Темата днес
ЕС на война срещу старите коли
Ще ни принуди ли Брюксел да сменяме автомобила на 10-15 години?
/ брой: 25
"Безобразие", "Наглост", "Ако това се случи, 80% от държавата ни ще мине на обществен транспорт", "Мерките се предлагат от хора със заплати в шестцифрени суми в евро, със служебни автомобили, и както неведнъж е посочвано - неизбирани от никого!..."
Това са само част от първоначалните реакции на възмущение, породени от една кратка информация, която се появи първо в специализирани чужди сайтове за автомобили, а впоследствие бе подета и от други медии. Става дума за нов скандален регламент на Брюксел, който тепърва ще бъде подлаган на обществено обсъждане, но вече среща отпора на потребителите. Стъписващото заглавие е: "ЕС иска забрана за ремонт и продажба на коли над 15-годишна възраст".
Европейският съюз обмисля планове за въвеждане на ограничения върху ремонта и продажбата на употребявани автомобили. Застаряващият автомобилен парк на ЕС стана причина Европейската комисия да предложи мерки за намаляване на експлоатационния живот на автомобилите. По този начин служителите ще се опитат да коригират ситуацията, пише сайтът Факти.БГ.
Новият регламент, предложен от Комисията и очакващ одобрение от Европейския парламент и Съвета, въвежда концепцията за "остатъчно превозно средство", както съобщава Euroweeklynews.
Ако инициативата бъде одобрена, определението за
"остатъчно превозно средство"
ще включва автомобили, чиито основни компоненти, като двигател, скоростна кутия, спирачки или волан, имат необратими технически дефекти или се считат за стари (по-стари от 15 години).
Затова се предвижда да се въведе забрана за ремонта и продажбата на такива автомобили и вероятно те ще бъдат бракувани. Както се досещате, много от тези автомобили се намират на територията на Източна Европа и в частност у нас, прогнозират спецове по темата.
Изглежда ефектът от новината е силно брожение, защото на амбразурата за смекчаване на недоволството веднага се включиха и либерални медии, подкрепящи екополитики и "зелената сделка". Като например Investor.bg със специализирания си сектор "Аутомедия". Там питат многозначителното: "Наистина ли ЕС ще забрани ремонта на стари автомобили?" И обясняват проблема така: ЕС взе окончателно решение по отношение на двигателите с вътрешно горене. Както е известно, от 2035 г. ще бъде забранена продажбата на нови автомобили с ДВГ, като целта е преминаване към електрически или водородни превозни средства. Забраната няма да се отнася за автомобили със синтетични горива (eFuels), ако те са с нулеви вредни емисии, но засега тяхната цена е много висока.
Какво обаче ще се случи със старите автомобили, които все още са в движение? В социалните медии се разпространи новината, че ЕС може да забрани техния ремонт и по този начин ще принуди шофьорите да купуват по-нови превозни средства, докато в крайна сметка те още се продават.
Европейската комисия подготвя нов регламент, който се занимава с управлението на излезли от употреба превозни средства. Новият текст има за цел да дефинира понятието "остатъчно превозно средство". В случая то ще се отнася за превозни средства, който са претърпели повреди, свързани с основни части като двигател, трансмисия, спирачки, волан и шаси.
Всички тези автомобили са на около 15 години, което накара някои да твърдят, че ЕС иска да забрани ремонта на такива превозни средства. Европейската комисия обаче
отрече да има подобни намерения,
като обясни, че една от целите на новия регламент е да улесни ремонта на стари превозни средства по по-устойчив и отговорен начин.
Уточнява се все пак, че ще има определени типове двигатели, които не могат да бъдат ремонтирани. От друга страна, в случаите, когато собственикът на автомобил, категоризиран като "остатъчно превозно средство", иска да го продаде, може да се счита, че автомобилът е в края на полезния си живот. Като такъв, той трябва да бъде закаран на сметището.
Текстът на Комисията, който все още трябва да бъде одобрен, обяснява случаите, в които дадено превозно средство се счита за излязло от употреба кола. Едно превозно средство ще се счита за непоправимо, когато някой от неговите компоненти не може да бъде ремонтиран или заменен. По същия начин, ако конструктивните му елементи имат необратими технически дефекти, автомобилът ще се счита за непоправим.
Описани в приложенията към текста, тези мерки имат за цел да предотвратят злоупотребите на пазара на употребявани автомобили чрез ограничаване на опитите за продажба на излезли от употреба автомобили. Много от тези продажби допринасят за увеличаване на пътните произшествия и нивата на замърсяване, като продължават да държат в движение прекалено стари и лошо ремонтирани превозни средства.
Факт е обаче, че българите пък и останалите източно европейци ще бъдат най-потърпевши от подобни "еко начинания". И тук е мястото на политиците и у нас и в други страни да потърсят общи решения за смекчаване на удара. Това би могло да стане с общо лобиране пред Брюксел за отлагателен период или други механизми, които не са така шоково болезнени за потребителите.
Кога една кола в ЕС трябва да бъде бракувана?
Наистина ли Европа обяви война на старите коли? Основният спор е задължението на собственика да предаде автомобила си за скрап, когато той е засегнат от много важни признаци на стареене. В неокончателния текст на регламента са включени общо 13 критерия за оценка на годността на превозното средство, за да може той да бъде счетен за "непоправим" или "технически негоден". Сред тях попадат:
- автомобилът е нарязан или разчленен;
- автомобилът е напълно изгорял до точката, в която двигателното отделение или пътническото отделение са били унищожени;
- структурните и предпазните компоненти имат необратими и незаменими технически дефекти;
- ремонтът на автомобила изисква подмяна на двигателя, скоростната кутия, корпуса или шасито;
- автомобилът е бил потопен във вода до под арматурното табло с повреда на двигателя или електрическата система;
- изтича гориво или неговите пари с риск от пожар и експлозия;
- изтичат работни течности (гориво, спирачна течност, антифриз, киселина на акумулатора, охлаждаща течност) с риск от замърсяване на водата;
- компонентите на спирачките и кормилното управление са прекомерно износени.
За тези случаи (и не само за тях) проектът на ЕК гласи, че собственикът "предава излязлото от употреба превозно средство на упълномощено съоръжение за третиране или (...) на събирателен пункт, без неоправдано забавяне, след като получи информацията, че превозното средство отговаря на един от критериите за непоправимост ...".
"Това ще бъде списък от критерии, установен от Брюксел, който ще каже дали една кола може да продължи да се движи или, от друга страна, трябва да бъде изпратена за рециклиране", казва италианският евродепутат Изабела Товалиери. Тя обаче посочва и недостатъците на цялата "процедура". Тя предвижда собственикът на автомобила да получава писмо от регистъра на превозните средства, който да го информира, че автомобилът му е станал отпадък, който трябва да бъде изхвърлен незабавно.
Проблемът е именно в бракуването, защото регламентът задължава производителите да използват специални материали, някои от които вече са рециклирани. Това увеличава цените на новите автомобили и намалило стойността на тези втора употреба.
Отговорът на Брюксел обаче не закъсня, като говорител на Комисията заяви, че "в тази наредба няма нищо, което да пречи на собствениците на автомобили в каквото и да е състояние да се опитват да ги ремонтират".
Само в случай на продажба на автомобил има правила в този регламент, които биха позволили на властите да установят дали автомобилът наистина е автомобил или всъщност вече не е автомобил, а по-скоро част от скрап, който трябва да се третира в съответствие с разпоредбите за отпадъци."
Според изпълнителната власт на ЕС новите критерии няма да принудят шофьорите да се разделят с любимите си коли, освен ако те са практически неизползваеми. Поне на този етап новото предложение все още не е прието, като явно трябва да мине още време, преди това да стане. И наредбата да претърпи някои промени, като най-важната от тях, поне според противниците на проекта, е начинът за уведомяване на собственика, че колата му трябва да бъде бракувана.
По материали на Аутомедиа, Факти БГ
Форуми и социални мрежи:
Капитализмът не е това, което беше...
Новият регламент, който Брюксел подготвя за гражданите на съюза логично среща силен отпор, а социалните мрежи и форуми са отдушникът на това възмущение. Защото не е тайна, че според различни оценки на специалистите 70-80 на сто от българите карат коли, които са над 15 г. Ето някои от мненията на обикновени потребители:
Ирис:
Драги европейски лидери,имате ли си на идея, че водата е достигнала до точката на кипене. Знаете ли какво ви чака, ако кипне и че няма къде да си скриете главиците...
Анонимен:
Талибаните от ЕС всеки ден мислят нова простотия на тема как да им скофтим живота на тия. Като останем без коли и без жилища, ще сме като от оная даволска реклама - нямам нищо и съм щастлив.
Данъкоплатец:
ЕС да уеднакви заплатите в съюза и тогава да искат такива забрани. Също големите износители да направят цените на нови автомобили еднакви за всички държави. В момента една нова японска кола струва в САЩ с около 20 до 30% по-малко, отколкото в страни втора ръка в ЕС. Също така страните от първа ръка в ЕС ползват големи отстъпки. Поставете обикновените хора на равна основа и тогава искайте, изедници мръсни!
Криейтив:
Забрана за това, забрана за онова, а къде отиде демокрацията? Май успяха да ни прилъжат и сега капитализмът да се развихри! Утре ще кажат, не може да имаш пералня по-стара от 10 години защото не е ЕКО, телевизор по-стар от 10 години защото харчи много ток и така нататък. Капиталистите ще произвеждат на наш гръб нови стоки, а ние ще купуваме щем не щем!
Мнение:
Естествено! Нали тия марионетки са лобита на шепа хора, повярвали си, че владеят света! Защо толкова много ламтят народите да си махнат старите автомобили?! Защото те (старите автомобили) издържат много повече от новите, а това дава свобода...
Експерт: С натиск няма да стане
Ще се откажем ли от старото возило при 80% по-висок данък?
Обмислят с близо 80% да вдигнат данъка за старите автомобили. Информацията е на база проект за изцяло нов закон за насърчаването на електрическата мобилност, подготвен от Министерството на иновациите и растежа. Според очакванията най-голямо увеличение на данъка се предвижда за най-старите дизелови автомобили. Целта е хората да се откажат да карат такива.
"Ситуацията е добре позната от векове. Извадена е една голяма тояга и един малък морков и те трябва да сработят едновременно, за да доведат до конкретен резултат. Тази тояга само изглежда голяма. Един данък на 20-годишен автомобил с мощност 140 конски сили например, регистриран в София, би струвал около 170 лв. по калкулатора в момента. За един чисто нов автомобил, до 5 години, с по-висок екологичен клас, се оказва, че данъкът му ще е същият", коментира председателят на "Прес-авто клуб" Борислав Цаков.
По думите му, за да си купуваме по-нови и чисти автомобили, няма да стане с натиск, а само ако това се превърне в по-изгоден вариант за българина. "В момента старият му е по-изгоден", допълни експертът. По думите му проблемът със старите автомобили е не толкова в движението, а в ниските разходи за притежаването на такъв автомобил.
"В Испания годишният данък е малко над 1000 евро, в Белгия отива над 2500 евро. Ако това е данъкът в България, хората ще трябва да се освободят от автомобила. Всички промени в световен мащаб целят да ни свалят от автомобилите. Ние сме с много стар автопарк. Средната възраст може би вече е прескочила 20 години. Проблемът в България е, че старите автомобили, които си представяме, че отпадат, не отпадат. Биват продадени на друг", обясни председателят на "Прес-авто клуб".
Bulgaria ON AIR
България - гробище на стари трошки
България е гробището на Европа за стари автомобили. Само за миналата година са внесени 350 000 коли втора ръка, което е рекорд за Eвросъюза.
Затова транспортният министър Георги Гвоздейков предложи през декември м.г. всеки стар автомобил, вкаран у нас, да бъде таксуван с допълнителна такса от 500 лева.
Парите щели да отиват в специален фонд за подпомагане на покупката на електрически коли. Целта е ясна - да се стопира вносът на стари трошки, които замърсяват и са извън всякакви еконорми, приети вече на Запад. И да се стимулира покупката на нови автомобили.
Идеята по принцип е много хубава, и ДбелитеУ търговци, и самите потребители едва ли искат да търгуват возила на по 20 години. Проблемът е, че българинът е най-беден в ЕС. И често не може да отдели повече от 3-4-5 хиляди лева за автомобил.
Тези 500 лева просто ще го натоварят допълнително. Министър Гвоздейков сподели, че таксата ще бъде поета "някак си" от търговеца. Но не е ясно как. Никой няма да си жертва печалбата. А тя е от този порядък при най-евтините коли. Тоест натоварен ще бъде крайният купувач, който просто няма парите за нещо по-хубаво и екологично.
На това мнение е и Цветелина Цанева, изпълнителен директор на Асоциацията на вносителите на автомобили (АВА).
"Отново ще бъде натоварен крайният потребител. Най-неплатежоспособните, най-бедните - категорична беше Цанева пред "Марица".
"Който има финансови възможности, купува нови или електрически автомобили. Нали никой не очаква, че фирмите ще се лишат от печалбата си, за да подпомагат държавата. Просто ще се калкулира в крайната цена. Всичко опира да покупателна способност. Който няма пари, ще му стане още по-трудно."
Цанева обърна внимание и на друг момент. "И сега се плаща екотакса. Целта е фирмите да имат ангажимент при рециклирането на излязъл от употреба автомобил. Но какво става с тези пари - никой не знае. Идеята на транспортния министър трябва да бъде доста сериозна обмислена. Подобни такси се налагат от страни, производители на автомобили", каза още директорът на АВА.