични качества. Движението е много тихо с преобладаващ шум само от гумите, въртящият момент впечатлява, ускоряването е изключително плавно. Колата има сериозно корава структура, специално прецизирано окачване, изненадващо добро и рязко спиране, особено в рекуперативен режим. Tой осигурява до 0.2g забавяне, стойност покриваща около 94% от всички спирания.
Ако можете да зареждате мобилния си телефон сами, спокойно ще се справите с тази задача и при Volt. Колата идва екипирана с мобилно зарядно кабелно устройство, разположено в ниша в багажника, което се включва с нормален щепсел в битов елконтакт 240 волта.
С цената си в Щатите от $41 000 Volt съвсем не е евтин. За да смекчи шоковия удар на цената от GM оферират за Щатите тригодишна лизингова схема при месечни вноски от по $350 при първоначална вноска от $2500 и годишен пробег до 12 000 мили (19 200 км). Не бива да се забравя, че зад Океана Volt носи и данъчни облекчения за собственика си от $7500. От GM дават още един плюс при експлоатацията - ако карате до 40 мили на ден, това означава, че ще харчите само ток и че ще спестите за една година парите за 1900 литра гориво - между 1200 и 1500 долара. И това при цена на горивото в Щатите в рамките на 66 цента за литър!

Извор на скандали

автор:Евгени Гаврилов

visibility 586

/ брой: 234

Български резил

автор:Юри Михалков

visibility 696

/ брой: 234

Парадокси на пазара на труда

автор:Аида Паникян

visibility 577

/ брой: 234

Нов автомобил за ДЦПЛУ - Пещера

автор:Дума

visibility 602

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ