ГЕРБ готви нов подарък за концесионера на летище София
За 10 години той ще може да вдига такси безпроблемно, без да прави необходимите инвестиции, предупреди БСП
/ брой: 39
ГЕРБ готвят подарък за концесионера на летище София чрез отлагане на задълженията му с 10 години, но не и на правата му, предупреди от парламентарната трибуна Корнелия Нинова. Тя изтъкна, че през това време концесионерът ще печели от увеличени такси, без да прави инвестиции. За договорката са сигнализирали синдикални дейци и работници. В края на 10-годишното си управление ГЕРБ залагат мини, които ще гърмят в следващите 10 г., предупреди председателят на БСП. Нинова напомни, че летището е обект от стратегическо значение за националната сигурност, и наблегна на 4-годишните усилия на "БСП за България" да защити националния интерес по казуса.
През май 2020 г. концесионерът е потвърдил ангажиментите си по договора - за инвестиции, за работни места и за инфраструктура. БСП обаче подозира, че власта му готви подарък. "Концесионерът ще влезе във владение и ще започне съкращаване на работници. Ще се повишат летищните такси за пътниците. В края на октомври 2020 г. изпълнителният директор на столичната аерогара издаде заповед, според която такса пътник, например, по международна линия се увеличава от 7 евро на 11 евро, за дете става от 3 евро на 5,83 евро, а такса сигурност се увеличава с цели 94,6%. Списъкът с увеличенията не свършват дотук", възмути се Нинова. Тя предупреди, че от сделката ще бъдат ощетени всички пътници, които ще плащат по-високи такси и цена на билетите. "Цената ще плащат и работници, които вече се съкращават. От тази сделка ще се облагодетелстват концесионерът и онези, които я сключиха", обобщи Нинова.
Социалистите питат Бойко Борисов на колко малки, средни и микро български фирми заради ковидкризата са отложени задълженията за 10 г. "На колко от тях създадохте възможност 10 години да събират увеличени такси, да уволняват работници, да трупат печалби, без да плащат задължения, поети по договор? На нито една, разбира се. Но осигурявате такава на големите - на концесионерите. Какво се получава - малките и средните фирми, самоосигуряващите се българи да вземат кредити и да си плащат задълженията, а големите да увеличават таксите на хората и да не си плащат. На големите - привилегии, на малките - задължения и кредити", обобщи Нинова.
Договорът за концесията на летище София е сключен на 22 юли м.г. със "СОФ Кънект" АД", припомни транспортният министър Росен Желязков. Пандемията обаче се отразила сериозно на авиационния сектор и на 27 октомври концесионерът направил предложение за "възстановяване на икономическия баланс на концесията". Желязков фактически призна, че фирмата иска 10 г. отлагане за плащането на годишни концесионни възнаграждения. Тя обаче обещавала ръст на инвестициите от 608 млн. евро на 624 млн. евро. Концесионерът щял да плати и авансово 660 млн. лв. с ДДС, както и да изгради терминал 3 до десетата година от срока на концесията.